همشهری آنلاین: ساختمان مشهور اوپرای و پل بندرگاه (Harbour Bridge) شهر سیدنی شنبه شب 29 مارس (10 اسفند) به عنوان اولین شهر عمده‌ای که به مناسبت "ساعت زمین" چراغ‌هایش را خاموش کرد، در تاریکی فرو رفت تا شاخص کارزاری برای بالا بردن آگاهی در مورد تغییرات آب و هوایی کره زمین باشد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس چراغ‌های روشن‌ترین بخش خط آسمان سیدنی، بزرگترین شهر استرالیا که حاوی ساختمان‌های شاخص آن است در ساعت 8 بعدازظهر به وفت محلی خاموش شد. بسیاری از محل‌های مسکونی و تجاری هم در دومین سالی که ساکنان سیدنی این مراسم را برگزار می‌کنند، تاریک بودند.

ساکنان سیدنی این رویداد را با خوردن شام زیر نور شمع، روشن‌ کردن آتش در کنار ساحل و حتی رفتن به یک سینمای روباز با منبع برق پاک گرامی داشتند.

سیدنی قبل و بعد از آغاز ساعت زمین

در طول این رویداد یک‌ ساعته، سیدنی به طور قابل‌توجهی تاریکتر بود، هر چند خاموشی کامل رخ نداده بود.

ناحیه تجاری شهر  اغلب تاریک بود و به گفته سازمان‌دهندگان این رویداد 250 تا 350 ساختمان تجاری به طور کامل چراغ‌های خود را خاموش کرده بودند، و از 100 شرکت اصلی در بازار سهام استرالیا، 94 شرکت در این اقدام شرکت کردند.

امسال در دومین سال برگزاری این مراسم 26 شهر عمده جهانی و بیش از 300 شهر و شهرک دیگر به آن پیوسته بودند.

در شهرهای کریست‌چرچ در نیوزیلند و سووا در فیجی در مجاورت استرالیا نیز ساعت زمین برگزار شد. در کریست‌چرچ بیش از 100 محل تجاری و هزاران خانه در تاریکی فرو رفتند و کامپیوترها و تلویزیون‌ها خاموش شدند و شام خوردن از ساعت 8 به 9 بعدازظهر منتقل شد. در سووا که نیز در همان منطقه زمانی قرار دارد، چراغ‌ها خاموش شدند.

به دنبال استرالیا  شهرهای بزرگ آسیایی بانکوک و مانیل به "ساعت زمین" رسیدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه در بانکوک پایتخت تایلند، مشهور ساختمان‌های شهر از جمله معبد پگاه (Temple of the Dawn)  در کنار رودخانه، پل کابلی رامای هشت بر روی رودخانه چائو فرایا و بلوار اصلی در مرکز تاریخی شهرها چراغ‌های‌شان را خاموش کردند.

در مانیل پایتخت فیلی‌پین نیز به گفته وزیر انرژی این کشور چندین چندین بزرگراه عمده با خاموش کردن چراغ‌های خیابان و بیل‌بوردها در تاریکی فرو خواهند رفت.

ساعت زمین در مانیل AFP

این رویداد همچنان به سمت غرب ادامه پیدا خواهد کرد تا شهرهای اروپایی و آمریکای شمالی را نیز در بر بگیرد. یکی از آخرین شهرهای عمده که در "ساعت زمین" شرکت خواهد کرد، سان‌فرانسیسکو در غرب آمریکا خواهد بود که در آن چراغ‌های پل معروف "دروازه طلایی" (Golden Gate) خاموش خواهد شد.

سازمان‌دهندگان این رویداد امیدوارند به این ترتیب جهانیان را به صرفه‌جویی در انرژی تشویق کند.

 وب‌سایت "ساعت زمین" را هم در این آدرس بیینید: www.earthhour.org

به گزارش آسوشیتدپرس حتی موتور جستجوی پرطرفدار گوگل در حمایت از "ساعت زمین"  صفحه خود را به صورت کاملا تاریک با این کلمات به نمایش خواهد گذاشت :"ما چراغ‌ها را خاموش کرده‌ایم. اکنون نوبت شماست." [سایت‌های مشکی؛ دوستداران واقعی محیط زیست]

استرالیایی‌ها از "ساعت زمین" و سایر ابتکار عمل‌های زیست‌محیطی استقبال کرده‌اندو این کشور با جمعیت 21 میلیون نفر در رده اول تولید سرانه گازهای گلخانه‌ای قرار دارد، که عمدتا به خاطر اتکای شدید آن به نیروگاه‌های برق با سوخت زغال‌سنگ است.

نخست‌وزیر جدید استرالیا، کوین راد، محیط زیست را جزء اولویت‌های کاری خود قرار داد ه است و و پس از به قدرت رسیدن در انتهای سال پیش میلادی پروتوکل کیوتو برای مبارزه با گرمایش جهانی را امضا کرد.

کد خبر 47284

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز