بازدید از مجموعه کاخ موزه سعدآباد، مرور تاریخ گذشته و معاصر است. در روز آخر هفته به موزه مینیاتور استاد حسین بهزاد سر می‌زنیم.

موزه بهزاد

همشهری آنلاین، راحله عبدالحسینی: هنر استاد حسین بهزاد از این منظر ارزشمند و ناب به شمار می‌آید که شیوه مینیاتور قبل از خودش را عوض کرد. در مینیاتورهای او نه تنها شکل‌ها شبیه هم و یکنواخت نیست، بلکه او آداب و رسوم زندگی روزمره مردم را در آثار خود بازنمایی کرد. در زمان او مردم کوچه و بازار به پرنده بازی مشغول بودند. از این رو استاد بهزاد، با الهام از این رفتار، تابلوی مینیاتور کَرک بازان را خلق کرد. همچنین تابلوهایی از جمله مراسم عقدکنان، سقا، چوپان و نی‌نواز نیز در آثار او ماندگار شد. در کارهای استاد بهزاد حالات و روحیات اشخاص کاملا نمایان است. او سایه را وارد مینیاتور کرد و در رنگ‌آمیزی هم ابتکار به خرج داد. در طول زندگی خود نزدیک به ۴۰۰ کار هنری آفرید. استاد حسین بهزاد سال‌ها کارمند اداره باستان‌شناسی و استاد مینیاتور هنرستان هنرهای زیبای تهران بود.او سال 1347 در سن 74 سالگی درگذشت.

اگر آخر هفته به بازدید موزه بهزاد کاخ سعدآباد در منطقه یک ، می‌روید از هر 5سالن این موزه بازدید کنید و با شیوه‌های مختلف آثار هنری استاد بهزاد آشنا شوید. سالن یک، آثار ترسیم شده در سبک مکاتب نگارگری ایرانی مربوط دوره صفویه و اواخر دوره تیموری از جمله چوگان‌بازی، شیرین و فرهاد کوه‌کن و مجلس درس حکیم عمر خیام به نمایش گذاشته شده‌است. سالن ۲ آثار ملهم از اشعار شاعران ایرانی است که استاد بهزاد با الهام از ابیات شاعرانی چون خیام، حافظ و مولانا به خلق اثر پرداخته‌ است. سالن ۳ که یکی از جذاب‌ترین سالن‌ها به شمار می‌رود،به آثار ترسیم ‌شده از فرهنگ مردم عامه مربوط است. در سالن ۴ چهره بزرگان ایرانی از جمله حافظ، سعدی، خیام، مولانا، و زکریای رازی را به شیوه نگارگری تماشا کنید. سالن ۵ هم نمایش آثار طراحی چهره و طراحی از برخی حیوانات است. به تازگی نیز174 اثر از آثار طراحی با مداد از سوی حسنعلی صدر نوری، یکی از شاگردان استاد حسین بهزاد، به این موزه اهدا شده‌است که در آینده ای نزدیک پس از مرمت و استحکام بخشی، در معرض دید علاقمندان قرار خواهد گرفت. این 174 اثر عمدتا شامل طراحی‌های استاد حسین بهزاد و 2نفر از شاگردان او به نام‌های محمد تجویدی و حسنعلی صدرنوری است.

جالب است بدانید در تاریخ هنر ایران 3بهزاد ماندگار شدند. استاد کمال الدین بهزاد، نقاش چیره دست زمان صفویه، استاد حسین طاهرزاده بهزاد، نقاش و طراح فرش و اولین رئیس مدرسه صنایع مستظرفه و استاد حسین بهزاد مینیاتوریست.

 برای بازدید ساعت 9 تا 17 را انتخاب کنید. دقت داشته باشید که بلیت موزه فقط تا ساعت 16 فروخته می شود و هزینه آن هم 4هزار تومان است. حتما با خودتان کارت بانکی همراه داشته باشید چون بلیت به صورت نقدی فروخته نمی‌شود.

کد خبر 473388

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha