معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل گفت: رشد نامتوازن توسعه و بی‌توجهی به شاخصه‌های زیست محیطی و منابع طبیعی موجب نابودی بخشی از مراتع و جنگل‌ها در استان شده است.

محیط زیست

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، یوسف خدادادی،  معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل با اشاره به اهمیت منابع طبیعی و محیط زیست و لزوم صیانت از آن افزود: امروزه تخریب محیط زیست، منابع طبیعی و مراتع به یکی از نگرانی و دغدغه‌های جدی تبدیل و افزایش آلایندگی‌ها در حوزه خاک و هوا هم سبب از بین رفتن تعادل و تناسب محیط زیست شده است.  

وی با تشریح علل و عوامل اصلی تخریب منابع طبیعی گفت: برخی از این عوامل قهری هستند یعنی به موازات افزایش جمعیت و مهاجرت به شهرهای بزرگ و ایجاد بزرگراه‌ها، کارخانه‌ها و پروژه‌های اقتصادی بسیاری از این تخریب‌ها اتفاق می‌افتد.  

خدادادی با بیان اینکه توسعه اگر به تعادل نرسد منجر به تخریب منابع طبیعی می‌شود، افزود: یکی دیگر از عوامل تخریب منابع طبیعی، تضاد منافع فردی و اجتماعی است که منفعت شخصی به منفعت جمعی ترجیح داده می‌شود.  

معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل بیان کرد: به منظور درک اهمیت منابع طبیعی در زندگی باید آموزش حفاظت از این نعمت‌های خدادادی به صورت ریشه‌ای و از نهاد آموزش پرورش فرهنگ سازی شود تا عموم مردم از اهمیت منابع طبیعی به خوبی آگاهی داشته باشند و بدانند که صیانت از مراتع و جنگل‌ها یکی از عوامل اصلی رشد و بالندگی برای یک زندگی سالم در جامعه است.  

خدادادی فقر و بیکاری را از دیگر عوامل اصلی تعرض به بیت‌المال ومنابع طبیعی عنوان کرد و گفت: اشتغال زایی و رونق تولید می‌تواند بطور چشمگیری از تخریب و تعرض منابع طبیعی و اراضی ملی پیشگیری کند.  

وی با انتقاد از عملکرد برخی از مسئولان دستگاه‌های متولی اظهار کرد: برخی از مسئولان به اهمیت منابع طبیعی واقف نیستند و این امر خود موجب تخریب و تصرف اراضی ملی و منابع طبیعی شده است.  

خدادادی از مسئولان دستگاه‌های اجرایی استان خواست اطلاعات دقیق از مراتع و میزان تخریب‌ها و میزان ورودی و تشکیل پرونده‌ها داشته باشند تا بتوانند برنامه‌ریزی موثری برای صیانت از منابع طبیعی و بیت المال داشته باشند.  

وی با اشاره به راهکارهای لازم درباره پیشگیری از تخریب و تعرض به اراضی ملی و منابع طبیعی گفت: برخورد بدون تبعیض با متصرفان و مخربان اراضی ملی و منابع طبیعی، داشتن اراده جدی و کافی مسئولان در صیانت از بیت المال و افزایش نیروها و ایجاد انگیزه در نیروها برای حفظ منابع طبیعی، استفاده از ظرفیت نهادهای فرهنگی در فرهنگ سازی و اگاه سازی مردم در خصوص اهمیت منابع طبیعی، استفاده از تجهیزات نوین در امر صیانت از منابع طبیعی و جنگل‌ها را از مهمترین عوامل پیشگیرانه از تخریب و تصرف اراضی ملی و منابع طبیعی است.  

معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل با اشاره به تداوم حمایت‌های قضایی از اقدامات قانونی دستگاه‌ها درامر حفاظت و صیانت از اراضی ملی و منابع طبیعی گفت: دستگاه قضایی با صدور و اجرای احکام سخت‌گیرانه در خصوص تعرض، تخریب و تصرف به بیت المال با مجرمان و متخلفان طبق قانون به شدت برخورد می‌کند.

کد خبر 473347

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha