پژوهشگران در انستیتوی تکنولوژی ماساچوست می‌گویند یک ترکیب دو دارویی یافته‌اند که می‌تواند درد دفع سنگ کلیه را تسکین بخشد.

kidney stones

هر کسی که سنگ کلیه دفع کرده باشد، می‌داند چه تجربه دردناکی است. درد شدیدی که بیماران در طی دفع سنگ کلیه احساس می‌کنند، عمدتا مربوط به عبور سنگ از کلیه از طریق حالب به سوی مثانه است. حالب یا میزنای لوله عضلانی بسیار باریکی است و عبور سنگ از درون آن باعث انقباض‌هایی در دیواره آن می‌شود که درد شدید دفع سنگ کلیه را ایجاد می‌کند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مدیکال نیوز تودی از هر ۱۰ نفر یک نفر در زمانی در طول عمرش به سنگ کلیه مبتلا خواهد شد. سنگ‌های کلیوی معمولاً بدون دخالت پزشکی دفع می‌شوند، اما دفع این سنگ‌ها ممکن است فرآیندی آهسته و بسیار دردناک باشد.

داروهایی که در حال حاضر برای این بیماران استفاده می‌شوند، چندان مؤثر نیستند، اما ممکن یافته‌های این پژوهشگران در ژورنال «مهندسی زیستی‌پزشکی نیچر» یک ترکیب دارویی جدید ممکن است این شرایط را تغییر دهد.

این پژوهشگران دریافتند ترکیبی از دو دارو می‌تواند در آزمایش روی خوک‌ها دیواره‌های حالب را شل کند. این داروها با چنین تأثیری بالقوه می‌توانند از ایجاد درد شدید ناشی از عبور سنگ کلیه در انسان‌ها هم جلوگیری کنند.

یکی از این دو دارو به نام «نایفیدیپین»، از دسته داروهای مسدودکننده کانال کلسیم است که برای درمان فشارخون بالا به کار می‌رود. داروی دیگر از دسته داروهای «مهارکننده رو کیناز» (Rho kinase) است که برای درمان آب‌سیاه یا گلوکوم (افزایش فشار داخلی چشم) به کار می‌رود.

این پژوهشگران ۱۸ داروی گوناگون را در آزمایشگاه از طریق سیستوسکوپی به درون حالب‌های جداشده خوک فرستادند تا دریابند کدام‌یک از این داروها می‌تواند بافت آن را شل کند. چندین دارو که اثر مطلوب را داشتند، اما غلظت‌های مؤثر آن‌ها بیش‌ازحد ایمن برای دریافت عمومی بود. این دانشمندان در مرحله بعد ترکیب‌های دو دارویی با دوزهای پایین‌تر و ایمن‌تر را امتحان کردند تا نهایتاً ترکیب دو دارویی مطلوب را پیدا کردند. آزمایش این ترکیب روی خوک‌های زنده هم تأثیربخشی آن در جلوگیری از انقباض‌های حالب در آن‌ها بود.

این پژوهشگران امیدوارند در ادامه پژوهش در این مسیر درنهایت این ترکیب دو دارویی را در کارآزمایی‌های بالینی روی انسان‌ها امتحان کنند.

کد خبر 473929

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha