استاندار خراسان جنوبی گفت: باید با برنامه ظرفیت‌های استان خراسان جنوبی در حوزه گردشگری شناسایی شود و عزم ملی را در حوزه گردشگری ایجاد کنیم.

گردشگري خراسان جنوبي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، محمدصادق معتمدیان در نشست صمیمی با فعالان حوزه گردشگری خراسان جنوبی افزود: اگر بناست در بخش‌های مختلف توسعه ورود پیدا کنیم مهمترین بخش شناخت و آگاهی است که در حوزه گردشگری نیازمند کار هستیم چرا که بسیاری از مردم با توانمندی‌های شهرستانی آشنا نیستند لذا باید به عنوان یک مطالبه جدی در مباحث پژوهشی به آن پرداخته شود.  

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی با تاکید بر استفاده از همه راهکارهایی که منجر به شناخت استان می‌شود، گفت: علیرغم اینکه خراسان جنوبی، استانی خشک است اما بیش از ۶۰ اثر طبیعی به ثبت رسانده و جزو اولین استان‌ها هستیم.  

وی افزود: بیش از یک هزار و ۶۰۰ اثر تاریخی در همه نقاط استان به صورت پراکنده وجود دارد که میراث ارزشمندی است و با تدوین یک برنامه می‌توان اقدامات خوبی را دنبال کرد.  

میراث فرهنگی و گردشگری پیشران توسعه است

معتمدیان یکی از پیشران‌های توسعه استان را بخش گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی دانست و گفت: در یک سال گذشته تلاش شده در این زمینه برنامه‌هایی داشته باشیم.

معتمدیان افزود: علیرغم اینکه از همان ابتدای ورود به استان بحث گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی مورد توجه بوده، تاکنون فرصتی پیش نیامد که از نظرات فعالان این بخش استفاده کنیم، اما الان نوبت به بخش گردشگری رسیده و امید است با هم‌اندیشی، همکاری و هم‌افزایی از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالقوه موجود در زمینه توسعه استان بهره‌مند شویم.  

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه جهت‌گیری برنامه‌ها و فعالیت‌های این بخش براساس سیاست‌های کلان نظام است گفت: این سیاست‌ها به تایید مقام معظم رهبری نیز رسیده و در سند بلندمدت کلان هم یکی از پیشران‌های توسعه کشور بخش گردشگری است.  

 معتمدیان گفت: تلاش می‌کنیم از بخشی نگری و جزیره‌ای عمل کردن پرهیز کنیم اگرچه هر استانی ظرفیت و توانمندی خاص خود را دارد. خراسان جنوبی در سال‌های اخیر تجربه خشکسالی طولانی را داشته و بخش کشاورزی با مشکلات عدیده مواجه بوده اما یکی از نعمت‌های خدادادی، کویر و بیایان است.  

وی با بیان اینکه در قالب سند توسعه با استفاده از هم‌اندیشی برنامه‌های کوتاه و بلندمدت قابل اجرا خواهد بود افزود: از صاحبنظران شهرستان‌ها نیز در این زمینه باید استفاده کرد و برای بازنگری سند توسعه شهرستان‌ها حتما بخش گردشگری به عنوان یکی از پیشران‌ها مورد توجه خواهد بود.  

معتمدیان افزود: بحث گردشگری به عنوان یک صنعت نوپا در خراسان جنوبی مطرح است اما استان‌های همجوار سال‌های قبل ورود پیدا کرده اند و تجربیات موفق‌تری داشته‌اند.  

استاندار خراسان جنوبی اضافه کرد: به طور مثال یزد که مشهور به دارالمومنین است سالانه میزبان توریست‌های زیادی حتی در ایام مذهبی بوده که از شبکه‌های مختلف بدون هیچ حساسیتی نیز پخش می‌شود.

بسته فرهنگی تدوین می‌شود

وی برخی دغدغه‌های موجود را جزو ملزومات کار در حوزه گردشگری دانست و  گفت: بسته فرهنگی که قابل الحاق به سند توسعه گردشگری استان باشد تدوین خواهد شد و خطوط قرمز و باید و نبایدها نیز در آن مشخص می‌شود.  

معتمدیان دغدغه متدینین را در این زمینه ارزشمند دانست و اضافه کرد: هیچ کس از ولنگاری حمایت نمی‌کند و مردم نیز متدین و مسلمان هستند اما برخی انگشت شمار عبور می‌کنند که با نظارت‌های غیرامنیتی می‌توانیم نگرانی‌ها و دغدغه‌ها را مدیریت کنیم.  

وی گفت: با توجه به فرهنگ یکدست که بر استان حاکم است ورود توریست خارجی باعث بروز نگرانی‌هایی در حوزه آسیب فرهنگی می‌شود که باید این آسیب‌ها نیز شناسایی شود.  

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: ظرفیت‌های استان بالقوه است اما از بعد زیرساخت مشکل داریم لذا نگاه در بلندمدت این خواهد بود که در بخش‌های مختلف این زیرساخت‌ها تکمیل شود.

رشد چهار برابری اعتبارات حوزه راه

او با اشاره به اقدامات انجام گرفته در حوزه زیرساخت راه‌های استان گفت: نسبت به سال گذشته حدود چهار برابر در حوزه راه‌های استان اعتبارات جذب شده که امیدواریم بسیاری از مسیرها تا پایان دولت به اتمام برسد و تاثیر مهم آن در توسعه استان مشهود خواهد بود.  

معتمدیان راه آهن را یکی از دیگر طرح‌های مهم توسعه‌ای استان عنوان کرد و افزود: با نگاه ویژه‌ دولت به این پروژه در سه ماه گذشته، ۲ مصوبه برای احداث راه آهن داشتیم.  

وی تصریح کرد: راه آهن نه تنها در توسعه استان بلکه در منطقه اثرگذار است و با رقمی که در قالب فاینانس خارجی روس‌ها تخصیص داده‌اند نزدیک به ۷۰۰ میلیون یورو در راه آهن شرق کشور سرمایه‌گذاری می‌شود.  

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه دولت فاینانس داخلی از بیرجند تا گناباد را نیز تخصیص داده است گفت: امیدواریم با این نگاه ویژه پروژه راه آهن در زمان معین به سرانجام برسد.  

معتمدیان با اشاره به تاثیر کوتاه مدتی که پروازها بر توسعه استان می‌گذارند گفت: تلاش کردیم فضای رقابتی بین ایرلاین‌ها ایجاد شود اما به خاطر کم جمعیت بودن مشکلاتی داریم که باعث عدم استقبال پروازهای هوایی می‌شود و با رایزنی‌های انجام گرفته از شرکت‌های هواپیمایی خواسته‌ایم آستانه تحمل خود را بالا ببرند.

برقراری روابط با استان‌های همجوار در اولویت است

معتمدیان برقراری روابط بین استان‌ها را از دیگر اولویت‌های مدیریت کلان استان اعلام و تصریح کرد: با ۶ استان همجوار خراسان جنوبی تعامل‌هایی برقرار می‌شود تا شاهد اثرات آن در توسعه اقتصادی استان باشیم.  

وی گفت: پرواز مشهد افزایش پیدا می‌کند و رایزنی‌هایی برای برقراری پرواز عتبات انجام شده است همچنین با منطقه آزاد چابهار نیز تفاهم‌نامه ای امضا شده و ۲ مسیر پرواز کانکشنی چابهار - زاهدان - بیرجند و چابهار - بیرجند - مشهد را در راستای توسعه شرق کشور پیشنهاد کرده‌ایم.

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی گفت: با توجه به اشتراکاتی که با استان‌های همجوار داریم تفاهم‌نامه‌هایی از جمله با استان یزد در قالب‌های مختلف همچون گردشگری امضا شده است و همکاری‌های مشترکی نیز در قالب این تفاهم‌نامه‌ها با استان‌های همسایه شکل می‌گیرد که باید تعاملات افزایش یابد.  

وی با بیان اینکه تاکنون تفاهم‌نامه‌هایی با یزد و سیستان و بلوچستان بسته شده است افزود: امید است بعد از سفر به چهار استان همجوار دیگر بتوانیم نشست مشترکی را با این ۶ استان در بیرجند برگزار کنیم.  

روز خراسان جنوبی نامگذاری می‌شود

وی درباره معرفی ظرفیت‌های استان گفت: اولین بار روز خراسان جنوبی در نهم خردادماه نامگذاری می‌شود و با ایجاد نمایشگاه‌هایی در تهران به معرفی استان خواهیم پرداخت تا از ظرفیت ملی هم برای معرفی بیشتر استان استفاده کنیم.  

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: برگزاری تور خبری متشکل از خبرنگاران ملی نیز پیشنهاد شده که امیدواریم با برنامه‌ریزی مناسب بتوان ظرفیت‌های گردشگری و سایر بخش‌های استان را معرفی کرد.  

معتمدیان عنوان کرد: همچنین برنامه‌ای طراحی می‌شود تا خبرنگاران استان اولین سفر برون استانی به سیستان و بلوچستان را داشته باشند.
 
معتمدیان با بیان اینکه چند خط اعتباری برای توسعه استان در نظر گرفته شده است گفت: ۲۰۰ میلیون دلار در سفر آقای نوبخت از صندوق توسعه ملی اختصاص یافته و بخشی از سفر وزیر صمت در نظر گرفته شده که رقم خوبی است لذا باید به دنبال طرح‌های اولویت دار باشیم.  

وی افزود: در حال حاضر اعتبار وجود دارد اما طرح و برنامه نیست لذا باید به سراغ فعالان حوزه‌های مختلف برای ارایه طرح برویم.  

سفر قریب الوقوع وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی 

وی از سفر قریب الوقوع وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به خراسان جنوبی خبر داد و گفت: امیدواریم در این سفر مطابق توافقی که کرده‌ایم، زمینه سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیارد تومانی در استان فراهم شود.

استاندار خراسان جنوبی همچنین به توافق اخیر خود با مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید اشاره کرد و افزود: در قالب این تفاهم جدید ۵۰ فقره وام برای ایجاد واحد بوم‌گردی تا سقف ۲۵۰ میلیون تومان برای هر واحد تسهیلات کم بهره در نظر گرفته شده است.  

وی تاکید کرد: این رقم جدای از تفاهم‌نامه روز ملی روستا و عشایر است که انتظار می‌رود به درستی از آن استفاده شود.  

معتمدیان گفت: برای تعیین تکلیف هتل کویر نیز پیگیری‌هایی انجام شده که امیدواریم موانعی در این مسیر وجود نداشته باشد.  

معتمدیان درخصوص گلایه هتلداران استان از وضعیت رقابتی که بین واحدهای اقامتی و مامورسراهای دولتی ایجاد شده است گفت: وضعیت اعتبارات دولتی طوری است که هر سال بودجه انقباضی‌تر می‌شود با این وجود پیشنهادهایی که منجر به صرفه جویی در هزینه‌های اداری شود را می‌توان جمع بندی و از آن استفاده کرد.  

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به پیگیری‌هایی که با وزیر راه و شهرسازی درباره وضعیت پروازهای استان و نرخ بلیت‌های هواپیمایی انجام گرفته است اظهار داشت: نرخ سفر هوایی تابع شرایط خاص است با این وجود نهایت همکاری از سوی ایرلاین‌ها انجام شده که زمان هم در این موضوع اثرگذار خواهد بود.  

وی با ابراز امیدواری از اینکه شاهد تحرکات خوبی در حوزه گردشگری باشیم گفت: امسال همکاری‌های بین بخشی انجام گرفت و نوروز ۹۸ شاهد رشد اقامت گردشگران بودیم به طوری که از ۶ به ۴۸ ساعت این اقامت رسید.  

معتمدیان بیان کرد: نباید انتظار داشت توسعه گردشگری فقط از طریق سازمان میراث فرهنگی اتفاق بیافتد بلکه نیازمند کار بخشی و تکمیل زیرساخت‌ها هستیم.

معتمدیان با بیان اینکه در کویر بشرویه ظرفیت ایجاد شهرک گردشگری وجود دارد گفت: امنیت، نزدیکی به مرکز استان و تجمیع جاذبه‌های کویری از جمله مزیت‌هایی است که در این خصوص می‌توان روی آن برنامه ریزی کرد.  

استاندار خراسان جنوبی نخلستان‌های زیبای دهسلم نهبندان را از دیگر جاذبه‌هایی عنوان کرد که نیازمند برنامه ریزی است و افزود: بسیاری از مردم استان به خاطر کم کاری در معرفی جاذبه‌ها نتوانسته‌اند از فرصت‌های گردشگری بهره‌مند شوند.

کد خبر 472873

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خراسان جنوبی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha