خبر پیدا شدن اجساد برخی گمشده‌های روزهای اعتراضات بنزینی در رودخانه‌ها و سدهای کردستان و خوزستان ابتدا در فضای مجازی مطرح شد، اما پلیس، قوه قضائیه و حتی آتش‌نشانی سنندج خبر را تکذیب کردند.

جسد غرق شده

به گزارش همشهری آنلاین، خبر پیدا شدن حدود ۱۰ جسد در رودخانه‌های اهواز، کرج، سد گاران مریوان و سد قشلاق و سد وحدت سنندج ابتدا در فضای مجازی منتشر شد. خبرهایی که مدعی بودند این افراد در روزهای اعتراضات آبان ماه ناپدید شده‌اند و چندی بعد اجساد آنها در رودخانه و سدها پیدا شده است و پیش از مرگ شکنجه هم شده اند. کم‌کم عکس‌ها و فیلم‌هایی همراه با آن منتشر شد. تصاویری که چون گویاتر از خبر بودند راحت‌تر می‌شد به درست و نادرستی آنها پی برد. گرچه مسئولان مرتبط موضوع را تکذیب کردند.

در این میان هر خبری مرتبط به افراد غرق شده منتشر می‌شد به حاشیه های این خبر می افزود. چنانکه با انتشار خبر کشف جسد مردی از رودخانه‌ای در همدان، نام این شهر هم به شهرهای قبلی افزوده شد. در این زمینه، سرهنگ جمشید باقری فرمانده انتظامی شهرستان همدان در گفت‌وگو با ایرنا از کشف جسد مردی ۵۰ ساله از داخل رودخانه سولان شهر همدان خبر داد و بیان کرد: پس از دریافت خبری مبنی بر وجود جسدی در حاشیه یکی از رودخانه های همدان عوامل انتظامی در محل حضور یافتند و طبق بررسی های اولیه صورت گرفته هویت این فرد مشخص و خانواده او نیز شناسایی شده است. سرهنگ باقری ادامه داد: جسد با نظر قاضی کشیک در اختیار پزشکی قانونی قرار گرفت و تلاش برای بررسی علت مرگ این فرد ادامه دارد.

  • تکذیب قوه قضائیه

در همین زمینه ابتدا قوه قضائیه موضع گیری و موضوع را تکذیب کرد. سخنگوی قوه قضائیه نیز در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی درباره مرگ مشکوک برخی افراد و پیدا شدن پیکرهای آنها در رودخانه‌ها تاکید کرد که همه مرگ های مشکوک بررسی می شوند. غلامحسین اسماعیلی در شانزدهمین نشست خبری خود با خبرنگاران درباره تصاویر منتشر شده مبنی بر این‌که در بعضی از شهرها پیکرهایی پیدا شده که نامشان در میان افراد گمشده حوادث آبان ماه بوده و روی بدنشان آثار شکنجه دیده می‌شود، گفت: قوه قضاییه در مورد هر مرگ مشکوکی ورود پیدا می‌کند ممکن است یک فردی در خیابان بر اثر سکته قلبی فوت کند ما آن را مرگ مشکوک می‌گوییم حتی تمامی خودکشی‌ها را بررسی می‌کنیم که ببینیم آیا واقعاً خودکشی بوده است یا خیر. وی تاکید کرد: ما همه مرگ‌های مشکوک را بررسی می‌کنیم تا نتیجه مشخص شود اما اینکه بیایند کشته‌سازی و آمارسازی کنند درست نیست.

اسماعیلی  ادامه داد: مثلاً خوزستان سیل آمده و فردی گرفتار شده است مشخص است که در مسیر سرش به سنگ می‌خورد و بدنش آسیب می‌بیند اما بیان کردن این موارد چیز دیگری است و بدخواهان نظام می‌خواهند نظام و مردم را دچار چالش کنند و شما نباید فریب این توطئه‌ها را بخورید. حتی افرادی که زنده بودند می‌گفتند در حوادث آبان‌ماه کشته شدند. برخی در این حوادث تنها به دنبال فضاسازی هستند و قوه قضاییه باید پاسخگوی این شیطنت‌های رسانه‌ای باشد.

 چندی بعد مرکز اطلاع رسانی فرماندهی انتظامی کردستان هم اعلام کرد در روزهای اخیر هیچ جسد غرق شده‌ای در منابع آبی (سدهای استان) بویژه سد قشلاق سنندج از سوی دستگاه‌های ذیربط (آتش نشانی) گزارش یا کشف نشده است. در این اطلاعیه که در اختیار رسانه ها قرار گرفت آمده است: در روزهای اخیر در فضای مجازی، اخباری مبنی بر کشف پنج جسد در سد قشلاق سنندج منتشر شد که این موضوع به شدت تکذیب می‌شود چرا که هیچ گونه گزارشی مربوط به کشف جسد در این رابطه به پلیس گزارش نشده و دستگاه‌های امدادی و خدمات رسان شهری نیز این موضوع را تکذیب کرده‌اند.

پلیس در این اطلاعیه از مردم خواسته که به شایعات بی پایه و بی‌اساس فضای مجازی که حربه دشمن برای ناامن کردن کشور است، توجه نکرده و در صورت هرگونه موارد مشکوک، مراتب را از طریق شماره تلفن ۱۱۰ به پلیس گزارش دهند.

  • آتش نشانی سنندج هم شایعات را تکذیب کرد

از سوی دیگر معاون عملیات، امداد و نجات سازمان آتش نشانی شهرداری سنندج نیز در این زمینه اظهار کرد که شایعات پخش شده در فضای مجازی، مبنی بر غرق چند نفر در سد وحدت سنندج، به شدت تکذیب می‌شود. صالح زندی افزود: هیچ دستگاهی به جز سازمان آتش نشانی و هیات نجات غرق در زمینه کار غواصی فعالیت نمی‌کنند و در این مدت هیچگونه عملیات غواصی انجام نشده است. وی با بیان اینکه خبر غرق شدگی به سامانه ۱۲۵ ارجاع داده می‌شود، یادآور شد: آخرین مورد غرق‌شدگی مربوط به شهریور ماه و در سد سنگ سیاه دهگلان بود.

  • عکس‌ها سخن می گویند

جدا از این گزارش ها در عکس های منتشر شده هم تصویر غواصی آشنا دیده شد که خود می‌توانست کلیدی برای حل این معما باشد. «بهمن پرورش» غواص نام‌آشنای کرمانشاهی که تاکنون اجساد بسیاری را در آب‌های سراسر کشور بیرون آورده است. با جست وجویی اندک در اینترنت می‌شد فهمید که این تصاویر همه آرشیوی هستند. تصاویری که مربوط به سال های ۹۱ و حتی قبل از آن هستند.

تصویری از بهمن پرورش، غواص کرمانشاهی که مربوط به مرداد سال ۸۹ است 
و همراه با شابعات مربوط به پیدا شدن جسد در رودخانه‌ها پس از اعتراضات اخیر منتشر شد

بهمن پرورش در گفت‌وگو با همشهری آنلاین ضمن تکذیب این اخبار و ابراز ناراحتی از اینکه  یک سال و نیم اخیر همواره  درگیر شایعات گوناگون بوده،  اظهار کرد: نخست سال گذشته شایعه‌ای در این زمینه منتشر شد که بنده در سد کرج در جستوجوی یک جسد، چندین جسد را در عمق آب دیده ام که مربوط به اعتراضات سال ۸۸ بوده است. حال آنکه بنده از سال ۹۱ کرج نرفته‌ام! امسال پس از درگیری‌های اخیر هم باز شایع شد که در جست‌وجوی یک جسد، ۶جسد پیدا کرده ام. حال آنکه هر دو از اساس کذب است. این غواص با اشاره به عکس های منتشر شده هم گفت : یک تصویر که دو جسد را با هم از آب بیرون آورده ام مربوط به ۲۳مرداد سال ۸۹ در سراب یاوری کرمانشاه است و تصویر دیگر که ۶غریق در تصویر دیده می‌شود مربوط به ۱۷ خرداد سال ۹۲ در آذربایجان‌غربی است.

پرورش با تاکید بر اینکه هیچ جسدی را اخیرا و با توصیف‌های اعلام شده که شکنجه شده باشد و... از آب بیرون نیاورده است، گفت: واقعا انتظار ندارم از مردمی که همه عمرم در تلاش برای خدمت به آنها بوده‌ام اینگونه با شایعه‌سازی موجب پریشانی خود و خانواده‌ام شوند.

وی از فعالان رسانه‌ای و فعالان فضای مجازی هم خواست که در انتشار تصاویر دقت بیشتری داشته باشند و جز حقیقت منتشر نکنند.

پرورش می گوید این تصویر مربوط به خرداد سال ۹۲ و بیرون آوردن ۶غریق در آذربایجان غربی است

غیر از تصاویر بهمن پرورش، تصاویری دیگر هم همراه با این خبر منتشر شده‌اند که مربوط به سال‌های ۲۰۰۶ و قبل از آن هستند.

این تصویر مربوط به سال ۲۰۱۶ است

آن‌چه هست، محدودیت های رسانه های داخل کشور در وقایع اینچنینی، ناخواسته راه را برای بال و پر گرفتن شایعات باز می‌کند. چنانکه در مورد اتفاقات ماهشهر هم ویدئو و عکس‌های نادرست بسیاری منتشر شد. حال آنکه اگر رسانه‌ها محدودیت نداشتند قطعا انتشار حقیقت آسیب‌های کمتری در پی می‌داشت.

تعدادی از تصاویر منتشر شده در فضای مجازی که هیچکدام جدید نیستند
  • BBC  فارسی هم خبر را تایید نکرد

 مستند نبودن تصاویر منتشر شده از یک سو و نیز موثق نبودن اخبار منتشر شده از سوی دیگر موجب شد که بی‌بی‌سی فارسی هم به معتبر نبودن این اخبار اذعان کند و آنها را تایید نکند.

خبرگزاری فارس در این باره نوشت: «بی‌بی‌سی فارسی که مدعی کشف چند جسد در سدهای ایران بعد از اغتشاشات آبان‌ماه شده بود، ‌ پس از پیدا نشدن مدرک معتبر اعلام کرد این خبر را نمی‌توانیم مستقلا تایید کنیم و از انتشار اسامی افراد کشته‌شده خودداری می‌کنیم!»
 

کد خبر 471823

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha