مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: نرخ رشد باسوادی این استان ۶۴ درصد است.

سواد

به گزارش همشهری آنلاین،  "هادی زارع پور" در گفت‌وگو با ایسنا افزود: ۲۸.۸۶ درصد جمعیت ۱۰ تا ۴۹ سال مردان و زنان استان در سال ۱۳۵۵ باسواد بودند.

وی اظهارکرد: طبق آخرین سرشماری کشور در سال ۹۵ میزان باسوادی استان ۹۲.۷ درصد رسیده است که هم اکنون پیش بینی می‌شود بالای ۹۳ درصد باشد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه نرخ رشد سوادآموزی در استان ۶۴ درصد است، خاطرنشان کرد: ۹۶.۱ درصد مردان  و ۸۹.۴ درصد زنان استان باسواد هستند.

زارع پور تصریح کرد: نرخ رشد باسوادی زنان استان کهگیلویه و بویراحمد در ۴۰ ساله انقلاب ۷۴ درصد و نرخ رشد باسوادی مردان استان ۵۵درصد بوده است.

وی ادامه داد: ۴۵۶۴ نفر برای دوره های مختلف سوادآموزی استان در سال ۹۸ ابلاغ شده است که از این تعداد ۲۰۲۲ نفر در دوره سوادآموزی، ۱۱۶۹ نفر در دوره انتقال(عادی و رایانه) و ۱۳۷۳ نفر در دوره تحکیم هستند و تاکنون ۸۳.۵ درصد از این میزان را تحت پوشش قرار داده‌ایم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد:  در سطح استان ۱۸ مرکز یادگیری محلی(۱۵ مرکز غیردولتی، دو مرکز دولتی و یک مرکز مشارکتی)  با هدف توانمندسازی و ایجاد فرصت یادگیری مادام العمر برای افراد بی سواد و کم سواد ایجاد و راه اندازی شده که ۴۰ نوع مهارت از جمله مهارتهای اساسی زندگی، اجتماعی، حقوق شهروندی و شغلی آموزش داده می‌شود.

زارع پور تاکید کرد: طرح خواندن با خانواده در دوره سواد آموزی و دوره انتقال برای ۲۱۶۹ نفر اجرا می‌شود.

وی با اشاره به حلقه‌های کتابخوانی تنها در دوره تحکیم برای۱۳۷۳ نفر اجرا می شود، تصریح کرد: طرح عملیاتی نماز کلید بهشت با همکاری ستاد اقامه نماز اجرا می‌شود طی سه سال اخیر در این دوره ۱۰ دقیقه آموزش نماز، احکام و قرائت به ۴۶۵۴ نفر داده می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اجرای طرح توسعه سوادآموزی زنان و دختران عشایری  در استان اظهار کرد: این طرح طی سال جاری با ۳۵۰ نفر آموزش دهنده برای ۳۵۰ نفر سوادآموز  اجرا خواهد شد.

زارع پور گفت: همچنین طرح‌های مهارت‌های هفتگانه برای ۲۳۰ نفر، مسابقه پرسش مهر برای ۸۳۰ نفر و مسابقه کتابخوانی برای ۸۳۰ نفر سوادآموز استان اجرا می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: طرح شتاب بخشی ریشه کنی بی‌سوادی در شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی و لنده که میانگین سواد در این شهرستان‌ها از میانگین استانی پایین‌تر است اجرا خواهد شد.

 مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: ۹۸ درصد فعالیت‌های سواد آموزی استان طی سال ۹۸  از طریق ۱۲ موسسه و تشکل مردم نهاد طرف قرارداد انجام می‌شود.

کد خبر 471666

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha