مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه در پروسه فرزندخواندگی، اولویت با زوجین بدون همسر و سپس زنان و دختران بدون همسر است، گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون حکم فرزندخواندگی برای هزار کودک صادر شده است.

فرزندخواندگی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایلنا، سعید بابایی با بیان این مطلب افزود: در ۹ ماه اول سال جاری برای حدود هزار کودک حکم سرپرستی دائم صادر شده است و ۳۵۰ کودک هم حکم امین موقت دریافت کرده‌اند و در مسیر تکمیل فرزندخواندگی هستند.

او درباره اینکه چه تعداد در حال حاضر در صف انتظار فرزندخواندگی هستند، گفت: تعداد متقاضیان فرزندخواندگی در حال حاضر یک به هفت است؛ یعنی برای هر کودک ۷ متقاضی فرزندخواندگی وجود دارد و بنابراین باید تلاش کنیم تا بهترین گزینه را برای آنان انتخاب کنیم.

بابایی اظهار کرد: اولویت در پذیرش سرپرستی با زوجینی است که فرزند نداشته باشند. سپس زنان و دختران بدون همسر و درنهایت به زن و شوهر دارای فرزند سرپرستی واگذار می‌شود.

  • شرایط لازم برای تقاضای فرزندخواندگی

مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور درباره شرایط لازم برای تقاضای فرزندخواندگی توضیح داد: تمام کسانی که متقاضی فرزندخواندگی هستند، در چند مورد باید مورد تایید قرار بگیرند. یکی از این موارد تایید سلامت سرپرست جدید کودک است. این کودکان دچار سختی‌هایی شده‌اند و ما وظیفه داریم بهترین وضعیت را برای آنها فراهم کنیم تا آنها بتوانند صاحب یک خانواده مناسب شوند.

او گفت: هیچ تفاوت خاصی بین متقاضیان فرزندخواندگی وجود ندارد و چه این افراد زوج یا خانم مجرد باشند، از همه آنها تست سلامت گرفته می‌شود.

بابایی افزود: البته موضوع سلامت تنها فاکتور ما نیست و این افراد از نظر روانی هم سنجیده می‌شوند. همچنین باید گزارش‌های مددکاری نشان دهد که فرد یا زوجین متقاضی فرزندخواندگی شرایط لازم را برای فرزندخواندگی دارد.

این مسئول تاکید کرد: وقتی قرار است برای کودک بهترین گزینه انتخاب شود، زوجینی که یکی از آنها دارای سوءسابقه است یا مصرف مواد مخدر یا موارد اینچنینی داشته باشند، جزو اولویت‌ها نخواهند بود.

بابایی گفت: در بخشی از ماده ۶ قانون حمایت از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست، درخواست‌کنندگان فرزندخواندگی باید دارای سلامت جسمی و روانی لازم، عدم ابتلاء به بیماری‌های واگیردار و صعب‌العلاج و توانایی عملی برای نگهداری و تربیت کودکان و نوجوانان باشند.

  • یکی از زوجین باید بیش از ۳۰ سال داشته باشد

مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: در بند الف ماده ۵ قانون فرزندخواندگی، زن و شوهری که ۵ سال از تاریخ ازدواج آنان گذشته باشد و از این ازدواج صاحب فرزند نشده باشند و یکی از آنها بیش از ۳۰ سال سن داشته باشد، می‌توانند متقاضی فرزندخواندگی باشند.

بابایی گفت: در بخش دیگری از قانون آمده است زن و شوهری که دارای فرزند هستند، مشروط بر اینکه یکی از آنها بیش از ۳۰ سال سن داشته باشد، می‌توانند در پروسه فرزندخواندگی شرکت کنند و چنانچه صلاحیت لازم را داشته باشند، با توجه به اولویت‌ها سرپرستی یک کودک به آنها داده می‌شود.

وی افزود: در تبصره یک همین ماده آمده است چنانچه به تشخیص سازمان پزشکی قانونی امکان بچه‌دارشدن زوجین وجود نداشته باشد، درخواست‌کنندگان از شرط مدت ۵ سال مقرر در بند الف مستثنا هستند.

کد خبر 471709

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha