آرمن ساروخانیان: در جریان رقابت ۱۱۵ ساله آرسنال و لیورپول، ۲ باشگاه بزرگ انگلیسی بارها در فینال جام حذفی یا بر سر قهرمانی لیگ جنگیده‌اند.

ولی دویستمین رویارویی ذو تیم که چهارشنبه شب ۱۴ فروردین، در مرحله رفت یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا در ورزشگاه امارات برگزار می‌شود را می‌توان حساس‌ترین  بازی ۲ تیم نامید.

این نخستین بازی از برخوردهای سه‌گانه دو تیم در ۷ روز آینده است و پیش از دیدار برگشت سه‌شنبه هفته آینده، دو تیم شنبه در لیگ برتر هم بازی حساسی با یکدیگر در پیش دارند.

آرسنال که به  دلیل تساوی‌های متوالی و به‌ویژه شکست مقابل چلسی در استمفوردبریج، از صدر جدول لیگ برتر به رده سوم نزول کرده، شنبه در دیداری تماشایی در زمین  بولتون به پیروزی ۳ بر ۲ رسید تا با روحیه بهتری آماده‌ رویارویی با لیورپول شود.

پس از ۵ بازی بدون پیروزی، آرسنال نیمه اول بازی با بولتون را با  شکست ۲ بر صفر و ۱۰ بازیکن (اخراج ابو دیابی) به پایان برد، ولی در نیمه دوم به لطف  تعویض‌های تهاجمی ونگر و ورود والکات و آدبایور توانست به ۳ امتیاز این مسابقه دست یابد.

بدین‌ترتیب آرسنال فاصله ۶ امتیازی‌اش با منچستریونایتد را حفظ کرد تا همچنان در رقابت قهرمانی باقی بماند.

ونگر می‌گوید: «به این پیروزی نیاز داشتیم، چون وقتی مدتی نمی‌برید، این موضوع روی ذهن شما تأثیر می‌گذارد.»

لیورپول هم با پیروزی یک بر صفر مقابل اورتون، رقیب همشهری و تیم پنجم جدول، توانست موقعیتش در رده چهارم را مستحکم‌تر کند.

با این پیروزی فاصله این  تیم با اورتون به ۷ امتیاز رسید و حال بازیکنان لیورپول با اطمینان از حفظ رتبه چهارم، می‌توانند کاملاً روی ۲ رویارویی‌شان مقابل آرسنال در لیگ قهرمانان تمرکز کنند.

همچنین با توجه به اینکه لیگ قهرمانان، تنها فرصت باقی‌مانده لیورپول برای قهرمانی در فصل جاری است، بنیتس به احتمال فراوان در رویارویی دو تیم  در لیگ برتر به مردان  اصلی‌اش استراحت می‌دهد.

از سوی دیگر سرمربی اسپانیایی لیورپول برای حفظ موقعیت شغلی‌اش به قهرمانی  در اروپا نیاز دارد و در صورت حذف، آینده مبهمی در انتظار او خواهد بود، به‌ویژه اینکه هیکس و ژیلت، دو مالک آمریکایی باشگاه رابطه خوبی با یکدیگر ندارند  و مالکیت باشگاه  ممکن است بار دیگر دچار تغییر شود.

آرسنال از آمادگی آرمانی  نیم‌فصل اول فاصله گرفته و  این  نزول در عملکرد بازیکنان  کلیدی این تیم هم محسوس است.
فابرگاس، بازی‌ساز آرسنال درخشش نیم‌فصل اول را ندارد  و در بازی مقابل بولتون با زدن گل پیروزی در دقایق پایانی توانست پس از مدت‌ها برای تیمش تأثیرگذار باشد.

امانوئل آدبایور هم که در ۳۱ بازی نخست فصل ۲۲ گل برای آرسنال زده بود، در ۹ بازی اخیر تنها یک بار (بازی مقابل میلان در سن‌سیرو) موفق به گلزنی شده و شاید به همین دلیل بود که ونگر در بازی مقابل بولتون به او استراحت داد.

آرسن ونگر معتقد است که مهاجم توگویی‌اش کمی خسته‌ به نظر می‌رسد ولی همچنان برای لیورپول یک تهدید خواهد بود.

در سوی مقابل، فرناندو تورس در اوج آمادگی به ثمر می‌برد و شنبه با زدن گل پیروزی تیمش مقابل اورتون، برای بیست و یکمین  بار درلیگ برتر و بیست و هشتمین  بار در طول فصل موفق به گلزنی شد.

مهاجم اسپانیایی لیورپول که از سوی مطبوعات بریتانیا به عنوان بهترین خرید فصل لیگ برتر شناخته شده، در اولین فصل حضورش توانسته به بازیکن محبوب هواداران لیورپول تبدیل شود و  در این بازی هم امید اول گلزنی تیمش به شمار می‌رود.

باکاری سانیا، مدافع راست آرسنال که پس از تورس به عنوان دومین خرید موفق سال انتخاب شده، غایب بزرگ این بازی خواهد بود. مدافع فرانسوی که در بازی مقابل چلسی مصدوم شد، هنوز آماده بازی نیست و امانوئل ابوئه هم به دلیل محرومیت اجازه بازی ندارد.

بدین‌ترتیب ونگر اجباراً از کولو توره در دفاع  راست استفاده می‌کند و فیلیپ سندروس، زوج گالاس در دفاع میانی خواهد بود.

نکته جالب در مورد آرسنال و لیورپول این است که هر دو تیم در مرحله قبلی موفق به حذف دو تیم سرشناس شهر میلان شدند و هر دو تیم فینالیست‌های بازنده ۲ دوره قبلی لیگ قهرمانان به شمار می‌روند.

آرسنال ۲ سال قبل در فینال پاریس مغلوب بارسلونا شد و لیورپول سال گذشته در فینال آتن نتوانست موفقیت سال ۲۰۰۵ مقابل میلان  را تکرار کند.

لیورپول از سال ۲۰۰۰ موفق به پیروزی در زمین  آرسنال نشده و آمار بازی‌های دو تیم در سال‌های اخیر، کاملاً به نفع آرسنال است. با این حال لیورپول در لیگ قهرمانان  با اعتماد به نفس بالایی  بازی می‌کند.

شاید به همین  دلیل باشد که ونگر معتقد است تساوی بدون گل در بازی رفت هم نتیجه فاجعه‌باری برای تیمش نخواهد بود.

سرمربی آرسنال می‌گوید: «تردیدی نیست که دوست داریم بازی خانگی‌مان را  ببریم، ولی تساوی بدون گل در بازی رفت، هرگز نتیجه ناامیدکننده‌ای به شمار نمی‌رود. بارها دیده‌ایم که در این  شرایط، تیم رقیب در بازی برگشت با فشار مضاعفی بازی می‌کند چراکه در شرایط پیچیده‌ای قرار دارد. آنها نمی‌دانند که حمله کنند یا عقب بنشینند و منتظر ضدحملات باشند.  این  به شما شانس زیادی می‌دهد.»

آرسنال در مرحله قبل در بازی رفت مقابل میلان به تساوی بدون گل رسید و در سن‌سیرو موفق شد به پیروزی ۲ بر صفر برسد، ولی ونگر معتقد است که این بار شرایط کمی متفاوت است: «لیورپول در آنفیلد با یار دوازدهم بازی می‌کند. تماشاگران  این تیم نقش بزرگی  در موفقیت  اروپایی این تیم  داشته‌اند. در رویارویی ۲ تیم انگلیسی، به نظر من عوامل روحی نقش تعیین‌کننده‌ای خواهد داشت. این یک آزمون شخصیتی است و تیمی  که عزم بیشتری داشته باشد، پیروز خواهد شد.»

این در حالی است که لیورپول هم به سبک همه مسابقات اروپایی‌اش در سال‌های گذشته، از جمله بازی مقابل اینتر در مرحله قبل، احتمالاً در خانه حریف با ترکیبی کاملاً دفاعی به میدان می‌رود.

بنیتس در حالی از سیستم ۱-۳-۲-۴ استفاده می‌کند که مدافعین  کناری این تیم هم به ندرت نفوذ می‌کنند و به همین دلیل از کاراگر در دفاع راست استفاده می‌کند.

بنیتس هم معتقد است که تیمش پس از پیروزی مقابل اورتون، روحیه خوبی برای این بازی دارد: «پس از شکست مقابل منچستریونایتد (۳ بر صفر)، پیروزی مقابل نزدیک‌ترین  رقیب‌مان موجب می‌شود که با  اعتماد به‌نفس خوبی برای بازی آرسنال آماده  شویم. ما باید انضباط‌مان را نشان می‌دادیم و تیم در چند سال گذشته  از این  نظر مشکلی نداشته است. این بازگشتی بی‌نقص برای ما بود.»

آرسنال:
آلمونیا، توره، گالاس، سندروس، کلیشی، ابو دیابی، هلب،‌ فلامینی، فابرگاس، فان پرسی، آدبایور

لیورپول:
رینا،‌ کاراگر، اسکرتل، هیپیا، ریسه، اورلیو، جرارد، ماسکرانو، آلونسو، بن‌آیون، تورس

کد خبر 47402

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز