معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل گفت: رشد نامتوازن توسعه و بی‌توجهی به شاخصه‌های زیست محیطی و منابع طبیعی موجب نابودی بخشی از مراتع و جنگل‌ها در استان شده است.

محیط زیست

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، یوسف خدادادی،  معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل با اشاره به اهمیت منابع طبیعی و محیط زیست و لزوم صیانت از آن افزود: امروزه تخریب محیط زیست، منابع طبیعی و مراتع به یکی از نگرانی و دغدغه‌های جدی تبدیل و افزایش آلایندگی‌ها در حوزه خاک و هوا هم سبب از بین رفتن تعادل و تناسب محیط زیست شده است.  

وی با تشریح علل و عوامل اصلی تخریب منابع طبیعی گفت: برخی از این عوامل قهری هستند یعنی به موازات افزایش جمعیت و مهاجرت به شهرهای بزرگ و ایجاد بزرگراه‌ها، کارخانه‌ها و پروژه‌های اقتصادی بسیاری از این تخریب‌ها اتفاق می‌افتد.  

خدادادی با بیان اینکه توسعه اگر به تعادل نرسد منجر به تخریب منابع طبیعی می‌شود، افزود: یکی دیگر از عوامل تخریب منابع طبیعی، تضاد منافع فردی و اجتماعی است که منفعت شخصی به منفعت جمعی ترجیح داده می‌شود.  

معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل بیان کرد: به منظور درک اهمیت منابع طبیعی در زندگی باید آموزش حفاظت از این نعمت‌های خدادادی به صورت ریشه‌ای و از نهاد آموزش پرورش فرهنگ سازی شود تا عموم مردم از اهمیت منابع طبیعی به خوبی آگاهی داشته باشند و بدانند که صیانت از مراتع و جنگل‌ها یکی از عوامل اصلی رشد و بالندگی برای یک زندگی سالم در جامعه است.  

خدادادی فقر و بیکاری را از دیگر عوامل اصلی تعرض به بیت‌المال ومنابع طبیعی عنوان کرد و گفت: اشتغال زایی و رونق تولید می‌تواند بطور چشمگیری از تخریب و تعرض منابع طبیعی و اراضی ملی پیشگیری کند.  

وی با انتقاد از عملکرد برخی از مسئولان دستگاه‌های متولی اظهار کرد: برخی از مسئولان به اهمیت منابع طبیعی واقف نیستند و این امر خود موجب تخریب و تصرف اراضی ملی و منابع طبیعی شده است.  

خدادادی از مسئولان دستگاه‌های اجرایی استان خواست اطلاعات دقیق از مراتع و میزان تخریب‌ها و میزان ورودی و تشکیل پرونده‌ها داشته باشند تا بتوانند برنامه‌ریزی موثری برای صیانت از منابع طبیعی و بیت المال داشته باشند.  

وی با اشاره به راهکارهای لازم درباره پیشگیری از تخریب و تعرض به اراضی ملی و منابع طبیعی گفت: برخورد بدون تبعیض با متصرفان و مخربان اراضی ملی و منابع طبیعی، داشتن اراده جدی و کافی مسئولان در صیانت از بیت المال و افزایش نیروها و ایجاد انگیزه در نیروها برای حفظ منابع طبیعی، استفاده از ظرفیت نهادهای فرهنگی در فرهنگ سازی و اگاه سازی مردم در خصوص اهمیت منابع طبیعی، استفاده از تجهیزات نوین در امر صیانت از منابع طبیعی و جنگل‌ها را از مهمترین عوامل پیشگیرانه از تخریب و تصرف اراضی ملی و منابع طبیعی است.  

معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل با اشاره به تداوم حمایت‌های قضایی از اقدامات قانونی دستگاه‌ها درامر حفاظت و صیانت از اراضی ملی و منابع طبیعی گفت: دستگاه قضایی با صدور و اجرای احکام سخت‌گیرانه در خصوص تعرض، تخریب و تصرف به بیت المال با مجرمان و متخلفان طبق قانون به شدت برخورد می‌کند.

کد خبر 473347

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اردبیل

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha