مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۳
۰ نفر

مدیر دفتر مطالعات شرکت آب منطقه‌ای تهران از جبران ۵ درصد کسری حجم مخزن آب‌های زیرزمینی استان تهران خبر داد که این آمار بر اساس معیارهای اندازه‌گیری صورت گرفته است.

آب

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای تهران، محمدرضا خانیکی دراین‌باره اظهار داشت: میزان کسری حجم مخزن متوسط درازمدت در دشت ورامین ۷۸. ۱۷ میلیون مترمکعب، در دشت تهران شهریار ۴۶. ۴۵ میلیون مترمکعب، در دشت هوشمند آبسرد ۱۱. ۳۶ میلیون مترمکعب در سال و در سایر دشت‌ها بین یکتا پنج میلیون مترمکعب در سال برآورد شده و نهایتاً مجموع کسری حجم مخزن متوسط دشت‌های حوزه عملکرد تا شهریور ۱۳۹۸ به میزان ۱۴۶. ۴۵ میلیون مترمکعب در سال محاسبه‌شده و در مقایسه با سال قبل که به میزان ۱۵۴. ۳۳ میلیون مترمکعب بوده، حدود ۵ درصد جبران میزان کسری حجم مخزن را نشان می‌دهد.

خانیکی خاطر افزود: در دشت هوشمند – آبسرد (ممنوعه بحرانی) نیز میزان افت متوسط درازمدت سالانه سطح آب زیرزمینی بیشتر از بقیه دشت‌ها بوده و به حدود ۲. ۳ متر در سال رسیده و همچنین نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که در قسمت‌هایی از دشت، عمق برخورد به سطح آب زیرزمینی به بیش از ۲۰۰ متر رسیده است.

 وی با اشاره به این‌که آبخوان‌های آبرفتی یکی از ذخایر مهم آبی در استان تهران است گفت: آبخوان‌ها از گذشته دور در تأمین انواع مصارف آب نقش حیاتی داشته است که متأسفانه به علت بهره‌برداری بی‌رویه و بیش‌ازحد مجاز، این منابع ارزشمند با افت مستمر سطح آب زیرزمینی و کاهش حجم مخزن روبرو شده که از مهم‌ترین پیامدهای آن ایجاد تغییرات کمی و کیفی، کاهش آبدهی چاه‌ها، خشک شدن قنوات و نشست سطح زمین (فرونشست) در برخی از مناطق ازجمله جنوب تهران و ورامین هست.

وی بابیان این‌که در حوزه عملکرد شرکت، دشت‌های تهران - شهریار، ورامین، هوشمند – آبسرد، مبارکیه، قطعه چهار، فیروزکوه، دماوند و فشافوئیه دارای شبکه رفتار سنجی آب‌های زیرزمینی بوده که بر اساس نتایج حاصل از آن برای هر یک از دشت‌های مذکور هیدرو گراف واحد تهیه می‌گردد، تصریح کرد: بر اساس اندازه‌گیری‌های انجام‌شده، میزان متوسط کسری حجم مخزن سالانه در دوره درازمدت در دشت ورامین (ممنوعه بحرانی) قابل‌توجه بوده و بیشتر از سایر دشت‌های دیگر است.

مدیر دفتر مطالعات شرکت آب منطقه‌ای تهران اضافه کرد: پدیده مذکور با توجه به بررسی روند تغییرات سطح آب زیرزمینی در پیزومترهای مبادی ورودی و مخروط افکنه­‌های شمالی دشت‌های ورامین و تهران- شهریار ناشی از حجم بارندگی­‌های مناسب، تأثیر تغذیه مصنوعی دشت تهران-شهریار و ورامین از طریق حوضچه‌ها و آثار اجرای طرح تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی در سال‌های اخیر هست.

شایان‌ذکر است با رصد تغییرات سطح آب زیرزمینی خصوصاً در دشت‌های فوق‌الذکر در ماه‌های آتی، رفتار آبخوان به‌صورت واقعی‌تر مشخص خواهد شد.

کد خبر 471001

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تهران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha