مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۳
۰ نفر

سگ‌های ولگرد در اردکان، تا پیش از این معدوم می‌شدند اما در یک‌سال گذشته، مسئولان شهرستان و به‌خصوص شهردار مجاب شده‌اند که به جای کشتن، آن‌ها را در کمپ نگهداری و رسیدگی کنند.

سگ‌

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، یک سال از راه اندازی کمپ نگهداری از سگ‌های بدون صاحب با هدف ساماندهی و دور نگه داشتن آنها از محیط شهری می‌گذرد، این کمپ با مشکلات و کمبودهایی روبروست که البته خیلی از طرفداران حیات وحش و از جمله کارکنان این کمپ، برای نجات جان سگها با آن کنار آمده‌اند.

اما به تازگی، یک قلاده روباه در شهرستان با علایم هاری مشاهده شد و بر نگرانی مردم و مسوولان بهداشت و درمان اردکان. استان یزد افزود و این سؤال را مطرح کردند که معدوم کنیم یا نه؟ و آیا مردم ما راضی به معدوم کردن سگها هستند یا نه؟

این موضوع، موقعی پیچیده‌تر شد که برخی‌ها معتقدند پیدا شدن یک قلاده روباه بعلت نبود سگهاست و اگر سگی در شهر مانده بود روباهی جرات آفتابی شدن نداشت.

همین سوژه، ما را بر آن داشت تا با مسوولان ذیربط در منطقه به گفت و گو بنشینیم تا بدانیم چه کرده‌اند و چه باید بکنند.

"اباذر غفوری" شهردار اردکان گفت: زمانی که مسئولیت خدمت به مردم در شهرداری را پذیرفتم مصوبه ساخت کمپ سگ‌های ولگرد اجرایی نشده بود و از این رو تصمیم گرفتم مصوبه را اجرایی و برای جلوگیری از کشتار سگ‌ها رضایت مردم را جلب نمایم.

وی اظهار داشت:‌ از یک سو امنیت جانی مردم برای ما مهم بود از طرفی حفظ جان حیوانات که آفریده خدا هستند، بنابراین عملیات راه‌اندازی وتاسیس کمپ نگهداری سگ‌های بلاصاحب در اردکان آغاز شد.

شهردار اردکان هزینه راه اندازی این کمپ را ۱۵۰ میلیون تومان اعلام کرد و اظهار داشت: محل نگهداری سگ‌ها به بخش‌های مختلفی نظیر سگ‌های نر، جوان و توله سگ تقسیم شد و برای آنها اتاق نگهبان، اتاق دامپزشک، و یک اتاق جراحی که اگر سگی آسیب دید در آن اتاق مداوا شود درنظر گرفته شد.

 غفوری افزود: درحال حاضر ۱۰۰ قلاده سگ در محل کمپ نگهداری می‌شود و به دلیل حجم زیاد سگ‌ها مجبوریم طرح را گسترش دهیم و امیدواریم این امر تا سال ۱۳۹۹ محقق شود.

وی در ادامه از خیرین، علاقه مندان و دوستداران حیوانات، متخصصین و برخی دامپزشکان که دلسوزانه به یاری شهرداری در این زمینه گام شتافتند تقدیر و تشکر کرد و اظهارداشت: غذای سگ هزینه زیادی دارد و نیاز به همراهی بیشتر مردم و مسئولان است.

شهردار اردکان از علاقه مندان درخواست کرد که جمعه‌ها بازدیدی از کمپ داشته باشند تا فعالیت شهرداری را از نزدیک دیده و با نحوه برخورد با سگ آشنا شوند تا اگر سگی را در شهر دیدند با آن مدارا کنند.

غفوری گفت: برای اینکه اکوسیستم طبیعت به هم نخورد باید حیوانات در سطح زمین زندگی کنند و به هر حال اگر سگی نباشد اکوسیستم طبیعی به هم می‌خورد و ممکن است با نبود این حیوان، ‌ گربه، روباه و حیوانات موذی دیگر زیاد شده و با مشکلات به مراتب بیشتری روبرو شویم.

وی با تأیید مشاهده تعدادی روباه در شهر اردکان، یکی از علل آن را کم شدن سگ‌ها دانست و اظهار داشت:‌ سگ‌هایی که در محل کمپ نگهداری می‌شوند توسط دامپزشکان عقیم و باید مجدداً به چرخه طبیعت برگردند تا اکوسیستم به هم نخورد و سگ‌ها اینگونه به حیاتشان ادامه دهند که اگر این اتفاق بیفتد صد درصد این مشکل رفع می‌شود.

غفوری ادامه داد: این اقدام در حال اجراست و سگ‌ها را بعد از تأیید دامپزشکان و متخصصان، عقیم سازی و پلاک گذاری و رهاسازی می‌کنند که لازم است مردم مطلع باشند.

وی با بیان اینکه شهرداری، مسئولیتی در قبال حیوانات ندارد بلکه تأمین آرامش و امنیت شهروندان بر عهده این ارگان است و موظف می‌باشد حیوانات مزاحم و موذی را کنترل کند یادآور شد: شهرداری اردکان با کشتار حیوانات، موافق نیست و عاجزانه درخواست حمایت مردم و علاقه مندان در این خصوص دارد.

شهردار اردکان ادامه داد: تبلیغات و فرهنگ سازی را باید در سطح ملی انجام داد تا شهرهای دیگری که با این مشکلات روبرو هستند از ما الگو بگیرند و شهرداری‌هایشان ترغیب شوند این کار را انجام دهند.

مسئول کمپ سگ‌ها در اردکان نیز با بیان اینکه در یک سال و نیم گذشته، شاهد کشته شدن تعدادی توله سگ و مادرشان بودم تصریح کرد: با دیدن این صحنه وحشتناک، تصمیم گرفتم که دیگر اجازه کشته شدن سگ‌ها را ندهم.

علی صمیمی اظهار داشت: طرحی را به منظور نگهداری این حیوانات به شهرداری ارائه دادیم و رضایت شورای اسلامی شهر را جلب و توانستیم با همکاری مسوولان بخصوص شهرداری، کمپ نگهداری از سگ را راه اندازی کنیم.

وی با بیان اینکه این مکان، گنجایش سگ‌های سطح شهرستان را ندارد ادامه داد:‌ می‌بایست این سگ‌ها پس از قرنطینه، انگل زدایی و زدن واکسن هاری و... عقیم‌سازی، پلاک‌گذاری و رهاسازی شوند.

این علاقه مند به حیوانات اظهار داشت: شهروندان، رفتار مناسبی با سگ‌ها ندارند و حتی با شنیدن صدای این موجود تماس گرفته و گلایه می‌کنند.

صمیمی یادآور شد: شهروندان بدانند با نبود سگ، حیوانات خطرناک‌تری نظیر روباه، گرگ، کفتار و سیاه گوش به شهر وارد می‌شوند که اخیراً هم شاهد آن در سطح شهر هستیم؛ سگ‌ها کمربندی امن برای شهرها هستند.

وی گفت: با همکاری شهرداری، نوجوانان را برای بازدید به کمپ می‌آوریم که ترس از این حیوانات کاهش یابد و خوشبختانه با استقبال خوبی روبرو شدیم و با داشتن امکانات بیشتر به این کمپ می‌توانیم برای سگ‌ها شرایط بهتری ایجاد نماییم.

کارشناس بهداشت محیط مرکز بهداشت اردکان نیز در ادامه تصریح کرد: با توجه به شناسایی یک قلاده روباه مبتلا به بیماری هاری در منطقه شهری اردکان و احتمال گردش بیماری در بین حیوانات جهت حفظ سلامت خود، توصیه‌های ایمنی را جدی بگیریم.

حسین پارسانیا ادامه داد:‌ به فرزندان خود بیاموزیم سگ و گربه اسباب بازی نیستند و از نزدیک شدن و یا آزار و اذیت رساندن آنها جدا خودداری کنند.

وی با بیان اینکه در صورت مشاهده سگ و یا گربه تلف شده بدون علت مشخص در محیط شهری مراتب را به شبکه دامپزشکی شهرستان گزارش نماییم افزود: هر نوع گزش و یا خراش ناشی از حیوانات خانگی یا ولگرد، نیاز به اقدام فوری دارد؛ ضمن شستشوی فوری زخم با آب وصابون به مدت حداقل ۱۵ دقیقه جهت واکسیناسیون به مرکز خدمات جامع سلامت شماره چهار اردکان (مرکز اردشیر) مراجعه نمایند.

رییس دامپزشکی اردکان هم گفت: هاری بیماری ویروسی است که موجب التهاب مغزی حاد می‌شود، این ویروس در تمام حیوانات خونگرم از جمله انسان می‌تواند ایجاد بیماری کند.

شهرام شاکر با بیان اینکه ویروس از بزاق حیوان مبتلا به هاری و محل گاز گرفتگی وارد بدن شده، در ماهیچه‌ها به سمت اعصاب انتهایی می‌رود و شروع به تکثیر می‌نماید یادآور شد: اگر بزاق حیوان آلوده با زخم پوستی، خراش و یا غشا مخاطی بدن تماس پیدا کند بیماری را منتقل می‌کند.

وی ادامه داد: مرگ در صورت ابتلا به هاری تقریباً قطعی است و در طول تاریخ تنها ۶ انسان از هاری جان سالم به در برده‌اند، به صورت معمول واکسیناسیون تا ۶ روز پس از گاز گرفتگی و قبل از بروز علائم بیماری هاری می‌تواند بیماری را از بین ببرد ولی پس از بروز علائم، درمان دیگر امکان پذیر نیست.

رییس دامپزشکی اردکان اظهار داشت: کسی که توسط حیوان مشکوک به هاری گاز گرفته می‌شود باید فوراً محل گاز گرفتگی را با آب و صابون به مدت حداقل ۱۵ دقیقه شستشو دهد و سریعاً به یک مرکز مقابله با هاری مراجعه کند تا با واکسیناسیون هاری درمان شود.

شاکر با بیان این‌که پیشگیری در سگ‌ها نیز با واکسیناسیون سگ‌های صاحبدار انجام پذیر است افزود: کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد در جلوگیری از انتقال بیماری به انسان بسیار اهمیت دارد.

مرکز شهرستان ۹۸ هزار نفری اردکان در ۶۰ کیلومتری شمال شهر یزد قرار دارد.

کد خبر 470366

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha