برف، سرما و برودت هوا و وسعت زیاد مناطق حفاظت شده به ویژه دنا، کار را برای محیط‌بانان این استان بیش از پیش سخت کرده و در این روزهای سرد با تمام وجود برای حفظ جان وحوش در مقابل این سختی‌ها سینه سپر کرده‌اند.

محیط‌بانان دنا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، بارش برف این روزها در ارتفاعات دنا و مناطق حفاظت شده همه جا را سفید پوش کرده به طوری که زیستگاه وحوش در این مناطق یک دست سفید و زیر برف رفته است.

با آغاز فصل سرما، برودت هوا و پوشیده شدن ارتفاعات دنا و دیگر مناطق حفاظت شده این استان از برف، این احتمال وجود دارد حیات وحش برای تامین علوفه خود به اجبار به پایین دست مناطق هجوم بیاورند پس باید محیط بانان در این هوای سخت و سرد از آنها حفاظت کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: کهگیلویه و بویراحمد با داشتن ۳۱۲ هزار و ۴۶۶ هکتار مناطق حفاظت شده تحت پوشش محیط زیست تنها ۷۳ محیط بان دارد در حالی طبق نرم استاندارد باید برای هر یک هزار هکتار یک محیط بان باشد.

 سید اسدالله هاشمی افزود: روزهای برفی برای محیط بانان روزهای سختی است چون بارش برف باعث هجوم حیات وحش به پایین دست مناطق و حاشیه روستاها می شود که این خود یک تهدید برای حیات وحش محسوب می شود.

وی بیان کرد: با وجود کمبود محیط‌بان در شرایط فعلی هر محیط‌بان در این استان باید کار چهار نفر محیط‌بان را برای حفاظت و جلوگیری از شکار، صید و جلوگیری از تخریب و سایر حوادث طبیعی و غیر طبیعی انجام دهد.

هاشمی تصریح کرد: بدون تردید علت اصلی ماندگاری و خدمت محیط‌بانان عشق به حفظ طبیعت و محیط زیست است.

وی از همشهریان خواست در حفاظت از حیات وحش سرما زده با محیط‌بانان همکاری و همیاری داشته باشند و در صورت مشاهده هرگونه حیات وحش آسیب دیده موضوع را به نزدیکترین پاسگاه محیط بانی یا با شماره تلفن ۰۷۴-۳۳۳۳۴۴۴۱-۰۷۴ اطلاع دهند.

پوشش برف می تواند از گیاهان در حال خواب مزارع را محافظت کند و درختان را در مقابل سرمای بیش از حد نگهداری کند و در حقیقت برف بزرگ ترین پشتوانه بر زندگی بشر در زمینه آبیاری کشتزارها است.

برف علاوه بر فواید بی‌شماری که دارد در بسیاری از مواقع باعث ثبت تصاویری از ردپایی جانورانی می شود که مشاهده مستقیم آنان بسیار مشکل است.

از سوی دیگر نیز برف، به سبب وسعت بیش از حد استاندارد مناطق تحت مدیریت این اداره کل کار را برای محافظت از حیات وحش کهگیلویه و بویراحمد سخت می کند.

هم اینک هفت منطقه حفاظت شده دنا با وسعت ۹۳ هزار و۶۶۰ هکتار، دنای شرقی با وسعت ۲۸ هزار و ۲۰۲ هکتار، خاییز سرخ با مساحت ۳۳ هزار و ۲۳۵ هکتار، خامی با وسعت ۲۵هزار و ۶۷۱ هکتار، دیل با ۱۰ هزار و ۳۸۱ هکتار، سولک با ۲ هزار ۴۲۸۷ هکتار و سیوک با ۱۲ هزار ۸۵۸ هکتار در این استان زیبای طبیعی وجود دارد.
کهگیلویه و بویراحمد همچنین دارای پنج منطقه شکار ممنوع شامل پادنای سمیرم، خرم ناز، لار و ماغر، حاتم و کوه تلرش است.

کد خبر 471070

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha