مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۸
۱ نفر

شیوع فرار دختران از خانه در کشور  ۴/۷ درصد است که این میزان در استان گیلان حدود سه برابر و ۱۵ درصد است.

فرار

همشهری آنلاین، سمانه معظمی: عضو هیات علمی پژوهشکده گیلان‌شناسی دانشگاه گیلان با بیان این مطلب گفت: استان گیلان رتبه پنجم فرار دختران از خانه را در کشور دارد.

دکتر رضا علیزاده در گفت‌وگو با همشهری‌آنلاین ادامه داد: فرار از منزل فقط مربوط به زنان و دختران نیست و یک چهارم فرارها از خانه مربوط به آقایان است.

وی با اشاره به تطابق نداشتن آمارهای نیروی انتظامی و بهزیستی در زمینه فرار از خانه افزود: مشکلات اقتصادی و فرهنگی عوامل اصلی بروز این مشکل در جامعه هستند؛ آمارهای اقتصادی استان نگران‌کننده و متزلزل است. اشتغال و سرمایه‌گذاری وضعیت خوبی ندارد و ۸۰ درصد جوانان در زمینه ازدواج، مسکن و اشتغال با مشکل روبه‌رو هستند.

به گفته علیزاده، استان گیلان از یک سو در سال‌های اخیر به استانی مهاجرپذیر تبدیل شده و قشر مرفه از استان‌های مختلف کشور برای زندگی به این استان می‌آیند؛ از سوی دیگر این استان از بعد نیروی کار، مهاجرفرست است و جوانان زیادی برای کار به استان‌های دیگر می‌روند.

این جامعه‌شناس با اشاره به نابسامانی فرهنگی در گیلان گفت: در دو دهه خیر در حوزه فرهنگ دچار آشفتگی شده‌ایم. دستگاه‌های دولتی به طور موازی کار می‌کنند، ولی هیچ‌کدام مسئولیت قبول نمی‌کنند.

وی با بیان این‌که میزان خشونت در شهرستان‌های تالش، ‌ ماسال و رضوان‌شهر این استان بسیار بالاست، افزود: شکاف نسلی بین جوانان و والدین وجود دارد و خیلی از خانواده‌ها هنوز نتوانسته‌اند خود را با تغییرات فرهنگی روز جامعه وفق بدهند.

 علیزاده، فرار دختران و زنان از منزل را یک پدیده جهانی دانست که در ایران و گیلان نیز وجود دارد و اظهار کرد: ۶۰ درصد از عوامل اصلی فرار از منزل، خانوادگی است.

 فرار ۱۲۴نفر از خانه

رئیس پلیس پیشگیری استان گیلان نیز هفته گذشته در  نشست “وضعیت فرار دختران و زنان از منزل در گیلان” گفت: در۸ ماهه سال ۹۷، ۱۵۴ نفر و در ۸ ماهه سال ۹۸، ۱۲۴نفر در گیلان از منزل فرار کرده‌اند که طبق آمار میزان فرار بانوان از آقایان بیشتر است.

“سرهنگ فلاح کریمی” افزود: از ۱۲۴نفری که از منزل فرار کرده اند، فقط ۳۶ نفر مرد هستند. همچنین از این آمار ۶۷ درصد مجرد و ۳۳ درصد متاهل هستند.

وی خطاب به مسئولان گفت: آقایانی که در صندلی‌های ارشد استان نشسته‌اند بیایند و راهکار بدهند، فقط به پلیس نگویند بگیرید و نگهدارید. کسی نیست صداهای خاموش زنان و دختران را بشنود و راهکار ارایه بدهد، فقط می گویند بگیرید. ولی مشکل با گرفتن و جریمه حل نمی‌شود. (ایسنا، اول دی ۹۸)

وضعیت ایران

آمار رسمی و جدید از فرار کودکان و جوانان از خانه در ایران وجود ندارد. براساس آماری که حسین اسدبیگی، رئیس اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی کشور اعلام کرده فقط در سال ۹۵  پنج هزار و ۳۸ مورد فرار از خانه دختران و زنان به اورژانس اجتماعی اطلاع داده شده بود. باید در نظر داشت که بسیاری از موارد فرار از خانه به دلیل نگرانی‌ خانواده‌ها اطلاع رسانی و در نتیجه در آمارها محاسبه نمی‌شود. (تسنیم، ۲۰ دی ۹۶)

لازم به ذکر است که مسئولان سازمان بهزیستی حاضر به پاسخ‌گویی به خبرنگار ما درباره آخرین آمار فرار از خانه در کشور نشدند.

آمار دیگر کشورها  

فرار کودکان و نوجوان از خانه، فقط مختص به گیلان و کشور ما نیست. در کشورهای در حال توسعه آمار رسمی در این زمینه وجود ندارد، اما آمارها در کشورهای پیشرفته نگران‌کننده است.

تخمین زده می­شود سالانه دست کم ۱۰۰ هزار کودک در بریتانیا از خانه فرار می‌کنند. آمارها حاکی است که در این کشور هر ۱۰ دقیقه یک کودک از خانه فرار می­‌کند.

در امریکا نیز از هر هفت کودک ۱۰ تا ۱۸ ساله یک کودک تجربه فرار از خانه را داشته است و یک تا سه میلیون کودک فراری در خیابان‌های این کشور زندگی می‌کنند. در روسیه نیز ۴۰ هزار کودک هر سال خانه را ترک می‌کنند.

کد خبر 473224

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha