نتایج ابتدایی انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان پس از حدود سه ماه اعلام و مشخص شد محمد اشرف غنی با به دست آوردن حدود ۵۱ درصد پیشتاز است.

انتخابات افغانستان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از نشنال، رئیس جمهوری فعلی افغانستان ۹۲۳ هزار رای یا ۵۰.۶۴ درصد آرا را کسب کرده و عبدالله عبدالله با ۳۹.۵۲ درصد یا ۷۲۰ هزار رای در جایگاه دوم است. کمیسیون انتخابات قرار بود نتایج رای‌گیری هفته اول مهرماه را پس از حدود دو هفته اعلام کند اما این وعده چند بار به تعویق افتاد و سرانجام روز یکشنبه نتایج ابتدایی مشخص شد.

با وجود حضور نامزدهای مختلف، از همان ابتدا آشکار بود رقابت اصلی برای به دست آوردن کرسی ریاست‌جمهوری بین اشرف غنی و عبدالله خواهد بود. اگر این دو نامزد نتوانند اکثریت آرا را به دست آورند، دور بعدی انتخابات ریاست‌جمهوری بهار آینده برگزار می‌شود اما به نظر می‌رسد آقای غنی با کسب بیش از ۵۰ درصد آرا همچنان رئیس‌جمهوری افغانستان باقی بماند.

برای تضمین سلامت انتخابات، یک شرکت آلمانی مسئولیت تامین دستگاه‌های بیومتریک را بر عهده گرفت را تا یک نفر نتواند بیش از یک‌بار رای بدهد. هر چند در نهایت ۲.۷ میلیون افغان پای صندوق‌ها رفتند و کمیسیون انتخابات هم بیش از یک میلیون رای را باطل کرد تا انتخابات ریاست‌جمهوری امسال با حدود ۱.۸ میلیون رای با فاصله کم‌رونق‌ترین دوره انتخابات در این کشور باشد.

پس از رسیدگی کردن کمیسیون انتخابات به شکایت نامزدها، نتایج نهایی در کمترین زمان ممکن اعلام می‌شود و با توجه به فاصله بیش از ۱۰ درصدی اشرف غنی با عبدالله، فرد پیروز از همین حالا می‌تواند خود را رئیس‌جمهوری آینده افغانستان بداند.

کد خبر 472127

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha