کار "سیگارهای الکترونیکی" اساساً تبدیل یک مایع اولیه به گاز "آئروسل" است که به‌آسانی وارد ریه می‌شود؛ نیکوتین موجود در بیشتر این مایعات می‌تواند منجر به "مسمومیت‌های مرگبار" شود.

سيگار الكترونيك

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از  باشگاه خبرنگاران پویا؛ سیگارهای الکترونیکی در جهان با هدف کاهش مصرف سیگارهای سنتی وارد بازار شدند اما بر خلاف تصور عموم مردم، این سیگارها برای سلامتی انسان ضرر دارند؛ بر اساس هشدار سازمان جهانی بهداشت، مواد معطر موجود در سیگارهای الکترونیکی به سلامتی انسان ضرر می‌رساند. 

به گزارش "تلگراف" کار سیگارهای الکترونیکی، اساساً تبدیل یک مایع اولیه به گاز "آئروسل" (هواپخش) است که به‌آسانی وارد ریه می‌شود؛ مایه اولیه وِیپ از پروپیلن (یک گاز هیدروکربن از خانواده آلکانها)، گلیکول، گلیسیرین، نیکوتین، آب، طعم‌دهنده‌ها و مواد نگهدارنده است.

"موسسه‌ی خطرسنجی" آلمان در گزارشی نوشت، نیکوتین موجود در بیشتر این مایعات حتی به مقدار کم هم می‌تواند منجر به عوارض قابل توجهی مانند استفراغ شدید شود همچنین مصرف مقادیر بیشتر نیکوتین می‌تواند منجر مسمومیت‌هایی مرگبار شود.

موسسه خطرسنجی آلمان اعلام کرده است، در این کشور از ژانویه سال ۲۰۱۵ تا فوریه سال ۲۰۱۹، ۸۵۱ مورد مسمومیت یا موارد مشکوک در ارتباط با سیگارهای الکترونیکی وجود داشته است؛ در ۸۲ درصد از موارد که اغلب کودکان هستند، مایع سیگار الکترونیکی را به طور تصادفی قورت داده‌اند!

بر پایه تحقیقات موسسه‌ی خطرسنجی آلمان، ۸ درصد از این تماس‌های اضطراری مربوط به عوارض ناشی از استنشاق بخار سیگارهای الکترونیکی بوده است؛ در ۱۱ مورد از این تماس‌ها، حالت تهوع، استفراغ یا سرگیجه علائمی بودند که مبتلایان از آن شکایت کرده‌اند.

این گزارش نشان می‌دهد، خطر ابتلا به بیماری عروقی قلبی حدود ۱۰ درصد و بیماری‌های گردش خون حدود ۴۴ درصد برای مصرف‌کنندگان سیگارهای الکترونیکی بیشتر از غیرسیگاری‌هاست.

افسردگی، اضطراب و اختلالات عصبی و عاطفی نیز در مصرف‌کنندگان سیگار الکترونیکی دو برابر غیرسیگاری‌ها است.

چندی پیش نیز آماری از مرگ و میر به وسیله سیگارهای الکترونیکی توسط "مرکز پیشگیری و کنترل بیماریها" در آمریکا منتشر شد؛ بر اساس این آمار،  ۵۲ نفر با مصرف سیگارهای الکترونیکی جان خود را از دست داده و ۲ هزار و ۴۰۹ نفر در بیمارستان بستری شده و تحت درمان قرار گرفته‌اند.

محققان توصیه کرده‌اند اگر از محصولات ویپ (استنشاق بخار نیکوتین) استفاده می‌کنید و سرفه، تنگی نفس، فرسودگی، کوفتگی و درد در ناحیه قفسه سینه را تجربه می‌کنید، به پزشک مراجعه کنید.

کد خبر 472094

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha