یکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۱
۰ نفر

ثبت‌نام طرح جدید دولت برای خانه‌دار شدن قشرهای متوسط در ۲۰ شهر مازندران از شنبه ۲۳ آذر آغاز شد و بسیاری از مستاجران چشم‌شان به طرح ملی اقدام مسکن است تا بتوانند در این وضعیت گرانی مسکن، گامی برای خانه‌دارشدن خود بردارند.

طرح مسکن ملی

همشهری آنلاین - اشکان جهان‌آرای: مازندران هم از این قاعده مستثنی نیست. مدیرکل راه و شهرسازی مازندران معتقد است طرح اقدام ملی مسکن، نمونه‌ای جامع و پیشرفته از طرح خانه‌دار کردن قشرهای متوسط جامعه است و به سرنوشت مسکن مهر دچار نمی‌شود.

سید ‌محمد نظری با بیان این‌که در این طرح ۱۸ هزار واحد در شهرهای مختلف استان ساخته می‌شود، ‌ می‌گوید: فرایند کار به‌گونه‌ای است که در پایان مرحله ثبت‌نام بتوانیم تعداد افراد متقاضی را به شکل دقیق بدانیم.

در این طرح سازمان‌های ثبت احوال و ثبت اسناد و بانک مسکن به صورت یکپارچه در درگاه ثبت‌نام طرح استعلام‌های مربوط به متقاضیان را انجام می‌دهند و سابقه مالکیت و اطلاعات سرپرست خانوار کنترل می‌شود.

شرایط ثبت‌نام

نظری بر لزوم داشتن چند شرط برای ثبت‌نام در این طرح تاکید می‌کند و می‌افزاید: این طرح برای ثبت‌نام دهک‌های ۴ تا ۷ پیش‌بینی شده و بر همین اساس، معیارهایی برای ثبت‌نام در طرح لازم است. متقاضیان باید حتما سرپرست خانوار باشند، در غیر این صورت نمی‌توانند در طرح ثبت‌نام کنند. نکته مهم بعدی این است که نباید مالک مسکن باشند. معیار بعدی داشتن حداقل ۵ سال سابقه سکونت در شهر مورد تقاضاست.

این مسئول با اشاره به ضرورت تمکن مالی برای پرداخت سهم متقاضی، ادامه می‌دهد: هر متقاضی باید ۳۰ میلیون تومان در این طرح بپردازد تا آورده اولیه اجرای طرح تامین شود. تمام متقاضیان باید به یک نسبت آورده را تکمیل کنند تا پروژه برای آغاز عملیات اجرایی در هر شهر با مشکل مواجه نشود. بقیه مبلغ نیز به صورت تسهیلات در اختیار پیمانکار قرار می‌گیرد و متقاضی اقساط آن را پرداخت خواهد کرد. دوره پرداخت تسهیلات نیز ۱۲ ساله و بهره بانکی این تسهیلات بسته به نقاط شهری بین ۹ تا ۱۴ درصد است.

مدیرکل راه ‌و شهرسازی مازندران ادامه می‌دهد: پس از ثبت‌نام متقاضیان و وقتی پالایش نهایی تقاضاها صورت گرفت، مرحله ساخت واحدها آغاز می‌شود. براساس برنامه‌ریزی‌ها، مدت زمان ساخت واحدها بین ۱۸ تا ۲۴ ماه است.

تضمین در اجرای طرح

نظری با بیان این‌که در اقدام ملی مسکن تمام نواقصی که در طرح مسکن مهر وجود داشت رفع شده‌است، اظهار می‌کند: در مرحله نخست، ثبت‌نام‌ها را براساس درخواست مردم انجام می‌دهیم تا بر اساس میزان تقاضا و امکان ساخت و زمین‌های موجود، برای اجرای طرح برنامه‌ریزی شود.

 نظری درباره جانمایی واحدهایی که قرار است در قالب این طرح ساخته شود و زمین‌های مد نظر اجرای طرح اقدام ملی مسکن می‌گوید: ما در هر شهرستانی زمین‌هایی در اختیار داریم که در مالکیت دولت قرار دارد. براساس ماده ۱۰ و ۱۲ قانون زمین شهری، همه این زمین‌هایی که در داخل حریم و محدوده قانونی شهر قرار دارند، سندشان به نیابت از دولت به نام وزارت راه ‌و شهرسازی است و این اداره‌کل، حراست از آن‌ها یا برنامه‌ریزی برای آن‌ها را برعهده دارد. این زمین‌ها برای تامین زمین مسکن یا زمین دستگاه‌های دولتی مد نظر با نظر راه ‌و شهرسازی واگذار می‌شوند.

وی می‌افزاید: در فاز یک طرح، ۲۰ شهر استان را که در آن‌ها زمین‌هایی در اختیار داشتیم و از نظر ضوابط و مقررات شهرداری مشکل تغییر کاربری نداشتند برای اجرای طرح پیشنهاد کردیم. در مرحله بعدی هم اگر در سایر شهرها متقاضی داشته باشیم، زمین‌هایی که در مالکیت دولت قرار دارد، پس از تغییر کاربری در کمیسیون ماده ۵ یا کمیسیون‌های مربوط، به اجرای این طرح اختصاص داده می‌شود. نظری ادامه می‌دهد: ساری، قائمشهر، بابل و آمل و چند شهر دیگر اعم از بهشهر، نکا، شیرگاه، پل‌سفید، جویبار، کوهی‌خیل، کیاکلا، چالوس، بلده، رامسر و چند شهر دیگر با توجه به زمین‌های موجود برای اجرای طرح انتخاب شده‌اند.

فراهم بودن زیرساخت‌ها

مدیرکل راه‌ و شهرسازی مازندران درباره تدبیری برای تکرار نشدن مشکلات زیرساختی و خدماتی طرح مسکن مهر در طرح اقدام ملی مسکن می‌افزاید: تعداد زمین‌ها نسبت به طرح قبلی کمتر است و  مجموعه‌هایی که قرار است ساخته شوند با توجه به مساحت زمین‌ها عمدتا زیر ۳۰ واحد هستند. ضمن اینکه زمین‌ها در محدوده‌های شهری قرار دارند و دسترسی به خدمات و امکانات برای آن‌ها وجود دارد.

کد خبر 470156

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مازندران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha