سه‌شنبه ۱۳ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۷:۵۳
۰ نفر

علی آقا محمدی: در آستانه ورود انقلاب اسلامی ایران به دهه چهارم حیات خود و در حالی که آخرین سال از دهه سوم را سپری می‌کند،

احساس می‌شود باید حرکت کشور روی خط منحنی جدیدی قرار گیرد که فراتر از منحنی سابق باشد. در واقع ورود کشور به این دوره را باید به‌عنوان دوره جدیدی از حیات نظام جمهوری اسلامی محسوب کرد و طبیعی است که شاهد ارتقای تمام زمینه‌ها باشیم.

از همین روست که نوآوری، شکوفایی و ایجاد تحول در ابعاد اقتصادی، سیاسی و اجتماعی نظام مقدس جمهوری اسلامی در این مقطع زمانی به‌عنوان یک نیاز مطرح است.

در همین زمینه نامگذاری سال 87 به‌عنوان سال نوآوری و شکوفایی از سوی رهبر معظم انقلاب به معنای وجود زمینه‌های ایجاد نوآوری در کشور است و از جهتی دیگر تاکیدی است بر عزم ملی ایران برای تحقق اهداف متعالی خود.

بر این اساس می‌توان گفت که دو هدف مورد اشاره رهبر معظم انقلاب مبنی بر پیشرفت و عدالت نیز به‌عنوان دو اصل مورد تاکید در سند چشم‌انداز و سیاست‌های اجرایی اصل 44 قانون اساسی تنها در سایه ابتکار و خلاقیت محقق خواهد شد.

همانگونه که ذکر شد تحقق نوآوری و شکوفایی در بخش‌های مختلف کشور پیش زمینه‌هایی را می‌طلبد؛ این لوازم در برخی از حوزه‌ها فراهم آمده و در بعضی دیگر از بخش‌های نظام لازم است تا در جهت فراهم آمدن زمینه‌های تحقق نوآوری اقداماتی جدی‌تر صورت گیرد.

به‌عنوان مثال در بخش علمی و فرهنگی با طراحی مهندسی علمی کشور، می‌توانیم جایگاه عملی خود را در جهان تعریف و با قابلیت شکوفایی بیشتری فعالیت کنیم. به‌من ظور شکوفایی در عرصه علمی باید بپذیریم که با جامعه جهانی شریک شویم و در برخی زمینه‌ها ضمن استفاده از دستاوردهای دیگران، در بومی‌سازی‌ این دستاوردها تلاش کنیم.

در بخش اقتصادی هم با توجه به اهداف سند چشم‌انداز، شاهد عقب ماندگی‌های غیرقابل پذیرشی هستیم که با جبران این عقب ماندگی باید بتوانیم جهشی در زمینه بهره وری از سرمایه و نیروی کار داشته باشیم. لازمه این جهش، بهره گیری از راه‌های خلاقانه و میان بر در این عرصه است.

تمامی این تحولات، نیازمند فرهنگ‌سازی‌ گسترده در کشور است و لازمه این فرهنگ‌سازی‌ نیز تحول رسانه‌ای است.

باید اشاره کرد که فراهم آوردن زمینه‌های تحقق نوآوری و شکوفایی در کشور نه به تنهایی بر عهده مردم و نه بر عهده مسئولان یا سازمان و ارگان خاصی است در واقع تمام شاخه‌های نظام برای محقق شدن این موضوع باید دست به دست هم دهند و این مهم باید در دستور کار روسای سه قوه قرار گیرد و با تقسیم کار ملی، در این جهت، قوا مکمل هم باشند.

کد خبر 47413

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز