داروهای آنتی‌بیوتیک که در جامعه ما با عنوان اشتباه چرک خشک‌کن شناخته می‌شوند، در واقع دسته دارویی مهمی‌اند که علیه عفونت‌های باکتریایی در بدن مبارزه می‌کنند و یا باکتری‌ها را از بین می‌برند و یا از رشد و تکثیرشان در بدن جلوگیری می‌کنند. 

آنتی‌بیوتیک

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، امیر پیروزیان عضو کمیته بیمه سلامت ایران گفت: هر داروی آنتی‌بیوتیک بر طیف خاصی از باکتری‌ها مؤثر است و امکان دارد یک آنتی‌بیوتیک بر عفونت باکتری دیگر بی‌فایده باشد. بنابراین هیچگاه دارویی را که برای شما تجویز شده است به دیگران ندهید و از خوددرمانی با آنتی‌بیوتیک بدون تجویز پزشک اکیدا خودداری کنید. 

وی بیان کرد: عفونت اغلب به دنبال مواجهه با باکتری‌ها، ویروس‌ها یا انگل رخ می‌دهد. بسیاری از بیماری‌ها ناشی از ویروس‌ها هستند. این بیماری‌ها شامل سرماخوردگی، آنفلوآنزا و... هستند. درمان اختصاصی برای عفونت‌های ویروسی وجود ندارد و این عفونت‌ها اغلب پس از چند روز بدون درمان اختصاصی و یا با درمان‌های نگهدارنده و تسکینی بهبود می‌یابند.

عضو کمیته بیمه سلامت ایران با اشاره به این‌که آنتی‌بیوتیک‌ها داروهایی‌اند که در درمان افرادی که عفونت باکتریایی دارند مفیدند، افزود: عفونت‌های باکتریایی در نقاط مختلف بدن از جمله ریه، کلیه و مجاری ادراری، سینوس‌ها، گلو، گوش و پوست مشاهده می‌شوند.

پیروزیان ادامه داد: آنتی‌بیوتیک‌ها رشد باکتری‌ها را کند یا متوقف می‌کنند و به این ترتیب به سیستم دفاعی بدن فرصت می‌دهند که با عفونت بجنگد. آنتی‌بیوتیک برای تعداد روز مشخصی تجویز می‌شود. بسیار مهم است که همه داروهای تجویزشده براساس دستور پزشک مصرف شود. اگر دوره درمان کامل نشود و دارو فقط چند روز مصرف شود، عفونت کاملاً ریشه‌کن نمی‌شود و ممکن است دوباره برگردد و مشکلات بیشتری ایجاد کند.

وی اظهار کرد: آنتی‌بیوتیک‌ها نمی‌توانند همه باکتری‌ها را بکشند. بعضی به نوع خاصی از باکتری حمله می‌کنند در حالی که بعضی دیگر طیف وسیع‌تری از باکتری‌ها را از بین می‌برند. پزشکان تلاش می‌کنند آنتی‌بیوتیکی انتخاب کنند که مختص باکتری عامل بیماری باشد و به این ترتیب از مقاومت سایر باکتری‌ها به آنتی‌بیوتیک‌ها جلوگیری می‌کند. به همین دلیل بسیار مهم است که فقط زمانی که نیاز است آنتی‌بیوتیک‌ها مصرف شوند.

عضو کمیته بیمه سلامت ایران یادآور شد: گاهی آنتی‌بیوتیک‌ها ناراحتی معده یا تغییر اجابت مزاج ایجاد می‌کنند. اسهال شایع‌ترین عارضه آنتی‌بیوتیک‌هاست. اگر اسهال طولانی و شدید باشد یا خون در آن دیده شود، فرد باید با پزشک تماس بگیرد یا به بیمارستان مراجعه کند. 

پیروزیان با اشاره به این‌که بعضی آنتی‌بیوتیک‌ها اگر طولانی‌مدت نگهداری شوند، می‌توانند سمی یا ضعیف شوند، گفت: داروهای باقیمانده یا قدیمی را باید دور ریخت. با توجه به تأثیرات زیست‌محیطی نباید داروهای تاریخ گذشته را با سایر ضایعات و زباله‌های منزل دور ریخت و برای آن باید از روش‌های خاصی بهره برد. اگر داروهای دورریختنی یا بدون استفاده وجود دارد، دکتر داروساز می‌تواند فرد را راهنمایی کند.

کد خبر 474017

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha