روابط عموی آستان قدس در پی انتشار خبری در خصوص وضعیت حق‌التولیت در آستان قدس رضوی توضیحاتی ارسال کرد.

آستان قدس رضوي

به گزارش همشهری آنلاین، بعد از انتشار خبری با عنوان خلق یک عبارت تازه | ماجرای حق‌التولیت ۶۰۰-۷۰۰ میلیاردی چیست؟  روابط عمومی آستان قدس رضوی، مطلب ذیل را ارسال کرد:

  • حق التولیه از کجا می‌آید و به کجا می‌رود؟

قبل از انقلاب رقم حق‌التولیه به صورت ماهیانه به حساب شاه به عنوان تولیت آستان‌قدس رضوی و ولیان به عنوان نائب التولیه واریز می‌شد و بسیاری از هزینه‌های عیاشی پهلوی‌ها از محل درآمدهای موقوفات آستان قدس رضوی تامین می‌شد. طبق اسناد موجود در مرکز اسناد آستان قدس رضوی در سال ۵۷ شاه هر ماه حدود یک میلیون تومان و ولیان حدود ۵۰۰ هزار تومان حق التولیه دریافت می‌کردند و جدای از این بسیاری از منابع موقوفه امام رضا علیه السلام را هم در راستای منافع شخصی هزینه می‌کردند.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به همت مرحوم آیت الله واعظ طبسی ضمن احیای موقوفات، رقم حق التولیه در کنار ۲۵ سرفصل موقوفاتی آستان قدس رضوی قرار گرفت و به بیست و ششمین سرفصل هزینه کردی این مجموعه تبدیل شد. به این ترتیب درواقع تفاوت حق التولیه با بقیه درآمدهای موقوفاتی آستان قدس رضوی این بود که این بخش با نظر تولیت و در محل‌هایی که احساس مصرف ضروری وجود داشت، هزینه می‌شد.

صحن‌های جمهوری اسلامی، غدیر و کوثر، ساختمان‌های کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، حسینیه و کتابخانه امام رضا (ع)، بنیاد پژوهش‌های اسلامی، مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان و طرح‌های عظیمی مثل اکرام رضوی با استفاده از ردیف حق‌التولیه در دوره آیت الله طبسی به سرانجام رسید و در دوره تولیت آیت‌الله رئیسی هم این ردیف در راستای خدمات محرومیت زدایی و فرهنگی و ساخت مجموعه‌هایی مانند زائر شهر رضوی استفاده شد.

امروز هم بسیاری از هزینه های آستان قدس رضوی در موقعیت‌هایی مانند بلایای طبیعی از همین محل تامین می‌شود. در واقع به همت مرحوم آیت‌الله طبسی حق التولیه از منبع مالی عیاشی‌های پهلوی‌ها به محلی برای تامین مالی بسیاری از خدمات عام المنفعه تبدیل شد و هیچ کدام از متولیان آستان قدس رضوی از این ردیف حتی یک ریال هم برداشت شخصی نداشته‌اند. البته بخشی از این رقم که حقوق سایر متولیان موقوفات آستان قدس رضوی است، مطابق با نیت واقف به وارثین ایشان پرداخت می‌شود.

کد خبر 469792

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha