مدیرکل امور فنی مستمری‌های سازمان تامین اجتماعی با ارائه آماری کامل از میزان و نحوه حمایت از افراد تحت پوشش این نهاد در زمان بازنشستگی، خرج آن را بیش از دخلش دانست به طوری که مجبور به استقراض ۵۰ میلیارد تومانی از بانک‌ها برای پرداخت مستمری‌ها شده است.

محمدعلی جنانی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، محمدعلی جنانی مدیرکل امور فنی مستمری‌های سازمان تامین اجتماعی در نشست هم‌اندیشی اعضای کمیته‌های مشاغل سخت و زیان‌آور با بیان این‌که ۵۲ درصد جمعیت کشور تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند، گفت: حمایت‌ها و خدمات سازمان در ۳ قالب تعهدات بلندمدت و کوتاه‌مدت و درمان ارائه می‌شود. تامین اجتماعی تنها سازمانی است که بر مبنای درآمد و هزینه خودش به فعالیت ادامه می‌دهد و مصارفش را خودش را تامین می‌کند.

وی افزود: ماهانه به صورت میانگین ۸۲۰۰ میلیارد تومان درآمد و ۹۳۰۰ تومان میلیارد هزینه تامین اجتماعی است. این آمار نشان می‌دهد برای بقا و استواری سازمان باید با توجه به درآمدهای آن، مرتب مصارف را رصد و چک کنیم. امروز مدیریت مصارف، نگاه اساسی، استراتژیک و اولویتدار است.

مدیرکل امور فنی مستمری‌های سازمان تامین اجتماعی با اشاره به این‌که تامین اجتماعی اولین خریدار و دومین تولیدکننده درمان کشور است، بیان کرد: حدود ۵۰ هزار میلیارد از بانک‌ها برای پرداخت مستمری‌ها استقراض کردیم. سازمانی هستیم که می‌توانیم به قوام خود ادامه دهیم، اگر برای هر فرآیند و تصمیم جدید محاسبات اکچوئری (دانش پیش‌بینی وقایع آینده شرکت‌های بیمه‌) را لحاظ کنیم. تعهداتی که در سال‌های گذشته به ما تحمیل شده‌، پیوست اکچوئری نداشته‌اند.

جنانی ادامه داد: تعهدات بلندمدت حوزه مهمی است. ۷۱ درصد مصارف ما معطوف به این حوزه است. نگاه به این حوزه از حیث کارشناسی بسیار مهم است و باید روند شتابان مصرف را کنترل کنیم.

وی با اشاره به این‌که ۶/۵ میلیون مستمری‌بگیر و خانوار آنها را داریم، گفت: طبیعتا خدمت به بازنشستگان دارای قداست و ارزش معنوی بالاست. کار در حوزه تعهدات بلندمدت بسیار استراتژیک است. توجه داشته باشیم تصمیماتی که می‌گیریم مابه‌ازای بسیاری در حوزه میدان و صف دارد.

مدیرکل امور فنی مستمری‌های سازمان تامین اجتماعی با بیان این‌که ۷۱ درصد هزینه‌ها معطوف به تعهدات بلندمدت، ۹/۱ درصد تعهدات کوتاه‌مدت و ۵/۱۷ درصد درمانی و مابقی در سایر زمینه‌هاست، اظهار کرد: در یک بازه زمانی ۳۷ ساله، رشد ۸ برابری بیمه‌شدگان را در مقابل رشد ۱۹ برابری مستمری‌بگیران داریم. 

وی ادامه داد: بین سال‌های ۵۵ تا ۸۸ میزان تولید مستمری‌بگیران سازمان برابر با میزان تولید مستمری‌بگیران در سال‌های ۸۹ تا ۹۷ است و این نشان می‌دهد رشد تعداد مستمری‌بگیران را شتاب بخشیده‌ایم و این به دلیل قوانین حمایتی است که فاقد پیوست‌های اکچوئری بوده‌اند. 

جنانی با بیان این‌که در یک بازه زمانی ۱۷ساله به طور متوسط ۱۰/۷ درصد رشد مستمری‌بگیران را ظرف چند سال گذشته داشته‌ایم، گفت: ولی رشد مصارف ۳۰ درصد افزایش یافته و افق پیش رو، افزایش مصارف هم‌زمان با پدیده رشد سالمندی است. نرخ پشتیبانی ما به ۴/۷۸ درصد رسیده است و اگر بازنشستگی‌های پیش از موعد را نداشتیم، شیب تند منحنی مستمری‌بگیران را تجربه نمی‌کردیم. 

به گفته وی، در حوزه مستمری‌ها در هر ماه ۶۶۰۰ میلیارد تومان، در هر روز ۳۰۰ میلیارد تومان و در هر ساعت ۳۷/۵ میلیارد تومان در بخش تعهدات بلندمدت هزینه می‌کنیم.

مدیرکل امور فنی مستمری‌های سازمان تامین اجتماعی به دلایل اصلی رشد تصاعدی تعداد مستمری‌بگیران اشاره و بیان کرد: اصلاح تبصره ۲ ماده ۷۶ قانون تامین اجتماعی، ماده ۱۰ قانون نوسازی صنایع، قانون بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت، قانون بازنشستگی حفاظت در برابر اشعه، قانون بازنشستگی جانبازان، آزادگان و معلولان، قانون تعیین تکلیف و قانون حمایت از خانواده از آن جمله است.

جنانی با اشاره به سهم هرکدام از قوانین بالا ادامه داد: از تبصره ۲ ماده ۷۶ قانون تامین اجتماعی ۴۳۰ هزار نفر و از قانون کارکنان دولت حدود ۱۲ هزار نفر استفاده کردند. از قانون ماده ۱۰ قانون نوسازی حدود ۷۸ هزار نفر، از قانون تعیین تکلیف بودجه‌های سنواتی ۳۴۴ هزار نفر و از قانون جانبازان نیز حدود ۲ درصد استفاده کردند. 

وی همچنین به برخی شاخص‌های مهم در حوزه بازنشستگی مشاغل سخت و زیان‌آور اشاره کرد و گفت: تعداد بازنشستگان پیش از موعد ۴۶ درصد کل بازنشستگان است. تعداد بازنشستگان مشاغل سخت و زیان‌آور برابر با ۴۹ درصد بازنشستگان پیش از موعد است که برابر با ۲۱ درصد کل بازنشستگان می‌شود. 

جنانی افزود: هر فرد بازنشسته در مشاغل سخت و زیان‌آور دارای ۹ سال سابقه ارفاقی، ۸۰۰ هزار تومان مستمری بیشتر و ۱۰ سال سن کمتر در زمان برقراری بازنشستگی است. به عبارتی، میانگین بازنشستگی بازنشستگان عادی ۵۹ سال و بازنشستگان مشاغل سخت و زیان‌آور ۴۹ سال است.

مدیرکل امور فنی مستمری‌های سازمان تامین اجتماعی با اشاره به این‌که افزایش میانگین برقراری تا فوت در بازنشستگی عادی ۱۶ و در بازنشستگی مشاغل سخت و زیان‌آور ۲۶ سال است، گفت: ما ۳ میلیون و ۲۰۶ هزار سال سنوات ارفاقی پرداختی توسط تامین اجتماعی بر اساس قانون مشاغل سخت و زیان‌آور داریم.

وی با بیان این‌که ۴۳۰ هزار نفر از این قانون استفاده کرده‌اند اما هنوز شاهد آن هستیم که مطالبه برای آن وجود دارد، افزود: هر ۱۵ ثانیه ۱۶۰ حادثه شغلی در جهان رخ می‌دهد و یک نفر فوت می‌کند. محیط‌های کار سالانه ۲۰۳ میلیون مرگ ناشی از کار، بیش از ۳۵۰ هزار حادثه و ۲ میلیون بیماری شغلی را شاهد هستند در حالی که ۹۸ درصد حوادث کار قابل پیشگیری است، اما برای آن سرمایه‌گذاری جدی انجام نمی‌دهیم.

جنانی با اشاره به این‌که قانون مشاغل سخت و زیان‌آور انسان‌محور و سلامت‌محور است، گفت: باید به سمت اصلاح محیط‌های کار برویم و اگر موردی ماند، حمایت کنیم. اما اکنون برعکس است و در تعهدات بلندمدت دچار چالش می‌شویم.

کد خبر 469575

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha