هم‌اکنون یکی از موضوع‌های مهم و حیاتی مورد توجه مسوولان و برنامه ریزان اجتماعی و اقتصادی در استان یزد خصوصا مناطق کمتر توسعه یافته‌ای مانند شهرستان ابرکوه، جذب و افزایش تعداد جوانان برای حرفه آموزی در مراکز آموزش فنی و حرفه است.

حرفه‌آموزی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، مسوولان این شهرستان در سال جاری تمام تلاش خود را معطوف به جذب جوانان جویای کار و ارائه آموزش به آنها برای تامین و تربیت نیروهای ماهر و نیمه ماهر مورد نیاز بازار کار و واحدهای تولیدی و صنعتی منطقه و نیز مناطق همجوار کرده اند و در صدر برنامه های آنها موضوع آموزش فنی و حرفه ای این قشر برای ایجاد اشتغال مولد و پایدار، افزایش کیفیت تولید و فناوری روز قرار دارد.

آموزش های فنی ‌و حرفه ‌ای مهم ترین بخش، مهارت آموزی نظام آموزشی جامعه شناختی محسوب می شود و تربیت نیروی انسانی ماهر در این بخش از جمله مهم ترین وسیله برای اشتغال پایدار است، زیرا، کسب دانش، مهارت و فناوری های نوین یکی از کار آمدترین توسعه اقتصاد پایدار است و  از این رو مسوولان بایستی توجه خاص برای کسب مهارت آموزی جوانان برای اشتغالزایی داشته باشند.

 آموزش‌های فنی ‌و حرفه‌ای ابزاری کارآمد، برای جوانان جویای کار است و زمینه را برای ورود آن ها به بازار کار فراهم می کند.

حرفه آموزی مسیر طلایی آموزش نیروهای ماهر و کاهش آمار بیکاران

کسب آموزش های فنی حرفه ای و مهارتی مسیری طلایی برای پرورش نیروی انسانی ماهر و متخصص در جامعه و کاهش نرخ بیکاری است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

امروزه بیکاری یکی از مشکلات اساسی جامعه ما به شمار می رود، سالانه افراد زیادی با دانش آموختگی از دانشگاه ها و مراکز آموش عالی  به تعداد  بیکاران افزوده می شوند.

۴۵۰ حرفه آموز جذب بازار کار ابرکوه شدند

به گفته رییس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای امام حسین(ع) ابرکوه، ارائه فرایند آموزش‌های فنی و حرفه‌ای بر تامین نیروهای مورد نیاز بازار کار استوار است و در سال جاری ۴۵۰ کارآموز رشته‌های مختلف شهرستان جذب بازار کار شده‌اند.

عباس حسنی در گفت و گو با گزارشگر ایرنا مهارت آموزی را زمینه‌ساز ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب، پایدار و مولد دانست و افزود: با هدف تحقق سیاست‌های دولت  تدبیر و امید، مهارت‌آموزی بهترین راه برای اشتغال نیروی انسانی جویای کار است.

این مسوول تصریح کرد: این مرکز آماده هرگونه همکاری با دستگاه های دولتی و همچنین آحاد مردم در حوزه آموزش های فنی و حرفه ای جوانان و جویایندگان کار است.

جذب هزار و ۵۰۰ نفر در واحدهای تولیدی ابرکوه 

همچنین محمدکاظمی نسب فرماندار ابرکوه در گفت و گو با ایرنا تصریح کرد: هزار و ۵۰۰ نفر چهار سال گذشته در واحدهای تولیدی، خدماتی، تعاونی، کشاورزی، صنعتی و معدنی شهرستان مشغول کار شدند که بیش از ۲۰ درصد آنان از میان افراد غیربومی انتخاب شدند.

وی اظهارداشت : امسال با تدابیر دولت و همکاری بانک های عامل ۱۴۳ میلیارد ریال وام کم‌بهره به متقاضیان ۱۲۶ طرح اشتغال‌زایی در روستاهای شهرستان پرداخت‌ شد.

وی یادآور شد: این تعداد طرح از مجموع ۲۳۰ طرح اشتغال‌زایی با پیش‌بینی دریافت ۲۱۰ میلیارد ریال وام بود که به بانک‌های عامل معرفی شدند، و مابقی طرح‌ها هم در نوبت پرداخت وام قرار دارند.

به باور کاظمی نسب با اجرای این طرح‌ها در حوزه صنعت، کشاورزی، گردشگری و خدماتی زمینه اشتغال ۲۴۴ نفر از افراد جویای کار منطقه فراهم می شود.

آموزش های فنی وحرفه ای مبتنی بر اشتغال پایدار

همچنین سیدجلال حسینی  رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) ابرکوه گفت: از ابتدای سال ۹۸ تاکنون با پرداخت ۲۵ میلیارد ریال تسهیلات خوداشتغالی به مددجویان، زمینه اشتغال ۹۰ نفر فراهم شده است و رویکرد این نهاد در حوزه آموزشی مبتنی بر اشتغال پایدار متناسب با بازار کار است.

وی اظهارکرد: با همکاری مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهرستان ارائه آموزش‌های مهارتی متناسب با نیاز بازار کار گام مهمی برای توانمندسازی و ایجاد اشتغال مولد و پایدار خانواده‌های زیرپوشش این نهاد حمایتی است.

وی ادامه داد: روند اشتغال برای مددجویان تحت حمایت مبتنی بر استعداد سنجی، حرفه آموزی، پرداخت تسهیلات، نظارت بر اجرای طرح‌های اشتغالزاست.

نرخ بیکاری ابرکوه ۱۴.۱ درصد طبق سرشماری سال ۱۳۹۵

همچنین ناصر زارع رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابرکوه  با اشاره به افزایش تعداد بیکاران خصوصا دانش آموختگان مراکز آموزش عالی افزود: یکهزار و ۵۰۰ جوان جویای کار در مرکز کاریابی شهرستان ثبت نام کردند.

وی گفت: طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ آمار بیکاری شهرستان ۱۴.۱ درصد است که با اشتغال ایجاد شده در چند سال گذشته این عدد کاهش یافته است.

بر اساس آمار منتشره این عدد ۲ درصد بیش از میانگین آمار بیکاری استان یزد است.

زارع از کارآفرینان شهرستان خواست برای واحدهای تولیدی ابرکوه از کارگران محلی دارای مهارت استفاده کنند تا علاوه بر رونق واحدهای تولیدی، به اشتغال جوانان جویای کار شهرستان کمک شود و  شهروندان نیز از محصولات تولیدی ابرکوه استفاده کنند تا تولید و اشتغال شهرستان بهبود یابد.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری ابرکوه در۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

کد خبر 473510

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار یزد

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha