رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایرانشهر گفت: منطقه جنوب سیستان و بلوچستان (حوزه زیر پوشش این دانشگاه) با ۱۵ آسیب اجتماعی روبه روست و بایستی مسئولان کشوری توجه جدی به رفع مشکلات و آسیب‌های پرخطر اجتماعی داشته باشند.

اعتیاد

به گزارش همشهری آنلاین محمدمهران امینی‌فرد پنج شنبه ۲۸ آذر در همایش ملی روانشناسی وآسیب‌های اجتماعی، در منطقه آزادچابهار اظهار داشت: اعتیاد، بیکاری، رفتارهای پرخطر جنسی، فقر، طلاق و خشکسالی از عمده آسیب‌های جدی اجتماعی در بلوچستان است.

وی بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت ساکن در شهرستان‌های جنوبی سیستان و بلوچستان را زیرپوشش دارد و با مشکلات فراوانی روبرو است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر افزود: چابهار با مشکلات و معضلات اجتماعی زیادی مواجه است به همین منظور برنامه‌ریزی‌هایی برای کاهش مشکلات در حال انجام است و امیدواریم بخشی از مشکلات با اقدامات پیشگیرانه مرتفع شود.

وی ادامه داد: مقالاتی با موضوع نقش سمن ها در پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی، بررسی تاثیر برنامه ایمن سازی در برابر استرس و عزت نفس بیماران همودیالیزی، تاثیر فقر روستایی بر میزان مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی، طراحی مداخله اجتماعی نوجوانان در ایجاد فضای ورزشی و روشنایی معابر گامی در پیشگیری از آسیب های اجتماعی، آسیب های اجتماعی تلفن همراه و اینترنت، بررسی تاثیر روش های شناختی درمانی بر کاهش افسردگی بعد از زایمان و رابطه بین شاخص های سلامت روانی و ویژگی های شخصیتی با تنظیم هیجانی در زنان مصرف کننده شیشه در مراکز روانپزشکی به این همایش ارائه شده است.

دکتر امینی‌فرد ادامه داد: امیدواریم این همایش اثر مثبتی بر کارکرد موسسه‌های مردم نهاد و همه افرادی که در حوزه آسیب های اجتماعی فعالیت دارند، داشته باشد تا شاهد کاهش مشکلات باشیم.

وی گفت: این همایش برای مسوولان کشور پیام دارد تا برای کاهش آسیب های اجتماعی گام بردارند و جامعه ای با امکانات رفاهی مناسب برای زیستن مردم بسازند.

چابهارِ ۱۰۰ هزار نفری ۷۰ هزار نفر جمعیت حاشیه‌نشین دارد

معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار نیز اظهار داشت: ۶۷ درصد از مساحت شهر چابهار با جمعیت حدود ۷۰ هزار نفر حاشیه‌نشین است که این افراد در زمینی به وسعت هزار و ۷۰۰ هکتار سکونت دارند.

رحمدل بامری افزود: علیرغم خدمات دولت همچنان چابهار از محروم ترین نقاط ایران است و از نظر سرانه های فضای آموزشی، بهداشت، راه، آب، اجرای طرح هادی و ورزش در پایین ترین حد ممکن قرار دارد و مردم آن با وجود سکونت در ساحل آب‌های اقیانوسی از آب آشامیدنی بی بهره‌اند.

وی با اشاره به اینکه سرانه فضای آموزشی چابهار به ازای هر دانش آموز کمتر از ۲ مترمربع است، ادامه داد: آسیب های اجتماعی در مناطقی نظیر چابهار خیلی نگران کننده است و توسعه و عمران وآبادانی این منطقه را دچار چالش می کند.

فرماندار چابهار گفت: دولت در سالهای اخیر توجه ویژه این به این منطقه داشته و هم اینک برنامه هایی برای انتقال آب به تمام نقاط شهری و روستایی، ساخت فرودگاه بین المللی، راه آهن چابهار به سرخس، توسعه بندر و اجرای طرح های بزرگ و کوچک را در دستور کار دارد.

وی تصریح کرد: چابهار در مسیر ریل توسعه قرار گرفته و امیدواریم با همت مسوولان کشوری و عنایت ویژه مقام معظم رهبری پله های رشد و توسعه را هر چه سریعتر طی کند.

بامری گفت: توجه به مسائل اجتماعی نظیر کاهش فقر، بیکاری، طلاق وحاشیه نشینی می تواند به عمران وآبادانی چابهار کمک کند و این همایش به همین منظور برای سومین بار در حال برگزاری است.

کد خبر 471443

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha