مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۰
۰ نفر

دورهمی‌های شب یلدا در سطح مدارس، دانشگاه‌ها، پایگاه‌های مقاومت بسیج، جامعه معلولان، کودکان بی‌سرپرست، سالمندان و همچنین پاکبانان میبد برگزار شد.

یلدا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، شب یلدا به عنوان طولانی‌ترین شب سال است و بنا بر رسمی دیرینه این شب با برپایی دورهمی‌های خانوادگی گرامی داشته می‌شود اما پاس داشتن این شب با جمع شدن قشرهای مختلف مردم با برپایی مراسم‌هایی ساده و دلنشین در سطح مراکز فرهنگی و اداره‌ها و ارگان‌ها نیز مرسوم است.

در این مراسم‌ها که از چند روز مانده به شب یلدا برگزار می‌شود خوراکی‌ها و شیرینی‌های مخصوص این شب بر سر سفره‌ها گذاشته و گاهی چنان این سفره‌ها تزئین می‌گردد که دلها را می‌رباید.

عصر دیروز در مدرسه مهر ایران زمین میبد مراسم گرامیداشت شب یلدا با عنوان یلدای مهدوی و قرآنی برگزار شد.

سفره‌ای رنگارنگ و تزئین شده به انواع میوه‌ها و گلها را بر روی زمین گسترده بود و این گستردگی حالتی آبشار مانند داشت.

انارهای دانه شده، کیک‌های هندوانه‌ای، هندوانه و خیارهای تزئین شده بر روی سفره خودنمایی می‌کرد، سفره‌ای که در وسط آن قرآن بر روی رحل قرار داشت.

مراسم مدرسه قرآنی مهر ایران زمین همراه با اجرای نمایش، قصه گویی، حافظ خوانی و بازگویی آداب و رسوم شهرها از زبان بچه‌هایی که بود که به خاطر سکونت در میبد در آن مدرسه درس می‌خواندند.

موسسه جامعه معلولین شهرستان میبد نیز دورهمی شب چله بوچیا را برگزار کرد که با برگزاری این برنامه مسابقه بوجیا هم بین دو گروه BC۱ و BC۳ اجرا شد و طی آن در گروه یک فاطمه پاکدامن و در کلاس سه نیز رضا آخوندی نفرات اول شدند.

به گفته مسئول موسسه جامعه معلولین شهرستان میبد این برنامه با هدف دور هم جمع‌شدن معلولان و ارتباط برقرار کردن بین آنها برگزار شد.

غلامحسین فلاح افزود: شب یلدا گاهی دستخوش تشریفات می‌شود که اگر این تشریفات که موجب کم شدن رفت و آمدها می‌شود به کنار گذاشته شود خیلی بهتر خواهد بود.

وی گفت: در قدیم ما به خانه پدر بزرگ‌های خود می‌رفتیم اما الان یک شب به خانه پدران خود می‌رویم و شب بعد هم بچه‌ها به خانه ما می‌آیند.

نادعلی آخوندی از اهالی بخدان میبد و یکی از شرکت کنندگان در شب یلدای بوچیا هم با اشاره به ساده برگزار کردن شب یلدا در قدیم گفت: در زمان قدیم شلغم و چغندر می‌پخنیم و تخمه‌هایی که خودمان خشک کرده بودیم بر سر سفره می‌گذاشتیم اما حالا میوه‌هایی مانند پرتقال، نارنگی، موز و آجیل بر سر سفره‌ها گذاشته می‌شود.

به گفته افسانه مدبری برگزاری شب یلدا در قدیم مانند الان بود منتها همه گرداگرد کرسی که در وسط اتاق قرار داشت می‌نشستند.

شب یلدا در مرکز توانبخشی روزانه حبیب بن مظاهر و نیز مرکزتوانبخشی رشد میبد همراه با اجرای نمایش و دورهمی سالمندان بر سر سفره برگزار شد.

پایگاه مقاومت بسیج ام ابیها از پایگاه تحت نظارت حوزه فاطمه الزهرا نیز برگزار کننده یلدای مهدوی با حضور بچه‌های طرح بهنام محمدی همراه با اجرای برنامه‌های تفریحی و تربیتی متنوع نظیرمولودی خوانی، مسابقه و سرگرمی، مسابقه آشپزی دختران جهت وعده شام همراه با جایزه به شام و دسر برتر بود.

مراسم شب یلدای پاکبانان میبد

شهرداری میبد نیز برگزار کننده شب یلدا با حضور پاکبانان همراه با اجرای حافظ خوانی و خوانندگی بود.

فرماندار میبد شنبه شب در این مراسم گفت: پاکبانان زمانی به انجام وظایف خود می‌پردازند که همه ما در خواب هستیم.

حسین فلاح افزود: باید به آنها دست مریزاد گفت که درهوای سرد با روحیه خوبی که دارند رسالت خود را انجام می‌دادند.

وی تصریح کرد: هنر ما ایرانی‌ها است که شب ظلمانی و اهریمنی همراه با تاریکی را با رونقی که در خانواده است زنده نگه می‌داریم و امیدوار به روزی می‌شویم که روشنایی آن یک دقیقه از روی قبل بیشتر است.

شهردار میبد هم گفت: در شهر یلدا که همه خانواده‌ها دور هم جمع هستند پاکبانان تا نیمه‌های شب به جمع آوری پسماندها و آب و جارو مشغول هستند.

علیرضا نقوی افزود: این جشن در خانواده شهرداری برگزار شد تا به پاکبانان خسته نباشید بگوییم و از زحمات آنها تشکر کنیم.

شب یلدا هم می‌گذرد مانند همه شب‌ها و روزهایی که پشت سر گذاشتیم چه خوب است تا در کنار هم هستیم قدر یگدیگر را بدانیم و ارج نهیم زحمات پدر و مادرانی که روزی سر بر دامانشان می‌گذاشتیم و از محبت آنها سیراب می‌شدیم اما الان شاید آنها به محبت ما نیاز داشته باشند.

و چه زیباست که این شب کودکانی که از داشتن سایه پدر و مادر محرومند در دورهمی خود داشته باشیم و چه نیکوست مسوولان ما که زحمات پاکبانان را ارج می‌نهند در برپایی جشن‌های و مراسم‌ها نیز به یادشان باشند تا کمر انها زیر بار جمع کردن پسماندهای بر جای مانده بر روی زمین در انتهای مراسم‌ها خم نشود به خصوص الان که در آستانه انتخابات هستیم و در و دیوار شهر مزین به تصاویر کاندیداها می‌شود و کار هر روزه پاکبانان جمع آوری کاغذهای پاره شده از روی خواهد بود.

مرکز شهرستان ۱۰۴ هزار نفری میبد در ۵۰ کیلومتری شمال غرب شهر یزد قرار دارد.

کد خبر 472116

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha