مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۹:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: دو فضانورد شاتل ایندور در یک راهپیمایی فضایی بازوهای مکانیکی روبات ساخت کانادای نصب‌شده روی ایستگاه فضایی را متصل کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه ریچارد لینهان و مایک فورمن فضانوردان آمریکایی دوشنبه 17 مارس (27 اسفند) در ساعت 07:00 به وقت گرینیچ کار خود را به پایان رساندند و به درون ایستگاه فضایی بازگشتند.

این راهپیمایی فضایی هفت‌ساعته  برای نصب بازوهای روبات دکستر Dextre در ابتدا با مشکلاتی در بازکردن قلاب‌ها و خارج کردن بازوها از محفظه بار  شاتل روبرو شد که اما در نهایت لینهان و فورمن که با شاتل ایندور به ایستگاه فضایی بین المللی وارد شده‌اند، توانستند بازوهای روبات را نصب کنند.

روبات دکستر Dextre - AFP/NASA

این روبات 1.56 تنی که بلافاصله پس از راهپیمایی اتصال نیروی آن مجددا برقرار شد، می‌تواند بسیاری از وظایف نگهداری  ایستگاه فضایی را که قبلا فضانوردان برای انجام آن باید راهپیمایی فضایی انجام می‌دادند، به عهده گیرد و به فضانوردان امکان می‌دهد که بیشتر بر فعالیت‌های پژوهشی خود درون ایستگاه مداری متمرکز شوند.

فضانوردان ایندور در راهپیمایی‌های قبلی خود اولین بخش از سه بخش آزمایشگاه پژوهشی ژاپنی کیبو را هم بر روی ایستگاه فضایی نصب کردند.

کد خبر 46681

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز