برخلاف تصور بسیاری تصرف و اشغال حاشیه خیابان توسط کسبه نه تنها مجاز نیست بلکه مصداق سد معبرعمومی بوده و در قانون مجازات اسلامی کیفر هایی از پلمب واحد صنفی متخلف تا حبس فرد متخلف برای آن در نظر گرفته شده است.

سدمعبر

همشهری آنلاین- مهدی اسماعیل پور:افراد  زیادی هستند که فضای عمومی مقابل واحد مغازه شان را حق قانونی و متعلق به خودشان می دانند. این دسته از کسبه به اشکال مختلف و با وسایل گوناگون اقدام به اشغال و تصرف این فضا کرده و به وسایل نقلیه و مردم اجازه توقف و استفاده از آن را نمی دهند. جالب اینکه تعداد شهروندانی که از روی ناآگاهی فکر می کنند حق با کسبه است و از آنها تمکین می کنند هم کم نیستند، اما باید بدانیم نه تنها چنین کاری مجاز و قانونی نیست بلکه برای فرد متخلف مجازات های سفت و سختی هم در نظر گرفته است.  
«محمد صادق زمانی» مدیر اداره حریم و سرپرست روابط عمومی شهربان و حریم بان شهرداری تهران تأکید می کند که طبق قانون مجازات اسلامی سد معبر عمومی جرم بوده و مستوجب جزاست: «طبق ماده ۲ قانون مجازات اسلامی، جرم عبارت است از هر رفتاری اعم از فعل یا ترک فعلی که در قانون برای آن مجازات تعیین شده. بنابراین جرم بودن یا نبودن عمل سد معبر بستگی به این دارد که در قوانین و مقررات موجود مجازاتی برای آن مقرر شده باشد یاخیر؟ به موجب قسمت اخیر ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی، هر کس اقدام به هرگونه تجاوز و تصرف عدوانی یا ایجاد مزاحمت یا ممانعت از حق در املاک متعلق به دولت یا شرکت‌های دولتی وابسته به دولت یا شهرداری‌ها یا اوقاف و... کند به مجازات یک ماه تا یک‌سال حبس محکوم می‌شود. بنابراین هر امری تحت عنوان مزاحمت جرم است. هرگونه اشغال فضای عمومی به منظور استفاده شخصی بدون مجوز، سد معبر است و در قانون ۵۵ شهرداری تخلف شناخته شده و به شهرداری اجازه داده شده که بدون دستور قضایی با این خاطیان برخورد کند و وارد عمل شود. »
او از شهروندان می خواهد در صورت مواجهه با چنین تخلفی از طریق سامانه ۱۳۷ مأموران رفع سد معبر را در جریان بگذارند تا طبق قانون وارد عمل شوند: «تصاحب محدوده خیابان (معبر عمومی) به عنوان جای پارک اختصاصی از سوی کسبه و مغازه داران خلاف قانون است و شهروندان می توانند در صورت مشاهده این تخلف، به سامانه ۱۳۷ شهرداری تهران گزارش کنند تا مأموران رفع سدمعبر توسط شهرداری منطقه مربوطه برای آزادسازی معبر عمومی اعزام شوند و با همکاری مأموران نیروی انتظامی اقدام کنند. در صورت ممانعت یا تکرار این تخلف از سوی کسبه، شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل اقدام به برخورد قضایی و پلمب مغازه شهروند قانون‌شکن خواهد کرد. »

سرپرست روابط عمومی شرکت شهربان از رسانه های عمومی می خواهد در زمینه مسائل شهری و اجتماعی و حق و حقوق شهروندی به مردم آموزش دهند و فرهنگسازی کنند: «بی‌تردید رسیدگی به مسائل اجتماعی و شهری در کنار اقدامات و وظایفی که برعهده نهادهای مسئول از جمله شهرداری ها گذاشته شده است نیازمند فرهنگسازی توسط دستگاه های متولی آموزش و فرهنگسازی و رسانه های جمعی از جمله رسانه ملی است. زیرا تقویت روحیه پذیرش و احترام به قوانین و حقوق عمومی تا زمانی که در اندیشه ها نهادینه نشود قانون، کماکان دستخوش منفعت گرایی های فردی، توجیه کردن ها و دور زدن ها خواهد بود. »

این مقام مسئول در شرکت شهربان برخورد با سد معبر را فقط  محدود به دستفروش ها نمی داند و تأکید می کند که در اجرای قانون تبعیضی بین کسبه و دستفروش ها نمی گذارند: «مجموعه مدیریت شهری، شهرداری های مناطق و شرکت شهربان و حریم بان در مواجهه با رفع سدمعبر و حفاظت از معابر عمومی، نه تنها میان کسبه و دستفروشان تبعیضی قائل نیست بلکه طی ۲ سال اخیر، همواره با رویکرد حفظ کرامت دستفروشان در اجرای طرح های انضباط شهری قدم برداشته و با هدف کمک به تامین معیشت دستفروشان نیازمند، طرح های ساماندهی دستفروشان را برای امرار معاش در پایتخت به اجرا درآورده و با پرهیز از هرگونه برخورد تنش آفرین با این قشر شهروندی به دلیل شرایط اقتصادی موجود در اجرای قانون رفع سدمعبر با مدارا قدم برداشته است. »

کد خبر 470879

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha