شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۸
۰ نفر

یک اصفهان‌شناس و استاد دانشگاه گفت: شخصیت‌های کاشان در طول تاریخ ایران و تشیع در هنر و ادبیات در کشورهای دیگر مانند هندوستان تأثیرگذار بوده‌اند.

فیض کاشانی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، محمدحسین ریاحی در خصوص شخصیت‌های برجسته و تأثیرگذار شهرستان کاشان اظهار کرد: کاشان از جمله شهرهای مهم و تأثیرگذار در ادب، فرهنگ، هنر، صنعت، معنویت و تاریخ ایران است. شاید امروز قدر کاشان به‌درستی دانسته نشده است. شخصیت‌های کاشان در طول تاریخ ایران و تشیع در هنر و ادبیات در کشورهای دیگر مانند هندوستان تأثیرگذار بوده‌اند. خیلی از شعرای ایرانی‌ که به دربار هند رفته‌اند از کاشان بوده‌اند و خیلی از آثار و صنایع، کاشیکاری، و مسائل مربوط به معماری که نیاز به ظرافت دارد به اهل کاشان مربوط است.

وی افزود: شخصیتی مانند میرزاعلی محتشم کاشانی و شعر زیبایی که در مورد امام حسین(ع) سروده است، شاهکار محسوب می‌شود. رکن‌الدین مسعود مسیحای کاشانی، میرزا ابوطالب کریم کاشانی، ملا محسن فیض کاشانی و فتحعلی‌خان صبای کاشانی از شخصیت‌های برجسته کاشان هستند.

این اصفهان‌شناس و استاد دانشگاه گفت: علاوه بر این‌که کاشان در گذشته دور شخصیت‌های بزرگی داشته در دوران معاصر هم خالی از شخصیت تأثیرگذار و نامدار نبوده است. افرادی مانند سهراب سپهری، مشفق کاشانی و کتیبه کاشانی از شخصیت‌های بزرگ معاصر کاشان هستند.

ریاحی تصریح کرد: اما شخصیتی که به طور ویژه معرفی خواهیم کرد محتشم کاشانی است. میرزاعلی محتشم کاشانی فرزند خواجه احمد است. محتشم، معروف به شمس‌الشعرا، شاعر قصیده‌سرا و مداح سده دهم هجری است. پدر محتشم نراقی بوده است. محتشم کاشانی مدتی به مشاغلی مانند شَعربافی و بزازی و تجارت در این زمینه اشتغال داشته است، اما زمانی که به شاعری روی می‌آورد، به مطالعه و امور ادبی علاقه‌مند می‌شود.

وی ادامه داد: محتشم مدتی به هندوستان می‌رود. او مردی سلیم‌النفس بود و شهرت عمده محتشم در سرودن اشعار مذهبی و مدح و ستایش اهل بیت (ع) است. برخی نقل کرده‌اند وقتی محتشم اشعاری را در مدح شاه‌ طهماسب صفوی گفت، شاه گفت من راضی نیستم و اگر می‌خواهی شعری بگویی، بیشتر در مورد ولایت ائمه و شخصیت آنان بگو. امروز ترکیب ‌بند محتشم کاشانی در مراسم عزای امام حسین (ع) مورد توجه است.

این اصفهان‌شناس و استاد دانشگاه گفت: شعر "باز این چه شورش است که در خلق عالم است"… بدون شک یک شاهکار بزرگ ادبی است. محتشم کاشانی در سال ۹۹۶ هجری قمری در کاشان چشم از جهان فروبست. آرامگاه او که امروز در کاشان مشهور به محله محتشم است، محلِ زیارت خاص و عام است.

ریاحی اظهار کرد: یکی دیگر از شخصیت‌های مهم و برجسته کاشان "ملا محمدمحسن فیض کاشانی "است. او در سال ۱۰۰۷ هجری قمری در کاشان به دنیا آمد. فیض کاشانی استادان برجسته‌ای همچون ملا محمدتقی مجلسی، شیخ بهایی، میرداماد، ملاصدرا و سید ماجد بحرانی داشته است. این نشان می‌دهد که ملا محسن مدت‌ها به پایتخت صفویان در آمد و شد بوده است.

وی افزود: ملا محسن فیض کاشانی داماد ملاصدرا است. از ملا محسن فیض آثار زیادی به جا مانده است، از جمله کتاب «وافی» در حدیث، «صافی» در تفسیر و آثار متعدد دیگری در مسائل مذهبی. یک دیوان شعر هم با عنوان "گلزار قدس" دارد. او در شعر و ادب ید طولایی داشت.

این اصفهان‌شناس و استاد دانشگاه گفت: می‌توانیم بگوییم ملا محسن فیض کاشانی یک شخصیت ارزشمند و قابل توجه است. ویژگی اشعار ملا محسن این است که نمودهای شخصیت‌های عرفانی در اشعارش تجلی می‌یابد و سلوک ملا محسن در نوشته‌ها، اشعار و کتاب‌هایش کاملاً مشهود است.

ریاحی خاطرنشان کرد: فیض کاشانی در عصر روز سه‌شنبه ۲۲ ربیع‌الثانی ۱۰۹۱ هجری قمری در هشتاد و چهارسالگی درگذشت. آرامگاه او در کاشان زیارتگاه خاص و عام است.

کد خبر 471980

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اصفهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha