شهردار تهران به تازگی در دفتر کار خود میزبان سفیر غیرمقیم سنگاپور بود. در این جلسه، درباره ظرفیت‌های همکاری میان دو شهر تبادل نظر شد.

شهرداران تهران و سنگاپور

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از شهرنوشت، حناچی در این دیدار با بیان این که خوشحال می‌شویم در زمینه‌های مشترک با سنگاپور همکاری داشته باشیم، گفت: در تهران ١٠ خط طراحی‌شده مترو و ٢ خط اکسپرس داریم؛ از این ١٠ خط ٧ خط به بهره‌برداری رسیده و طول مسیر اجراشده مترو حدود ٢۴٠ کیلومتر است و ٢۴٠ کیلومتر دیگر نیز در دست احداث است. مترو تهران روزانه بیش از ٢ میلیون سفر را انجام می‌دهد و با اتصالی که به شهرهای اقماری از قبیل کرج و هشتگرد و در آینده اسلامشهر و پرند ایجاد کرده و می‌کند، سهم مترو از حمل‌ونقل عمومی به حدود ۵٠ درصد خواهد رسید.

وی با اشاره به پایتختی بیش از ٢٣٠ ساله تهران گفت: شهر کوچکی در کنار تهران به نام ری وجود دارد که قدمتی بیش از ۶ هزار سال دارد؛ همچنین بخش‌هایی در شمال تهران وجود دارند که بیش از ۴ هزار متر ارتفاع دارند و جزو جذابیت‌های این شهر به شمار می‌روند. به طور کلی، تهران به طبیعت نزدیک است و تنوع آب‌وهوایی زیادی هم در این منطقه وجود دارد؛ در شمال تهران برف و یخبندان و در جنوب شهر مناطقی داریم که کشاورزان در آن شتر پرورش می‌دهند. همین تنوع آب‌وهوایی یکی از دلایل انتخاب تهران به عنوان پایتخت بود.

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به زمینه‌های همکاری میان تهران و سنگاپور، ضرورت انتقال تجربیات و مشکلات مشترک کلان‌شهرها و بررسی موضوع خواهرخواندگی بین پایتخت ایران و سنگاپور را مطرح و عنوان کرد: مشکلات کلان‌شهرها بسیار به یکدیگر شباهت دارند؛ آلودگی، پسماند، ترافیک و حاشیه‌نشینی از عوارض زندگی در شهرها هستند. شهرداری تهران تمایل دارد تجربیات سنگاپور را در این زمینه بیشتر بداند چراکه قوانین سخت‌گیرانه‌ای در زمینه آلودگی هوا در این کشور وضع شده است.

  • کاهش آلودگی هوا با توسعه دوچرخه‌سواری

در ادامه این دیدار، اونگ کنگ یونگ، سفیر آکرودیته (غیرمقیم) سنگاپور، آلودگی را در همه شهرهای بزرگ یک مشکل اساسی دانست و عنوان کرد: حتی در سنگاپور هم این مشکل به طور شدید وجود دارد. در حال حاضر برای رسیدن به شهر هوشمند تلاش می‌کنیم و یکی از کارهایی که در این مسیر انجام خواهیم داد توسعه دوچرخه‌سواری است؛ البته مشکل اساسی‌ ما در این زمینه توسعه مسیرهای مخصوص دوچرخه‌سواری است.

کنگ یونگ ادامه داد: مردم فاصله‌ای را که بین ایستگاه مترو تا خانه‌ها وجود دارد به وسیله اسکوتر طی می‌کنند؛ اگرچه به نظر می‌رسد قرار است استفاده از اسکوترها ممنوع شود که مردم از این موضوع ناراحت هستند. مشکل این‌جاست که اسکوترها از باتری‌های کوچکی استفاده می‌کنند که در بعضی موارد موقع شارژ کردن دچار حریق می‌شوند و گاهی این حریق به طبقات دیگر ساختمان سرایت می‌کند.

وی یکی از مهم‌ترین مسائل سنگاپور را مدیریت پسماند خواند و گفت: در ابتدا پسماند را با روش‌های مختلف جمع‌آوری می‌کردیم و سپس آتش می‌زدیم، اما از آن‌جا که کشور کوچکی هستیم این روش برایمان مشکل ایجاد می‌کرد؛ در نتیجه در دریا جزایر مصنوعی ساخته‌ایم و در آن‌ها زباله‌ها را می‌سوزانیم. مجبور شده‌ایم این جزایر را همین‌طور بزرگ و بزرگ‌تر کنیم و به نظر می‌آید تا ٢٠ سال آینده جایی نخواهد بود که در آن به این زباله‌ها رسیدگی کنیم. بر این اساس، در حال حاضر سیاست ما تشویق مردم به تولید زباله کمتر است.

سفیر غیرمقیم سنگاپور ادامه داد: مشکل دیگری که برای تحقق شهر هوشمند وجود دارد، ایجاد هماهنگی بین سازمان‌ها و نهادهای مختلف دولتی است؛ برای این کار از شبکه‌های کامپیوتری و اینترنتی استفاده می‌کنیم، اما این کافی نیست و باعث ایجاد مشکلات زیادی شده است.

وی با بیان این که تهران شهری بزرگ است که ما تلاش می‌کنیم از تجربیات آن استفاده کنیم، اضافه کرد: در سنگاپور شهروندانی با ادیان مختلف زندگی می‌کنند که هر کدام مناسک خاص خود را دارند. سنت آتش‌افروزی یکی از این مناسک است. از جمله اقداماتمان در شهر هوشمند ایجاد هماهنگی میان معابد و مکان‌های مذهبی مختلف است.  

  • توسعه خودروهای برقی؛ اقدامی مهم

اونگ کنگ یونگ در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان این که سنگاپور کشور بسیار کوچکی است، اما مشکلات بسیاری دارد، گفت: یکی از مهم‌ترین ابتکارات ما در سنگاپور به بازیافت آب مرتبط است. هدف ما بازیافت آب تا ۵٠ درصد است که در حال حاضر این میزان ٢۵ درصد است. از سوی دیگر با استفاده از دریاچه مصنوعی‌ای که توسعه یافته، می‌توانیم وقوع سیلاب را در شهر کنترل کنیم.

وی با تاکید بر این که مهم‌ترین برنامه و اقدام در حال حاضر کنترل آلودگی در شهرهاست، عنوان کرد: دو دلیل مهم آلودگی، آلایندگی ناشی از تردد خودروها و افزایش ‌اندازه تراکم زباله است. ما کشورهای عضو شبکه شهرهای هوشمند آسیایی، یکی از اقدامات مهم خود را توسعه خودروهای برقی می‌دانیم که شهرداری تهران نیز برای آن برنامه‌هایی دارد.

کنگ یونگ ادامه داد: مشکل دیگری که در منطقه‌ وجود دارد، مسکن عمومی است. سنگاپور نظام عمومی مسکن را توسعه می‌دهد، به طوری که همه شهروندان سنگاپور به آن دسترسی دارند. از طرف دیگر مهاجرت به شهرها و کمبود مسکن در شهرها منشأ نارضایتی‌های بسیاری است. دولت سنگاپور تلاش کرده است تا توزیع عادلانه خدمات در مراکز مسکونی متعدد را نیز مد نظر داشته باشد.

سفیر آکرودیته (غیرمقیم) سنگاپور ضمن ابراز اشتیاق برای میزبانی از حناچی در سنگاپور، خاطرنشان کرد: رویدادهای بزرگی را سالانه در سنگاپور برگزار می‌کنیم که در گذشته نیز از شهردار تهران برای شرکت در آن‌ها دعوت کرده‌ایم. بسیاری از زمینه‌های همکاری وجود دارد که می‌تواند میان شهرها شکل بگیرد و کاملاً هم کاربردی و غیرسیاسی باشد؛ شهرداری‌ها باید به فکر شهروندان و مردم شهرشان باشند و برای خدمت به شهروندانشان از هیچ تلاشی فروگذار نکنند.

کد خبر 472289

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha