علیرضا فیروزجا، سوپر استاد شطرنج ایران در رقابت‌های قهرمانی جهان روسیه (جام ملک سلمان) با پرچم فیده با رقیبان مسابقه می‌دهد.

عليرضا فيروزجا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، فیروزجا بعد از اعزام نشدن تیم مردان ایران به رقابت‌های شطرنج قهرمانی جهان (سریع و برق‌آسا) که در روسیه برگزار می‌شود، تصمیم گرفت با پرچم فدراسیون جهانی شطرنج (فیده) در این رقابت‌ها شرکت کند. این اقدام در حالی است که وی از چند ماه پیش به فرانسه رفته و در آن کشور زندگی می‌کند. پیش از این شایعاتی در مورد تغییر تابعیت این شطرنج‌باز مازندرانی مطرح شده بود که فدراسیون آن را تکذیب کرد.

سارا خادم‌الشریعه، آتوسا پورکاشیان، شادی پریدر، میترا حجازی‌پور و مبینا علی‌نسب ترکیب تیم اعزامی بانوان ایران به این مسابقات را تشکیل می‌دهند. همچنین قرار بود فیروزجا، پوریا درینی، احسان قائم‌مقامی، پرهام مقصودلو، پویا ایدنی و محمدامین طباطبایی به عنوان تیم آقایان راهی این مسابقات شوند که این اعزام لغو شد.

فیروزجا که کمتر از ۱۷ سال دارد، دومین شطرنج‌باز جوان دنیاست که به عنوان سوپر استادی رسیده است. او دو عنوان قهرمانی در المپیاد زیر ۱۶ سال دنیا، قهرمانی تیمی آسیا، مدال طلای شطرنج برق‌آسای آسیا، مدال طلای میز یک المپیاد زیر ۱۶ سال، مدال طلای میز ۶ قهرمانی تیمی جهان و قهرمانی در شطرنج فجر را در کارنامه دارد. وی سال ۲۰۱۸ در قهرمانی جهان در بخش سریع ششم شد.

از سوی دیگر، مهرداد پهلوان‌زاده (رئیس فدراسیون شطرنج) در این باره به تسنیم گفت: ما با او صحبت کردیم اما فیروزجا به ما اعلام کرده می‌خواهد تابعیتش را تغییر دهد. هیات رئیسه فدراسیون جهانی شطرنج می‌تواند در این باره تصمیم‌گیری و رأی نهایی را صادر کند. در واقع این موضوع بدون آنکه ما بتوانیم در ایران کاری کنیم، در فیده حل می‌شود و بعید می‌دانم فدراسیون جهانی با آن مخالفت کند.

کد خبر 472846

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha