آفریقای جنوبی با هدف تلاش برای رفع مشکل پسماندها و هم‌چنین بهبود کیفیت جاده‌های خود در حال جمع‌آوری و بازیافت بطری‌های پلاستیکی شیر در سراسر کشور است.

بطري

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، خسارتی که چاله‌های جاده‌های این کشور به خودروها وارد می‌کنند، سالانه ۳.۴ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

در ماه اوت شرکت "Shisalanga" در آفریقای جنوبی برای نخستین بار مرمت جاده‌ای در استان "کوازولو-ناتال" این کشور را با پلاستیک بر عهده گرفت. هم اکنون بیش از ۴۰۰ متر از این جاده با آسفالتی مرمت شده که با معادل تقریبا ۴۰ هزار بطری شیر پلاستیکی بازیافت شده، تهیه شده است.

این شرکت از پلی‌اتیلن با چگالی بالا (HDPE)، پلاستیک ضخیمی که به طور معمول برای ساخت بطری‌های شیر به کار می‌رود، استفاده می‌کند. یک کارخانه بازیافت محلی این پلاستیک‌ها را به صورت قرص‌هایی درمی‌آورد و آن‌ها را تا ۱۹۰ درجه سانتی‌گراد داغ کرده تا ذوب شوند و سپس آن‌ها را با مواد افزودنی مخلوط می‌کند. این مواد جایگزین شش درصد از چسب‌های آسفالت می‌شوند، بنابر این هر تُن آسفالت حاوی حدود ۱۱۸ تا ۱۲۸ بطری است.

به گفته این شرکت، روند تولید این نوع از آسفالت نسبت به آسفالت‌های سنتی، فرآورده‌های سمی بسیار کمتری منتشر کرده و ترکیب آن بسیار بادوام‌تر و در برابر آب مقاوم‌تر بوده و هم‌چنین حداکثر دمای ۷۰ درجه سانتی‌گراد و حداقل دمای ۲۲ درجه زیر صفر را تحمل می‌کند.

هزینه تولید این نوع آسفالت با هزینه تولید آسفالت‌های معمول یکسان است اما با توجه به این که از میانگین ملی ۲۰ سال دوام جاده‌ها در آفریقای جنوبی، دوام بسیار بیشتری دارند از لحاظ اقتصادی به صرفه‌تر هستند.

بر خلاف اروپا که به طور معمول پسماندهای پلاستیکی قابل بازیافت مستقیماََ از خانه‌ها جمع‌آوری می‌شود، ۷۰ درصد از این پسماندها در آفریقای جنوبی از سایت‌های دفن زباله جمع‌آوری می‌شود.

این شرکت با همکاری یک کارخانه بازیافت محلی در نظر دارد جاده‌های بیشتری را در آفریقای جنوبی با استفاده از آسفالت‌های ساخته شده از پلاستیک‌های بازیافتی بازسازی کند و این پروژه را در سراسر این کشور پیاده کند. با توجه به کیفیت بسیار بالای این آسفالت‌ها که موجب شگفتی کارشناسان شده، این شرکت امیدوار است بتواند سخت‌گیرانه‌ترین مقررات و استانداردهای جهانی را پاسخگو باشد.

استفاده از پلاستیک بازیافتی برای بازسازی جاده‌ها برای نخستین بار ۱۷ سال پیش در هند آغاز شد و سپس در سراسر اروپا، آمریکای شمالی و استرالیا مورد آزمایش قرار گرفت. اما نگرانی‌هایی در مورد گازهای احتمالا سرطان‌زایی که در هنگام تولید آن‌ها منتشر شده و آزاد شدن میکروپلاستیک‌ها به دلیل از بین رفتن جاده‌ها وجود دارد.

اما شرکت "Shisalanga" که پنج سال زمان برای تحقیقات در مورد این تکنولوژی صرف کرده، اعلام کرده است که روش ذوب شدن پلاستیک به تعدیل‌کننده‌های چسب آسفالت‌ها، خطر آزاد شدن میکروپلاستیک‌ها را بسیار می‌کاهد.

استفاده از پلاستیک‌های بازیافتی برای بازساری جاده‌ها یکی از خلاقانه‌ترین روش‌های استفاده از پلاستیک‌های بازیافتی است. شرکت‌های محتلفی در سراسر جهان با استفاده از این پلاستیک‌ها به تولید آجر، سوخت یا حتی لباس می‌پردازند.

برخی از شرکت‌ها حتی از پلاستیک‌های غیرقابل بازیافت برای بازسازی جاده‌ها استفاده می‌کنند اما کارشناسان بر این باورند این روش بسیار خطرناک بوده و منجر به ایجاد میزان زیادی میکروپلاستیک می‌شود. هر چند متخصصان امید دارند در آینده بتوانند پلاستیک‌های غیرقابل بازیافت را نیز در این روند به کار گیرند.

کد خبر 470604

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha