اصغر دادبه در چهاردهمین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره شمس تبریزی رابطه شمس با فخر رازی را بررسی می‌کند.

رابطه شمس و فخر رازی به روایت اصغر دادبه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز فرهنگی شهر کتاب، اهل عشق و عرفان بر اهل عقل و استدلال انتقادی معروف و همیشگی دارند، با تأکید بر این نکته که جز از طریق عشق و اشراق و فنا به حقیقت نمی‌توان رسید و عقل و استدلال، هنری جز حیرت‌افزایی ندارد.

دیدگاه‌های شمس در مقالات درباره بوعلی سینا و فخر رازی و فلاسفه‌ دیگر از همین نوع است. چنان که شمس در یکی از مقالات خود از یک‌سو فخر رازی را خداوندگار ادراک و دانش و بحث می‌خواند و بایزید و جنید را در این راه کمترین شاگردان او می‌شمارد، و از سوی دیگر چنین اظهار می‌کند که صد هزار فخر رازی در راه سیروسلوک معنوی به گرد بایزید و جنید هم نتوانند رسید. چرا شمس در مقالات آن‌همه طعن و طنز نثار فخر رازی می‌کند. دیدگاه‌ها و رابطه فخر رازی با شمس و مولانا و تصوف چگونه است و عارفان به او چگونه نگریسته‌اند؟
 
چهاردهمین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره شمس تبریزی در روز چهارشنبه یازدهم دی ساعت ۱۶:۳۰ به رابطه‌ شمس تبریزی و فخر رازی اختصاص دارد که با سخنرانی اصغر دادبه در مرکز فرهنگی شهرکتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم برگزار می‌شود.

کد خبر 473854

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha