موقوفه بودن تعدادی از بیمارستان ها و درمانگاه های کوچک و بزرگ شهر، این انتظار را بین شهروندان ایجاد کرده که خدمات این مراکز رایگان یا لااقل بسیار کم هزینه باشد. انتظاری که برآورده نمی شود و گاهی نارضایتی شهروندان را در پی داشته است.

عکس

همشهری آنلاین- رابعه تیموری: به گفته حجت‌الاسلام «سیدهاشم حسینی» معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف استان تهران، نیمی از مراکز درمانی استان تهران موقوفه هستند. ۲۷کلینیک و درمانگاه و ۳۳بیمارستان موقوفه در شهر تهران دایر است و موقوفه ­بودن ۵بیمارستان از ۹بیمارستان جنوب تهران و خدمات ­رسانی ۳درمانگاه موقوفه به ساکنان این مناطق، از اثرگذاری فرهنگ وقف در بهبود سرانه­ ها و امکانات خدماتی-رفاهی نقاط کم­ برخوردار شهر حکایت می­ کند، اما اگر تراکم جمعیت و محدودیت امکانات این مناطق را در نظر بگیریم، لزوم ترویج فرهنگ وقف در حوزه بهداشت و درمان نقاط کم­ برخوردار، بیشتر خودنمایی می­ کند.

حجت‌الاسلام «سیدهاشم حسینی» معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف استان تهران

شهروندان به ویژه ساکنان جنوب تهران توقع دارند در مراکز درمانی موقوفه خدمات ارزان، باکیفیت و حتی رایگان دریافت کنند، اما انتظاراتشان برآورده نمی­ شود. آنها بر این باورند که هزینه خدمات این مراکز با بیمارستان­ ها، کلینیک ­ها و درمانگاه­ های دولتی یکسان است و حتی با تعرفه ­های بخش خصوصی تفاوت چشمگیری ندارد. اظهارنظرهای گاه و بیگاه مسئولان سازمان اوقاف و امور خیریه گواه این امر است که انتظار شهروندان چندان بیراه نیست. اشاره حجت الاسلام «علی محمدی» رئیس پیشین سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در مراسم تودیع خود، نمونه­ ای از این اظهارات است. او گفته بود: «درمانگاه­ های موقوفه می ­توانند با یک سوم هزینه های دیگر مراکز درمانی، به مردم خدمات ارائه دهند.»

شواهد نشان می ­دهد در برخی از مراکز درمانی موقوفه و خیریه، نگاه تجاری و درآمدزایی وجود دارد و برون­ سپاری بخش ­های تخصصی به پیمانکاران بخش خصوصی، زمینه سودجویی و دریافت هزینه­ های گزاف از بیماران را به وجود آورده است. در حالی­ که نیات بسیاری از موقوفه­ ها، تأمین هزینه ­های درمانی افراد کم ­بضاعت است و بهره­ گیری صحیح از این ظرفیت، هزینه­ های سرسام ­آور خدمات بخش­ های خصوصی مراکز درمانی موقوفه را متعادل می­ کند.

اجاره موقوفات صرف درمان نیازمندان شود

درآمدزایی و صرف موقوفه مرحوم بنکدار اصفهانی برای نیات واقف، در کارنامه خدمات حجت­ الاسلام «مرتضی صادقی» به عنوان رئیس پیشین اداره اوقاف شمال شرق تهران ثبت شده است. وی اکنون ریاست اداره اوقاف شهرستان ری را برعهده دارد و می ­گوید: «اگر حق و حقوق موقوفات به روز و کامل ادا شود، بیماران بی بضاعت هیچ هزینه درمانی نمی­ پردازند، اما متأسفانه همکاری اشخاص و نهادهایی که موقوفه ­ها را تحت تصرف دارند، ضعیف است.»

سابقه وقف اغلب مراکز بهداشتی-درمانی موقوفه پایتخت به چند دهه پیش می ­رسد و واقفان با توجه به شرایط و امکانات آن دوره مصارف آن را تعیین کرده ­اند، اما در مواردی به تعویق­ انداختن اجرای نیت واقف یا تغییر شرایط مکان اجرای وقف، چالش­ هایی را به همراه می­ آورد. موقوفه مرحوم  دکتر «ابوالحسن عمیدی نوری» در خیابان شهید یوسفیان نمونه­ ای از این موارد است.

کد خبر 472673

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha