یک زوج خوش‌ذوق و کتاب‌دوست مشهدی که ۶ ماه بیشتر از شروع زندگی مشترک‌شان نمی‌گذرد، پس از دریافت وام ازدواج به رویای مشترک خود یعنی تاسیس کتابفروشی جامه عمل پوشاندند.

زوج مشهدي با وام ازدواج كتابفروشي تاسيس كردند

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایبنا «اینجا فقط یک کتابفروشی نیست، کوچه دنجی است برای آرامش، در کنار عقل نویسندگان، همراه با نوشیدن فنجانی چای... اینجا کتاب کوچه است». این جمله بر سردر یک کتابفروشی در کوچه دنجی به‌نام «هنرستان ۳۸» در کلانشهر مشهد نوشته شده بود. یک ماه بیشتر از تاسیس «کتاب کوچه» توسط سعید حبیب‌زاده و همسرش، زهرا منصوریان نمی‌گذرد. همین که وارد کتابفروشی می‌شوی، انگار سال‌هاست که آن را می‌شناسی، دوست داری کتابی بخری و در آرامش «کافه‌کوچه» به همراه فنجانی چای در دنیای کتاب غرق شوی.

این زوج کتاب‌دوست و خوش ذوق مشهدی که تاسیس کتابفروشی از آرزوهای مشترک‌شان بوده است، با دریافت وام ازدواج و با همکاری دوستان‌شان، درست یک‌ماه پیش در ۲۳ آبان همین امسال به این آرزو جامه عمل پوشاندند و قدم در راه پرفراز و نشیب کتابفروشی گذاشتند. سعید حبیب‌زاده، در گفت‌وگو با ایبنا از فراز و نشیب‌های تاسیس «کتاب کوچه» گفت.

  •  در روزهایی که حال کتاب چندان خوب نیست، قدم گذاشتن در راه حرفه کتابفروشی دلی بزرگ می‌خواهد. چه شد که سراغ تاسیس کتابفروشی رفتید؟

من و همسرم ۶ ماه است که ازدواج کرده‌ایم، من کامپیوتر خوانده‌ام و عکاسی می‌کنم و همسرم داروسازی خوانده و در داروخانه کار می‌کند. اما از آنجایی که کتاب، فرهنگ و هنر از علایق مشترک‌مان بود و رویای تاسیس یک کتابفروشی را داشتیم، تصمیم به تاسیس اینجا گرفتیم.

  • پس، از ازدواج‌تان خیلی هم نمی‌گذرد. سرمایه اولیه برای تاسیس این مجموعه را از کجا تامین کردید؟

وام ازدواج، سرمایه اولیه ما برای تاسیس این مجموعه فرهنگی بود. پس از دریافت این وام با همکاری دوستان‌مان، این خانه قدیمی را رهن کردیم تا به سبک کافه‌کتاب‌هایی که در تهران وجود دارد، کتابفروشی «کتاب کوچه» را تاسیس کنیم.

  • اختصاص وام ازدواج برای چنین کاری ریسک نیست؟

من نسبت به وضعیت کتاب و کتابخوانی در مشهد خوشبین هستم و وضعیت آن را خوب ارزیابی می‌کنم ولی آنچه مهم است پیدا کردن قشر کتابخوان و معرفی این مجموعه به آن‌هاست، چون مشهد تعداد کتابفروشی‌هایش به نسبت تهران کم است و کتابفروشی‌های موفق نیز انگشت‌شمار؛ به همین جهت امیدواریم مجموعه ما که متشکل از کتابفروشی، کافه و محل برگزاری کارگاه‌ها است، با این موقعیت مکانی خوب، بتواند به پایگاهی برای جوانان هنرمند و خوش‌فکر مشهدی تبدیل شود.

  • «کتاب کوچه» چه کتاب‌هایی را به مخاطب عرضه می‌کند؟

عمدتاً کتاب‌های عمومی از جمله داستان، فلسفه، تاریخ، هنر، تئاتر و سینما، عکاسی، کودک و نوجوان، شعر و روانشناسی داریم، البته در کنار آن‌ها چند قفسه هم به هنرهای تجسمی اختصاص داده‌ایم تا هم از جوانانی که در مشهد در این حوزه فعالیت می‌کنند، حمایت شود و هم ما به واسطه آن‌ها به فعالان این حوزه معرفی شویم و اینجا پایگاهی شود تا جوانان هنرمند و کتابخوان مشهدی دور هم جمع شده و کارگاه‌ها و جلسات مختلف برگزار کنند.

  • گفتید اینجا را به سبک کافه‌کتاب‌های تهران تاسیس کردید. بیشتر از کدام کتابفروشی در تهران ایده گرفتید؟

ما در تهران به «گذر کتاب روبه‌رو» رفتیم که یک مجموعه فرهنگی است و طی صحبت با مسئول این مرکز، ایده‌مان را تکمیل کردیم. جالب اینجاست که در جریان صحبت با مجموعه‌های فرهنگی تهران متوجه شدیم بسیاری از مخاطبان آن‌ها مشهدی هستند. کتابفروشان در تهران به ما می‌گفتند چون در مشهد خلاء یک پایگاه و مجموعه فرهنگی برای بچه‌های سینما و تئاتر وجود دارد، تاسیس این مجموعه اتفاق بسیار خوبی است.

  • برای تحقیقات بیشتر سراغ کتابفروش‌های مشهدی هم رفتید؟

 ما قبل از تاسیس کتابفروشی با مجموعه‌های فرهنگی، کتابفروشی‌ها و شهرکتاب‌های مختلف زیادی چه در مشهد و چه در تهران صحبت کردیم و راهنمایی‌های زیادی از آن‌ها گرفتیم، ازجمله در مشهد به سراغ کتابفروشی‌های آبان، جلوه و پردیس کتاب رفتیم و مشورت گرفتیم به‌خصوص از آقای رجب‌زاده که جزء باتجربه‌های مشهد در این زمینه هستند.

  • چرا نام کتابفروشی‌تان را «کتاب کوچه» گذاشتید؟ آیا با انتشارات «کتاب کوچه» همکاری می‌کنید؟

خیر ما نمایندگی این انتشارات نیستیم، خیلی دنبال نامگذاری خوب برای این مجموعه بودیم، سرانجام از روی کتاب فرهنگ اصطلاحات عام احمد شاملو به نام «کتاب کوچه»، این نام را برای کتابفروشی‌مان انتخاب کردیم البته بعدا متوجه شدیم نام یکی از کتابفروشی‌های قدیمی در مشهد نیز «کتاب کوچه» بوده است.

  • استقبال مردم از کتابفروشی‌تان تاکنون چگونه بوده؟

 در ماه اول با وجود اینکه تبلیغات زیادی صورت نگرفت، استقبال خوبی را شاهد بودیم. حتی در طرح پاییزه کتاب هم شرکت کردیم که رضایت بخش بود، در واقع ما کم کم داریم مخاطب خودمان را پیدا می‌کنیم.

  • ظهور کتاب‌های الکترونیک یک رقیب جدی برای کتاب محسوب می‌شود. به‌عنوان یک کتابفروش، نگرانی از این بابت ندارید؟

با وجود کتاب‌های الکترونیکی، هستند افرادی که کاغذ، بوی کاغذ و کتاب فیزیکی همچنان برای‌شان ارزشمند است، به همین جهت، خیر؛ نگران نیستم.

  • به‌عنوان یک کتابفروش نوپا، درباره تمدید معافیت مالیاتی کتابفروشی‌ها که اخیراً محقق شد، چه نظری دارید؟

ازقضا، تمدید معافیت مالیاتی و همچنین عدم نیاز به ملک تجاری برای تاسیس کتابفروشی، اتفاق بسیار خوبی در ابتدای کار ما بود؛ چون کار کتابفروشی کم‌سود است و موفقیتش در گرو مخاطبِ بالاست؛ به همین خاطر معتقدم تمدید معافیت مالیاتی، کمک بزرگی به کتابفروش‌ها بود.

  • چه چشم‌اندازی برای کتابفروشی‌تان متصور هستید؟

 امیدوارم اینجا یک مجموعه فرهنگی موفق با اقتصاد درست و درآمدزا باشد تا بتوانیم برای خیلی‌ها که علاقمند به کار کردن در حوزه فرهنگی هستند، امیدبخش باشیم.

کد خبر 470255

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha