مجموع نظرات: ۰
جمعه ۶ دی ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۹
۰ نفر

تنوع حیات‌وحش در زیستگاه‌های البرز موجب شده تا موقعیت این استان از نظر آمار حیات‌وحش به‌ویژه «عقاب طلایی» منحصربه‌فرد باشد.

عقاب

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از مهر،  حراست از حیات‌وحش در استانی مانند البرز که ازنظر نوع پوشش گیاهی و گوناگونی حیات‌وحش جانوری شرایط خاص و منحصربه‌فردی دارد امری مهم و درخور توجه است، زیرا در زیستگاه حافظت شده و همچنین منطقه شکارممنوع این استان زیبایی‌ها و شگفتی‌هایی وجود دارد که نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند به‌گونه‌ای که شخص تماشاچی محو نظاره این مخلوقات خدا می‌شود.

در کنار چشم‌گیر بودن پوشش گیاهی و حیات‌وحش جانوری متنوع، آب‌وهوای مناسب و چشم‌اندازهای کم‌نظیر از دیگر جاذبه‌های استان البرز است که وصف‌ناپذیر بوده و توصیفی از بهشت است، در این میان وظیفه سنگین ما انسان‌ها که خود بخشی از خلقت بی‌همتای خداوند هستیم در آنجا پررنگ می‌شود که در جهت پاسداری از این دارایی‌های طبیعی خود را مسئول بدانیم.

در این راستا و به‌منظور توصیف هرچه بیشتر مناطق حفاظت‌شده و شکارممنوع استان البرز با رئیس اداره حیات‌وحش استان البرز گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

مشاهده یک قلاده «پلنگ سیاه‌گوش» در ارتفاعات طالقان

حشمت‌الله کشیری با اشاره به این‌که در استان البرز یک منطقه حافظت شده در حوزه استحفاظی شهرستان کرج و یک منطقه شکارممنوع در شهرستان طالقان وجود دارد، گفت: دیگر شهرستان‌های استان البرز ازجمله ساوجبلاغ، نظرآباد، اشتهارد، فردیس و یا حتی بخشی از کرج جزو مناطق آزاد سازمان حفاظت‌زیست استان البرز است.

وی توضیح داد: تعدد گونه‌های گیاهی و جانوری موجود در استان البرز و از طرفی تنوع حیات‌وحش در زیستگاه‌های این استان موجب شده تا موقعیت البرز ازنظر آمار حیات‌وحش به‌ویژه «عقاب طلایی» منحصربه‌فرد باشد.

رئیس اداره حیات‌وحش حفاظت از محیط‌زیست استان البرز با اشاره به این‌که در طول سالیان گذشته پایش‌های مختلفی برای دستیابی به تنوع حیات‌وحش موجود در استان البرز دنبال شده است، افزود: این اقدامات به‌ویژه در سه سال اخیر با کمک کارشناسان مربوطه و دیگر نیروهای اجرایی محیط‌زیست به‌صورت پایش دقیق در سطح شهرستان‌های مختلف استان انجام شد و طی آن با ثبت تصاویر پرندگان، آمار خوبی از پرندگان مختلف موجود در استان تهیه کردیم.

کشیری با نگاهی به اقدامات گذشته در خصوص مشاهده یک قلاده «پلنگ سیاه‌گوش» ایرانی در ارتفاعات طالقان که در سال ۹۳ توسط محیط‌بانان محیط‌زیست البرز تصویر آن ثبت‌شده بود، گفت: تصویر این قلاده پلنگ رازمانی در ارتفاعات طالقان ثبت کردیم که حتی شکارچیان قدیمی که از سالیان دور در آنجا فعالیت داشتند، معتقد بودند که سالیان زیادی بوده که پلنگی را در آن منطقه مشاهده نکرده‌اند.

فعالیت مرکز تیمار و بازپروری حیات‌وحش در البرز

وی با تأکید بر این‌که در مناطق حفاظت‌شده و شکارممنوع استان البرز حتی منطقه آزاد شهرستان ساوجبلاغ، آمار و تعداد عقاب طلایی عالی و منحصربه‌فرداست، گفت: عقاب طلایی یک پرنده است و چون پرندگان مرتب در حال پرواز هستند نمی‌توانیم آمار دقیقی از تعدادشان اعلام کنیم.

رئیس اداره حیات‌وحش حفاظت محیط‌زیست استان البرز با اشاره به این‌که محافظت از عقاب طلایی اکنون بیشتر از قبل شده است، افزود: در راستای این محافظت‌ها مرکز تیمار و بازپروری حیات‌وحش را نیز داریم و زمانی که مردم محلی موردی از جانوران وحشی آسیب‌دیده مانند یک عقاب طلایی زخمی را به محیط‌زیست تحویل دهند در این مرکز به وضعیت آن پرنده زخمی سیدگی می‌شود.

کشیری بابیان این‌که به‌یقین عقاب‌های طلایی زخمی نیاز به مراقب و رسیدگی دارند، عنوان کرد: این پرندگان آسیب‌دیده برای مدتی در مرکز تیمار و بازپروری حیات‌وحش استان البرز نگهداری می‌شوند و زمانی که مجدد شرایط پرواز داشته باشند در زیستگاه‌های استان رهاسازی می‌شوند.

وی در پاسخ به این پرسش که به چه دلیل زیستگاه‌های استان البرز موقعیت مناسبی ازلحاظ حضور عقاب‌های طلایی دارد، افزود: پایش شبانه‌روزی نیروهای اجرایی و کارشناسان محیط‌زیست و در کنار آن جذب همیار، همکاری جوامع محلی و شکارچیان قانونمند موجب شده است تا در زیستگاه‌های استان شاهد حضور خوب عقاب‌های طلایی باشیم.

استان البرز با کمبود محیط‌ بان مواجه است

رئیس اداره حیات‌وحش حفاظت از محیط‌زیست استان البرز با تأکید بر این‌که محیط‌زیست استان البرز در راستای بالا بردن سطح مشارکت مردم در حفاظت از حیات‌وحش استان، دوره‌های آموزشی زیادی برای جوامع محلی ازجمله روستاییان برگزار کرده است، گفت: در کنار آن کلاس‌های آموزشی ویژه جوامع محلی، توسط کارشناسان محیط‌زیست برای دانش‌آموزان مقطع ابتدایی تا متوسطه و یا حتی دانشجویان برگزار می‌شود و این موارد موجب شده تا تمامی جوامع محلی و شهری در امر محافظت از محیط‌زیست خود را یک محیط‌بانان بدانند.

کشیری در مورد آمار منابع انسانی این استان در حوزه محیط‌بانی نیز گفت: به‌یقین در این مورد با کمبود مواجه هستیم اما این قضیه نه‌تنها در استان البرز وجود دارد بلکه دیگر نقاط کشور نیز ازلحاظ تعداد نیروهای اجرایی و محیط‌بانان با مشکل مواجه هستند.

وی عنوان کرد: اما بااین‌وجود استان البرز در قیاس با بسیاری از استان‌ها به‌صورت درصدی وضعیت بهتری دارد، چون در مقایسه با تعدادی از استان‌های کشور وسعت کمتری دارد و مناطق حفاظت‌شده آن نیز کمتر است.

رئیس اداره حیات‌وحش حفاظت از محیط‌زیست استان البرز با تأکید بر این‌که جذب محیط‌بانان بر اساس آزمونی استخدامی انجام می‌شود و در این خصوص هر زمان که قرار است آزمونی برگزار شود، از قبل سهمیه استان‌های مختلف برای جذب محیط‌بان مشخص‌شده و به اداره کل محیط‌زیست آن استان ابلاغ می‌شود.

کشیری همچنین افزود: به‌تبع تعداد نیروهایی که از طریق آزمون استخدامی جذب‌شده و مجوز فعالیت درزمینهٔ محیط‌بانی را دریافت می‌کنند جوابگوی وسعت مناطق حافظت شده و یا شکارممنوع استان‌ها نیست.

کد خبر 473380

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha