مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد قطع درختان بلوط بعد از گرانی بنزین را از معضلات محیط زیست عنوان کرد.

قطع درختان بلوط

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس از یاسوج، سید اسدالله هاشمی در نشست گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی به بخشی از ظرفیت ذخیرگاه زیست کره دنا اشاره کرد و افزود: مساحت این ذخیرگاه ۲۵۵ هزار هکتار  است.ذخیره‌گاه دنا دهمین زیست‌گاه کشور و پنجاهمین ذخیره‌گاه زیست کره در شبکه ذخیره‌گاه کره زمین است.

مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به وجود ۲۶۰ گونه‌های نایاب گیاهی به وضعیت محیط‌بان اشاره کرد و اظهار داشت: در حال حاضر ۷۵ محیط‌بان در زیست‌کره دنا هستند در حالی که باید ۳۱۳ محیط‌بان داشته باشیم که خوشبختانه مجوز جذب محیط‌بان توسط سازمان محیط‌ زیست صادر شده است.

وی در ادامه سخنان خود گفت: بعد از گرانی بنزین موردی که محیط زیست و منابع  طبیعی استان را تهدید کرده قطع شبانه درختان بلوط در حاشیه شهر یاسوج است.

هاشمی با بیان این‌که شکار گونه‌های جانوری در جهان، کشور و استان تهدید دیگر در محیط زیست است، عنوان کرد: برای اولین بار جهت حفظ و بهره‌برداری و مشارکت مردم پروانه شکار ۵ راس در منطقه حفاظت شده دنا و ۱۰ مورد در خائیز صادر شده که پول آن به استان بر می‌گردد ضمن اینکه شاهد افزایش تعداد گونه نادر پلنگ هستیم.

این مسئول در ادامه سخنان خود با تاکید بر افزایش بودجه محیط زیست گفت: نیاز به ۶۰۰ میلیون پول برای پرداخت حقوق محیط‌بانان دنا هستیم اما ۲۹۰ تومان بیشتر اختصاص داده نشده که اگر می‌خواهیم به محیط زیست توجه کنیم باید اعتبار ویژه بگذاریم.

وی با اشاره به اینکه آلایندگی‌ها به محیط زیست خسارت وارد می‌کند، عنوان کرد:  ایستگاه سنجش هوا در دو شهرستان بهمئی و کهگیلویه فرسوده است این دو شهر دروازه ورود آلاینده‌ها هستند اما دستگاه سنجش نداریم.

هاشمی  خاطرنشان کرد: در شبانه‌روز ۵۰۰ تن پسماند عادی و ۲ تن پسماند پزشکی در استان تولید می‌شود  که خطرناک است و باید مدیریت شود عمده شهرهای ما کارخانه بازیافت ندارند.

مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه در توسعه پایدار مناطق حفاظت شده قابلیت‌هایی دارند که اماده همکاری هستیم گفت: با توجه به ساز و کاری که در کشور وجود دارد نیاز است بخش خصوصی به کمک استان بیاید.

وی از حوزه کشاورزی استان هم انتقاد کرد و گفت: کشاورزان در اراضی شیب‌دار اقدام به کاشت گندم می‌کنند که این کار به اراضی خسارت وارد می‌کند در حالی که حوزه کشاورزی می‌تواند کشاورزان را تشویق به کاشت گل محمدی و آنغوزه کند.

هاشمی به وضعیت موزه تاریخ طبیعت استان هم اشاره کرد و گفت: در سفر اول احمدی‌نژاد به استان موزه تاریخ طبیعی مصوب و اعتبار اختصاص یافت که پروژه ۲۵ درصد پیشرفت داشت اما در دولت‌های بعدی اعتباری به این پروژه مهم اختصاص داده نشد.

کد خبر 471945

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha