مجموع نظرات: ۰
شنبه ۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۵
۰ نفر

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفت: کمپین «موتورسوار خوب» قصد دارد با هدف هویت‌بخشی و آگاهی‌بخشی، رفتار موتورسواران را به سمت تغییر رفتار حمل و نقلی هدایت کند.

موتور سواران

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر محمدرضا جوادی‌یگانه گفت: تهران، امروز به مثابه بزرگ‌ترین کلان‌شهر ایران با مسائل قدیمی و تازه‌ای مواجه است که اگر بخواهیم به صورت کلی برای آن نسخه بپیچیم، قطعا «تغییر رفتار شهروندی» یکی از راه‌حل‌های اساسی آن است.

وی افزود:  برای حل گام به گام مسائل، کمک گرفتن از گروه‌های هدف، به تناسب موضوع تفکیک‌شده، با استفاده از برنامه‌ریزی صحیح و گفت‌وگو برای همراه کردن آن‌ها انتخاب‌های متنوعی که پیش رویشان قرار دارد، اصلی اساسی است که می‌تواند منجر به تغییر رفتار اجتماعی پایداری شود، چرا که فرد خود را کشنگری موثر می‌یابد که عمل امروز او نه حاصل دستوری از مراجع بالادست، بلکه نتیجه گفت‌وگو و مشارکت بین او و مسئولان امر است.

معاون شهردار تهران شاه‌کلید بهره‌گیری از همراهی برای ایجاد تغییر اجتماعی را در سطح میانی و کلان، ایفای نقش شهروندان به عنوان صاحبان اصلی شهر، در نقش کشنگر در فرآیند تصمیم‌سازی و تجربه حس تعلق دانست و عنوان کرد: صاحب‌نظران بر این اعتقادند که خودآگاهی فرد نسبت به هویت فردی و اجتماعی خود و نیز شناخت و پیروی از انتظارات و قواعد پذیرفته‌شده اجتماعی، سلامت زندگی اجتماعی افراد جامعه را تقویت می‌کند و از میزان ارتکاب جرائم و انحرافات اجتماعی و بروز آسیب‌های اجتماعی می‌کاهد.

وی خاطرنشان کرد: هویت اجتماعی به شیوه‌هایی اشاره دارد که به واسطه آن‌ها، افراد و گروه‌ها در روابط اجتماعی خود از افراد و گروه‌های دیگر متمایز می‌شوند. هویت دارای ابعاد و جنبه‌های متفاوتی است، مهم‌ترین بعد هویت، بعد اجتماعی آن است که بر سایر ابعاد هویت تأثیر بیشتری دارد. در واقع هویت به هر شکلی که تجلی کند، آن جلوه، مستقیم یا غیرمستقیم، اجتماعی خواهد بود، و به تعبیر بوردیو، «همه چیز اجتماعی است».

جوادی‌یگانه تأکید کرد: آن‌جا که گروهی با هویتی نامعلوم، هویتی خدشه‌دارشده و با برچسب‌هایی منفی روبه‌رو می‌شوند، آغاز بروز رفتارهایی نابهنجار نیز فرا می‌رسد. این در حالی است که تعریف مثبت، سازنده و قوام‌یافته می‌تواند مجموعه‌ رفتارهای نابهنجار را نیز کنترل کند و فرد کنشگر را در موقعیتی قرار دهد که به خود امکان بروز رفتارهای غیر را ندهد.

وی با اشاره به این که یکی از طبقه‌بندی‌های رایج در محیط شهری، هویت رانندگان وسایل حمل و نقل اعم از رانندگان اتومبیل، موتورسیکلت، اتوبوس و... است، تصریح کرد: موتورسیکلت‌سواران یکی از آسیب‌پذیرترین و البته پرترددترین قشرهای عبور و مرور در فضای شهری‌اند که حجم گسترده تخلفات آنان در جامعه دارای پیچیدگی‌ها و زوایای آشکار و پنهان متعددی است. به همین دلیل، پرداختن به مبحث شناخت خصوصیات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی این گروه، آسیب‌شناسی دلایل ناهنجاری‌های ترافیکی بین موتورسواران، تبیین شیوه‌های ساماندهی وضعیت آنان و به طور کلی بهبود وضعیت این قشر چه برای خود آنان و چه برای دیگر شهروندان مستلزم رویکردی چندجانبه و گفت‌وگو با گروه‌های متعدد است که خود متاثر از عوامل گوناگونی مانند مسائل و کاستی‌های موجود در وضعیت کنونی حمل و نقل، وضعیت قوانین و اجرای آن و آموزش و فرهنگ‌سازی، عدم وجود شیوه‌های نظارتی مؤثر، جای خالی شناخت خصوصیات اقتصادی و اجتماعی این گروه و همچنین سیاست‌های تشویقی و توسعه‌دهنده است.  

به گفته وی در یک جمع‌بندی کلی می‌توان گفت مسئله اصلی شاید تعداد زیاد موتورسیکلت‌ها نیست، بلکه رفتارهای آسیب‌زا و پرخطری است که از سوی موتورسیکلت‌سواران در وهله نخست برای خودشان و خانواده‌شان و در وهله دوم برای سایر شهروندان سر می‌زند.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران افزود: نظر به آنچه عنوان شد و با توجه به رشد روزافزون موتورسیکلت‌ها در شهر تهران، موضوع ساماندهی به وضعیت موتورسواران و موتورسواری از جمله دغدغه‌های همیشه مدیریت شهری بوده که عموماً بر نظارت‌های انتظامی تأکید داشته است. در حالی که ساماندهی شیوه رفتار ترافیکی موتورسواران بیش از هرچیز به رویکرد اجتماعی با تاکید بر هویت‌بخشی به موتورسواران نیاز دارد.

وی عنوان کرد: پویش موتورسوار خوب، مبتنی بر بررسی تجارب جهانی در این حوزه و همچنین ماحصل گفت‌وگو با کسب و کارهای موتوری همچون اسنپ، تپسی و...، گفت‌وگو با نمایندگان نهادهای مسئول همچون راهنمایی و رانندگی، مسئولان حوزه حمل و نقل و ترافیک شهری، اهالی رسانه در عرصه شهری و همچنین نمایندگان مختلفی از جامعه موتورسواران است.

کد خبر 473772

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha