مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲ فروردین ۱۳۸۷ - ۲۰:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: دو فضانورد در یک راهپیمایی فضایی یک شیوه تعمیر برای حفاظ حرارتی شاتل فضایی را آزمایش کردند.

به گزارش خبرگزاری‌ فرانسه مایک فورمن و رابرت بهنکن که با شاتل فضایی ایندور به ایستگاه فضایی بین‌اللمللی (ISS) وارد شده‌اند، در جریان یک راهپیمایی فضایی شش‌ساعت و نیمه که در ساعات اولیه روز جمعه 21 مارس (2 فروردین) پایان یافت.

 علاوه بر امتحان این تکنیک تعمیر برخی اقدامات نگهداری را بر روی ایستگاه انجام دادند، از جمله یک واحد قطع مدار خراب‌شده را تعویض کردند.

سازمان فضایی آمریکا (ناسا) با امتحان شیوه تعمیر سپر حرارتی قصد داشت اطمینان حاصل کند که فضانوردان می‌توانند هر آسیب احتمالی را در حین ماموریت آینده در 29 آگوست (8 شهریور) به سوی تلسکوپ فضایی هابل که در آن شاتل در  فاصله زیادی از ISS  خواهد داشت، تعمیر کنند.

راهپیمایی فضایی-AFP/NASA

فضانوردان شیوه‌های مختلف تعمیر در فضا را بر روی لایه حفاظتی شاتل تمرین کرده‌اند، چرا که یک ترک در سپر حرارتی شاتل کلمبیا در سال 2003 باعث شد که سفینه هنگام ورود مجدد به جو زمین، منفجر شود و هفت خدمه آن کشته شوند.

ناسا اکنون از دوربین‌های مخصوص برای اسکن‌کردن  کاشی‌های حرارتی شاتل در حین پروازها استفاده می‌کند تا مطمئن شود که ذرات آزاد شده در حین پرتاب یا شهابسنگ‌های ریز در حین گردش مداری به این سپر آسیب نرسانده‌اند.

در اختیار داشتن یک تکنیک تعمیر قابل‌اجرا برای  ماموریت هابل اهمیت زیادی دارد، چرا که در این هنگام فضانوردان در صورتی که مشکلی پیش آید، دیگر نمی‌توانند در ISS  بمانند.

 راهپیمایی فضایی پنج‌شنبه چهارمین راهپیمایی از پنج راهپیمایی در مامورت 16 روزه ایندور است که در ٱن اولین بخش آزمایشگاه کیبو روی ISS  نصب شد و مونتاژ روبات کانادایی دکستر انجام گرفت.

کد خبر 46970

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز