همشهری آنلاین: یک کتابفروشی در پرتغال به نام «لِللو» هر ساله یک میلیون بازدیدکننده داخلی و خارجی دارد. کتابفروشی که جی. کی. رولینگ از پله‌های آن الهام گرفت و در هری پاتر از آن استفاده کرد سال‌هاست مورد استقبال علاقه‌مندان به کتاب قرار گرفته است.

کتابفروشی پرتغالي سالانه یک میلیون گردشگر  دارد

به گزارش خبرگزاری ایبنا به نقل از گالف نیوز، در دوره‌ای که کتابفروشی‌های سراسر دنیا برای ادامه حیات خود تقلا می‌کنند یک کتابفروشی در شهر پورتو در شمال پرتغال محبوبیت زیادی دارد و گردشگران برای دیدن آن صف می‌کشند.

کتابفروشی «لِللو» یکی از زیباترین کتابفروشی‌های جهان است و توسط دو برادر سرمایه‌دار اهل پورتو به نام‌های خوزه و آنتانیو لِللو در سال ۱۹۰۶ تأسیس شد. ساختمان زیبای این کتابفروشی با ظاهر نئوگوتیک، پله‌های چوبی افسانه‌ای، نور شیشه‌ای، و چرخ‌های ریلی هیچ‌گاه کهنه نمی‌شود.
 
بنابر گفته آنا تیکسریا، کارمند ارشد کتابفروشی لِللو این کتابفروشی ۱۰۰ هزار عنوان کتاب را در خود جای داده است و سالیانه یک میلیون بازدیدکننده دارد.
 
به نظر می‌رسد ویژگی‌های تاریخی این کتابفروشی تنها دلیل جذابیتش برای بازدیدکنندگان نیست. اخیراً بخشی با موضوع هری پاتر هم به این کتابفروشی اضافه شده است.
 
مونیکا نوگیرا، راهنما گردشگری می‌گوید: «پیش از این لِللو کتابفروشی کوچکی با معماری خاص و برای پرتغالی‌ها جذاب بود اما چند سال پیش گروهی از گردشگران ژاپنی برای دیدن کتابفروشی آمدند که معتقد بودند کتابفروشی هری پاتر نام دارد. آن‌ها شنیده بودند که پله‌های هاگوارتز در داستان هری پاتر در واقع از پله‌های لِللو الهام گرفته شده است؛ درست مانند کلاه سیاه هری پاتر توسط یونیفرم دانش‌آموزانِ شهر پورتو وام گرفته شده است. جی. کی. رولینگ که همسری پرتغالی داشت پیش از این گفته بود که وقت زیادی را در کتابفروشی لِللو سپری کرده است.
 
مجله تایم هم به ارتباط این کتابفروشی و اتفاقات مختلف در هری پاتر اشاره کرده است. مجله تایم در مطلبی با عنوان «جذاب‌ترین کتابفروشی‌های دنیا» نوشت: «شایعه شده است که جی. کی. رولینگ در زمان نوشتن داستان هری پاتر و البته تدریس زبان انگلیسی در پرتغال از این کتابفروشی الهام گرفته است.»
 
پله‌های پر از نقش و نگار داستان لِللو اثری هنری به حساب می‌آید. وقتی پله‌ها را به سمت نیم‌طبقه اول بالا بروید، نرده‌های حکاکی‌شده را مشاهده خواهید کرد. در قفسه‌های کتابفروشی طبقه بالایی مجسمه‌ای کوچک از نویسندگان هم وجود دارد. علاوه بر این هنگام ورود با دو پیکره مؤسسین کتابفروشی روبه‌رو می‌شوید. روی دیوارها هم تصاویری از نویسندگان مطرح پرتغال مانند کامیلو کاستلو برانکو، آنترو دوکانتال، و توماس ریبیرو به چشم می‌خورد.
 
پیش از این ورود به کتابخانه برای عموم آزاد بود اما حالا هر بازدیدکننده برای ورود به کتابخانه باید پنج یورو پرداخت کند و اگر پس از ورود کتابی بخرید مبلغی از ورودی به شما بازگردانده می‌شود. دریافت ورودی از بازدیدکنندگان در آغاز کار آسانی برای صاحبان کتابفروشی نبود اما هر فردی که وارد کتابفروشی می‌شود لزوماً کتاب نمی‌خرد و دریافت مبلغ ورودی به صاحبان کتابفروشی برای حفظ این میراث ارزشمند برای آیندگان یاری می‌رساند.
 
لِللو نه تنها بهشت نویسندگان، علاقه‌مندان به کتاب و طرفداران هری پاتر است بلکه میزبان گردهمایی‌های اجتماعی، کارگاه‌های آموزشی، و اجراهای مختلف هم بوده است.
 
یکی از دانشجویان اهل پورتو می‌گوید: «همیشه رخدادی در حال برگزاری در کتابفروشی لِللو است و عاشق آمدن به اینجا هستم.» یکی دیگر می‌گوید: «لِللو بعد چند دهه اصالت خود را حفظ کرده است و هر کتابی که بخواهید در این کتابفروشی پیدا می‌کنید.»
 
دومینگوس لیما، کتابفروش این کتابخانه در ۵۲ سال اخیر است و همیشه تأکید ویژه‌ای بر روی مشاهده بازخورد بازدیدکنندگان ثابت کتابفروشی دارد و به سفارش مشتریان خود و حتی موضوعات مرتبط با آن سفارش خاص توجه می‌کند.
 
کتابفروشی تلاش زیادی می‌کند تا ذائقه‌های مختلف بازدیدکنندگان را درک کند و کتاب موردتأییدشان را ارائه کند. با وجود اینکه کار سختی است اما هیچ‌کس از لِللو ناامید خارج نمی‌شود.

کد خبر 450822

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha