دوشنبه ۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۸
۰ نفر

رئیس شبکه پایش هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: دوشنبه ۲دی با وارونه شدن آهنگ تغییر دما با افزایش ارتفاع در زاهدان، پدیده وارونگی دمایی رخ داد.

دما

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، محمود دیانتی اظهار کرد: به طور طبیعی تا ارتفاع ۱۲ هزار کیلومتری از سطح زمین دمای هوا با افزایش ارتفاع کاهش می‌یابد اما گاهی اوقات و به ویژه در فصل سرد سال این روند برعکس می‌شود. این موضوع موجب قطع فرآیند صعود هوا و انباشت آلاینده‌ها در نزدیکی سطح زمین می‌شود.

وی با بیان اینکه اطلاعات لایه‌های مختلف جو توسط ایستگاه جو بالای زاهدان اندازه‌گیری و ثبت می‌شود، ادامه داد: وقتی این ورژن یا وارونگی دما رخ می‌دهد یک لایه متراکم هوای سرد در نزدیک زمین شکل می‌گیرد که به دلیل گرم بودن دمای هوا در ارتفاعات بالاتر، مانع از حرکت صعودی هوا می‌شود و در نتیجه موجب انباشت آلاینده‌ها در نزدیکی زمین می‌شود.

رئیس شبکه پایش هواشناسی سیستان و بلوچستان بیان کرد: امروز ضخامت لایه وارونه در آسمان زاهدان بیش از ۳۵۰ متر بود که از سطح زمین تا ارتفاع ۳۵۰ متری و حتی بالاتر از آن نیز ادامه داشت. این موضوع سبب شد تا ضمن کاهش دمای هوا، رطوبت نسبی نیز افزایش یابد و در برخی نقاط شبنم یخ‌زده شکل گیرد.

وی  بابیان اینکه زاهدان شهری صنعتی نیست که با وارونگی دمایی آلوده شود، گفت: چون زاهدان صنعتی نیست ما آلودگی هوا را نداریم در غیر این صورت شرایط و پتانسیل آلودگی هوا طی زمستان‌ها در زاهدان وجود دارد.

کد خبر 472599

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha