سه‌شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۷
۰ نفر

اهواز در کنارمعضلات عدیده شهری، با مشکل مدیریت پسماند روبه‌روست. روزانه ۹۰۰ تن زباله  در سایت دفن زباله «صفیره» دفن می‌شود. این سایت  ۱۲۰ هکتار وسعت دارد و در سال ۹۲ در منطقه «غیزانیه» ایجاد شد.

صفیره اهواز

همشهری‌آنلاین: اغلب مردم کشور موضوع ریزگردها را مهم‌ترین معضل زیست محیطی این شهر می دانند، اهواز به غیراز ریزگرده‌ها با تهدیدات زیست محیطی دیگری ازجمله وضعیت نامناسب سایت دفن زباله «صفیره» که در منطقه غیزانیه واقع است نیز روبه‌روست.

البته به گفته مدیرکل سازمان محیط‌ زیست خوزستان، ریزگردها وآلایندگی سایت دفن زباله صفیره فقط بخش از تهدیدات زیست محیطی اهواز هستند و باید به این فهرست موضوع‌هایی مانند ترافیک سنگین شهری، آلایندگی چاه‌های نفت، آلایندگی حاصل ازسوزاندن مزارع هنگام برداشت نیشکر، وجود کارخانه‌های فولاد، کربن و دیگر صنایع کوچک و بزرگی که در مرکز و حاشیه این شهر قرار دارند را نیز اضافه کرد.

«محمدجواد اشرفی» در گفت‌وگو باهمشهری‌آنلاین تاکید کرد:بسیاری ازاین تهدیدات در صورت توسعه متوازن خود فرصتی برای این کلانشهر هستند که متاسفانه به دلیل توسعه ناقص موجب بروز مشکلاتی برای شهروندان مرکز استان شده‌اند.

وضعیت نامناسب سایت زباله صفیره

مدیرکل سازمان محیط‌ زیست خوزستان وضعیت نامناسب سایت زباله صفیره اهواز را از مهم‌ترین تهدیدات این شهر اعلام کرد و افزود: روزانه بین ۸۰۰ تا ۹۰۰ تن زباله در این سایت به صورت غیر بهداشتی دپو می‌شود و عملا هیچ برنامه‌ای برای رفع این معضل وجود ندارد.

اشرفی درباره آتش‌سوزی های پی‌درپی و سالانه این سایت گفت: همه ساله شاهد وقوع آتش سوزی در این سایت هستیم که در نهایت دود آن در چشم مردم می‌رود.

وی ادامه داد:اینکه بگوییم عامل این آتش‌سوزی‌ها انسانی یا طبیعی هستند به سند ومدرک نیاز دارد. ازآنجا که مدیریت این سایت برعهده شهرداری اهواز است، این نهاد باید در این رابطه اظهارنظر کند.

مدیرکل سازمان محیط‌ زیست خوزستان اظهارکرد: ظرفیت سلول‌های دفن زباله صفیره اکنون به اتمام رسیده و شهرداری اهواز قرار بود سلول جدید برای دفن زباله بسازد که هنوز این طرح عملیاتی نشده است. قراراست با ساخت این سلول، بخشی از زباله‌هایی که ازسال‌های پیش در صفیره تلمبار شده‌اند نیز به سلول جدید انتقال یابند تا شاهد آتش‌سوزی در این سایت نباشیم.

اشرفی اضافه کرد: ممکن است این آتش سوزی‌ها گاه تعمدی و گاه طبیعی باشند، اما وجود گازمتان دراشتعال زباله ها نقش اصلی را دارند.

 مدیرکل سازمان محیط‌ زیست خوزستان درپاسخ به این سوال که چرا درسایت‌های دفن زباله سایر نقاط کشور شاهد این دست آتش‌سوزی‌ها نیستیم، اظهارکرد:وضعیت آب و هوایی اهواز با سایر نقاط کشور فرق می‌کند. اغلب این آتش‌سوزی‌ها درفصول گرم سال به وقوع می‌پیوندد که گرمای هوا دراین رابطه نقش اصلی را دارد و باعث اشتعال گازمتان می‌شود.

وی گفت: قرار بود که شهرداری اهواز طرح‌هایی را برای ساماندهی سایت دفن زباله صفیره انجام دهد، اما تاکنون هیچ اتفاقی دراین رابطه انجام نشده‌است.

اشرفی همچنین گفت:پیش از ایجاد سلول‌ها، زباله‌ها روی هم انباشته می‌شدند تا این‌که سلول‌هایی در صفیره ساخته شد و زباله‌های جدید دراین سلول ها به صورت بهداشتی دفن شدند. در این سلول‌ها گاز متان به وسیله لوله‌ها خارج می‌شوند و خطر آتش‌سوزی در آنها وجود ندارد و اغلب حریق‌ها در خارج از سلول‌ها روی می‌دهد.  

 زباله‌گردها؛ معضلی دیگر

 مدیرکل سازمان محیط‌ زیست خوزستان به موضوع زباله‌گردهای اهواز اشاره کرد و گفت:این روزها شاهد فعالیت های غیر رسمی و غیرقانونی زباله گردها دراهواز هستیم. این افراد قبل از جمع‌آوری زباله از سوی شرکت‌های طرف قرار داد با شهرداری، به جمع‌آوری زباله های خشک و قابل بازیافت می‌کنند.

اشرفی ادامه داد: از مجموع زباله‌هایی که شرکت‌های پیمانکارطرف قرار داد با شهرداری جمع‌آوری می‌کنند و به مرکز تفکیک زباله انتقال می‌دهند فقط ۳ درصد از آنها قابل بازیافت هستند و باقی زباله‌ها بعد از تفکیک به سلول‌ها انتقال می‌یابند.

وی افزود: وقتی چیز ارزشمندی در این زباله‌ها وجود نداشته‌باشد، دلیلی ندارد کسی بخواهد آنها را بسوزاند تا از بقایای زباله‌ها چیزی نصیبش شود.

کد خبر 473893
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha