شرکت منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس یکی از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت ملی نفت ایران است.

شرکت-منطقه-ویژه-اقتصادی-انرژی-پارس

همشهری‌آنلاین: منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس واقع در عسلویه، استان بوشهر بزرگ‌ترین منطقه ویژه اقتصادی تخصصی صنایع نفت، گاز و پتروشیمی به علاوه طیف وسیعی از صنایع پایین دست، مختلط و نیمه‌سنگین، همچنین کاربری‌های خدماتی و تجاری در جهان است. این منطقه سال ۱۳۷۷ به منظور برداشت از منابع نفت و گاز میدان پارس جنوبی و انجام فعالیت‌های اقتصادی در زمینه نفت، گاز و پتروشیمی تاسیس شد.

به گزارش سایت شرکت ملی نفت ایران، وسعت این میدان ۹۷۰۰ کیلومترمربع است که ۳۷۰۰ کیلومترمربع آن در آب‌های ایران و ۶۰۰۰ کیلومتر مربع آن در آب‌های کشور قطر قرار دارد. ذخیره گازی بخش مربوط به ایران طبق آخرین برآوردها حدود ۴۵۰ تریلیون فوت مکعب است که حدود ۶.۸ درصد ذخایر گازی جهان را به خود اختصاص داده و همچنین حجم میعانات گازی آن ۱۷۱۱۶ میلیون بشکه است.

طی آخرین تغییرهای انجام‌شده در محدوده اراضی منطقه پارس، به منظور بهره‌برداری از ذخایر میادین گازی پارس شمالی، گلشن، فردوسی، فارسی(B)، میدان نفت سنگین مند، همچنین پیش‌بینی فضاهای کافی برای توسعه تاسیسات خشکی صنایع بالادست نفت، گازو پتروشیمی، این منطقه به ۴۶۰۰۰ هکتار افزایش یافته‌است.

فعالیت‌ها

سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس به نمایندگی از وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران وظیفه اداره و راهبری حوزه عملیاتی پارس جنوبی، پارس کنگان و پارس شمالی را برعهده دارد. فعالیت‌های اصلی شامل تعریف، تصویب (طراحی، اجرا، بهره‌برداری و نگهداری) ایجاد و احداث زیرساخت‌های عمومی مانند: راه آهن، بندر، فرودگاه، آب، برق و مدیریت و راهبری منطقه است. این سازمان شامل سه منطقه پارس یک (پارس جنوبی) با ۱۴۰۰۰ هکتار، منطقه پارس دو (پارس کنگان) با ۱۶۰۰۰ هکتار و منطقه پارس سه (پارس شمالی) با ۱۶۰۰۰ هکتار و در مجموع با ۴۶۰۰۰ هکتار مساحت با هدف پشتیبانی از طرح توسعه بزرگ‌ترین میدان گازی جهان (میدان گازی مشترک پارس جنوبی) و نیز پنج میدان گازی گلشن، فردوسی، مند، پارس شمالی و فرزاد است.

سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس شخصیت حقوقی و مستقل دارد و سرمایه آن متعلق به دولت است. این سازمان از حیث حقوقی تابع قانون تشکیل و اداره مناطق ویژه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و در موارد پیش‌بینی نشده در قانون نامبرده و اساسنامه، تابع قوانین و مقررات جاری کشور از جمله قانون تجارت است.

اهداف بنیادین تاسیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، فراهم آوردن شرایط ضروری برای بهره‌گیری از مزیت‌های نسبی در حوزه صنعت نفت و گاز، ایجاد زیرساخت‌های لازم برای حضور سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی در زمینه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی، صنایع مختلط، صنایع نیمه‌سنگین و بهره‌گیری از صنایع بالادستی گاز و پتروشیمی به منظور ایجاد ارزش افزوده، ارتقا سطح اشتغال و افزایش درآمد ملی، ورود تکنولوژی خارجی و دانش نوین مدیریتی، استفاده از ظرفیت‌های ترانزیتی منطقه به منظور حمایت و پشتیبانی از بخش تولید منطقه حوزه نفوذ و کشور، تلاش برای جلب و تشویق سرمایه‌گذاران برای اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری، عمرانی منطقه ویژه، گسترش و افزایش سطح خدمات فرهنگی، ورزشی، بهداشتی و درمانی برای ساکنان و در نهایت توسعه همه جانبه و پایدار منطقه ویژه با محوریت توسعه انسانی است.

کد خبر 469557
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha