رای قرار منع تعقیب برای متهمی که به دلیل گرسنگی از صندوق صدقات دزدی می‌کرد، از سوی دادگاه صادر شد.  

دادگاه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایلنا، ماموران کلانتری ۱۴۶ حکیمیه تهران در حال گشت‌زنی فردی را در حال سرقت از صندوق‌های صدقات بازداشت می‌کنند و پس از تحقیقات در کلانتری پرونده‌ای برای وی تشکیل و آن را به دادسرای ناحیه ۱۵ تهران ارجاع می‌دهند. سپس پرونده به دادسرای ناحیه ۳۴ ارسال و متعاقبا به شعبه دوم دادیاری برای بررسی ارجاع می‌شود.

متهم درباره سرقت از صندوق‌های صدقات در اظهارات خود بیان کرد: در روز سرقت هیچ چیز نخورده بودم و به شدت گرسنه بودم و مجبور شدم از صندوق صدقات پول بردارم.

در جریان بررسی پرونده در شعبه دوم دادیاری دادسرای عمومی و انقلاب، میثم حسین‌پور دادیار این شعبه اعلام کرد: اظهارت وی، با توجه به این‌که سابقه محکومیت کیفری نداشته و همچنین شخصیت اجتماعی مشارالیه، مقرون به واقع است.

وی ادامه داد: صرف‌نظر از این‌که یکی از اهداف تشکیل کمیته امداد امام خمینی(ره) توانمندسازی افراد نیازمند، شناسایی نیازمندان و کوشش در جهت رفع فقر آنان است، چه‌بسا رعایت مقررات به صورت صحیح باعث می‌شد شخص متهم از همین پول به سرقت رفته بهره‌مند می‌شد و دست به ارتکاب بزه نمی‌زند.

با توجه به این‌که متهم در شرایط اضطرار در معنای ناچاری و درماندگی چنین عملی را انجام داده است، عمل منطبق بر ماده ۱۵۲ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ است که بیان داشته هرکس به منظور حفظ نفس و مال خود مرتکب رفتاری شود که به موجب قانون جرم محسوب شود، قابل مجازات نیست و مستند به قاعده فقهی «الضرورات تبیح المحظورات» است.

لذا نظر به فقدان اراده آزاد متهم و عدم اقناع وجدانی و حاکمیت اصل کلی برائت مستند به ماده ۲۶۵ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ و اصلاحات بعدی قرار منع تعقیب متهم صادر و اعلام می‌شود. قرار صادره نیز ظرف مهلت ۱۰ روز از تاریخ ابلاغ به تقاضای شاکی، قابل اعتراض در دادگاه کیفری ۲ شهرستان تهران است.

کد خبر 470995

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha