سه‌شنبه ۶ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۷:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: تقریبا هرکسی زمانی از موسیقی برای آرامش‌بخشیدن به خود و شاید سرزنده‌شدن استفاده کرده است.

اما رشته موسیقی‌درمانی از موسیقی بسیار بیشتر از استفاده می‌کند، از درمان افسردگی گرفته تا مقابله با سرطان.

خانم چریل دیلئو، استاد موسیقی‌درمانی و رئیس "مرکز پژوهش درباره هنرها و کیفیت زندگی" در دانشگاه تمپل در فیلادلفیا در این باره می‌گوید: "موسیقی‌درمانی یک شیوه مبتنی بر شواهد است که که می‌تواند از طریق تجربه موسیقی و رابطه‌ای که میان مُراجع و درمانگر به وجود می‌آید، بر تغییرات در حوزه‌های جسمی، روانشناختی، اجتماعی و شناختی تاثیر بگذارد."

دیلئو توضیح می‌دهد که موسیقی‌درمانی چرخاندن موج رادیو و گوش دادن به موسیقی دلخواه برای تمدد اعصاب نیست: "خودیاری از طریق موسیقی را نمی‌توان موسیقی‌درمانی خواند، گرچه بسیاری از افراد از موسیقی برای آرامش‌بخشیدن یا سرحال آمدن یا همراهی با ورزش استفاده می‌کنند."

اما به گفته دیلئو موسیقی‌درمانی: "شامل فرآیندی بین‌فردی است که از طریق آن یک درمانگر تعلیم‌دیده از دانش و مهارت‌های خود برای پرداختن به نیازها و مسائل ارزیابی‌شده مُراجع استفاده می‌کند."

او می‌افزاید: "گرچه بسیاری از افراد به طور شهودی می‌دانند چگونه از موسیقی برای خودشان استفاده کنند، هنگامی که موسیقی در فرآیند موسیقی‌درمانی بوسیله یک درمانگر آموزش‌دیده مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌تواند وسیله‌ای قدرتمند برای دستیابی به پیامدهای مثبت جسمی، روانی شناختی و اجتماعی باشد."

استفاده‌های موسیقی‌درمانی به گفته دیلئو گوناگون هستند. او می‌گوید موسیقی‌درمانی را می‌توان برای کاهش‌دادن اضطراب بیماران بستری که باید تحت اعمال پزشکی مشکل قرار گیرند، مورد استفاده قرار گیرد. موسیقی‌درمانی می‌تواند به کاهش درد و بهبود خلق کمک کند. همچنین موسیقی‌درمانی می‌تواند به بیماران افسرده کمک کند تا احساسات‌شان را بیان کند.

gettyimages

در "موسسه موسیقی و کارکرد عصبی"  در نیویورک موسیقی‌درمانی برای درمان آرام کردن بیماران مبتلا به  آلزایمر و کمک به آنها برای بهبود حافظه‌شان مورد استفاده قرار می‌گیرد.
در بیمارستان کودکان مموریال در شیکاگو، الیزابت پوسیاسک از موسیقی‌درمانی برای کمک به والدین جدید در آرام‌کردن نوزادان‌شان استفاده می‌کند.

او می‌گوید: "موسیقی یک منبع طبیعی سرگرم‌شدن است. هنگامی که کودک به وضوح آشفته است، وارد آوردن تحریکات جدید (پخش موسیقی) دست کم به طور موقت حواس کودک را به خود متوجه خواهد کرد و از موضوع پریشان‌کننده منحرف خواهد کرد.

 صدای آوازخواندن پدر و مادر تقریبا آرامش‌بخش‌ترین صدا برای نوزاد است. هنگامی که  موسیقی و یا آواز به طور مرتب مورد استفاده قرار گیرد، می‌تواند به یک مراسم آرامش‌بخش بدل شود، نوزاد یاد می‌گیرد که موسیقی را با آرامش‌یافتن یا خواب مربوط می‌کند."

به گفته دیلئو موسیقی‌درمان‌گران باید یک دوره چهارساله دانشگاهی بگذرانند، مورد تایید هیات (بورد) تخصصی قرار گیرند، و نیز یک دوره انترنی تحت‌نظارت را بگذارنند و در امتحان ملی نیز قبول شوند.

البته به گفته  کاترین پاکت مدیر پزشکی ذهن - بدن در "مراکز درمان سرطان آمریکا"  برنامه‌های موسیقی کمتر رسمی هم وجود دارد که  گرچه درمانگران با تایید بورد متخصصان ندارد اما از موسیقی برای کمک به بیماران استفاده می‌کند.

به گفته خانم  پاکت موسیقی می‌تواند پاسخ‌های آرامش‌بخش را فعال کند که تنفس عمیق، کاهش سرعت ضربان قلب و فشار خون, برطرف‌کردن تنش عضلانی و استرس را باعث می‌شود.

این حالت به بیماران سرطانی کمک می‌کند تا بهتر بخوابند، و اشکال در خوابیدن یکی از مشکلات شایع بیماران سرطانی است. آرامش‌ عضلانی همچنین به کاهش دردهای جسمی کمک می‌کند.

HealthDay News

کد خبر 47103

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز