طرح سهمیه‌بندی بنزین و افزایش قیمت آن که روز ۲۴ آبان اعلام شد، بسیاری از مشاغل را تحت تاثیر قرار داده و صاحبان شماری از مشاغل را دل‌نگران کرده است. مربیان شاغل در آموزشگاه‌های رانندگی، یکی از این موارد هستند.

آموزشگاه رانندگي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، اگر نگاهی به گوشه و کنار شهر بیندازیم، مشاغلی را می‌یابیم که علیرغم بی‌نام و نشان بودنشان، برای تعداد زیادی از افراد شغل ایجاد کرده‌اند. از جمله این مشاغل که اغلب زنان سرپرست خانوار برای امرار معاش به سوی آن می‌روند، آموزش رانندگی در آموزشگاه‌های رانندگی است.

پس از معرفی مشمولان سهمیه بنزین از سوی دولت، لیست اصناف و افراد اعلام‌شده جامع نبوده و عده‌ای از قلم افتاده‌اند. مربیان آموزشگاه‌های رانندگی می‌گویند با وجود گذشت چند هفته از طرح سهمیه‌بندی بنزین هنوز سهمیه‌ای به این صنف تعلق نگرفته و آنان در این مدت ضرر و زیان قابل توجهی کرده‌اند.

  • سهمیه ای که تعلق نگرفت

رئیس اتحادیه آموزش رانندگی کشور در این خصوص گفت: تا به این لحظه هیچ تصمیم قطعی و نهایی برای افرادی که در آموزشگاه‌های رانندگی مشغول به کار هستند در نظر گرفته نشده است. یک روز می‌گویند بررسی می‌کنیم و روز بعد می‌گویند سهمیه نمی‌دهیم.

فرهاد حقیقی افزود: آخرین خبر این است که وزارت کشور و ستاد تنظیم بازار گفتند شرکت نفت با سهمیه شما مخالفت کرده و حداکثر این است که ماهی ۶۵ لیتر بدهند.

او گفت: در دوره قبلی که بنزین سهمیه‌بندی شده بود ما ۳۰۰ لیتر سهمیه داشتیم، یعنی در ابتدا ۵۰۰ لیتر سهمیه به ما تعلق گرفت و بعد ۳۰۰ لیتر شد. اکثر افرادی که در صنف ما مشغول هستند خانم‌های سرپرست خانوار هستند و این‌گونه تصمیم‌گیری‌ها ظلم در حق آنها است.

حقیقی تاکید کرد: پیمایش و ساعت کار ما مشخص است، هم پلیس نظارت می‌کند و هم ما به عنوان اتحادیه هستیم و هم اصناف نظارت دارد. یعنی یک دقیقه کم و زیاد ندارد.

رئیس اتحادیه آموزش رانندگی کشور ادامه داد: برخی از همکاران در شرق تهران به فرمانداری رفتند تا به این موضوع اعتراض کنند ولی به آنها گفته‌اند که برایتان پرونده امنیتی تشکیل می‌دهیم و فورا مکان را ترک کنید. البته آقای محمدیان در وزارت کشور پیگیر کار ما هستند.

وی گفت: بهترین راه این است که کارگروه تنظیم بازار افزایش مابه‌التفاوت بنزین را بدهد ولی متاسفانه هیچ تصمیمی برای این قشر از شاغلان جامعه نگرفته‌اند و حتی اجازه افزایش نرخ هم به ما نمی‌دهند.

  • باید اثبات شود

مدیرکل دفتر حمل و نقل و ترافیک وزارت کشور نیز درباره آخرین تصمیمات گرفته شده برای مربیان آموزشگاه‌های رانندگی، گفت: موضوع سهمیه‌بندی بنزین برای رانندگان آموزشگاه رانندگی یک بار در کمیته سه‌نفره که به واسطه مصوبه هیأت وزیران مسئولیت تعیین سهمیه‌های جدید را دارد متشکل از نمایندگان وزارت کشور، وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه مطرح شد.

پوریا محمدیان افزود: چون تعداد و میزان پیمایش این افراد مشخص نبود، موضوع از دستور کار خارج شد. مکاتباتی با ما شده است ولی الان نمی‌دانیم اینها چه تعداد هستند و میزان پیمایش رسماً توسط اتحادیه مربوطه منتقل نشده است.

او گفت: روال این طور است که اینها صنف و اتحادیه‌ای دارند و باید تعداد ناوگان به اضافه میزان پیمایش و میزان مصرف سوخت آنها رسماً به ما اعلام شود.

محمدیان اظهار کرد: این موضوع را مجددا در کارگروه سه‌نفره عنوان می‌کنیم و آنجا باید مطرح شود که آیا می‌توان به اینها سوخت داد یا خیر.

این مسئول گفت: سوختی که الان داده می‌شود موقتی است. اگر به آژانس‌ها و وانت‌ها سوخت می‌دهیم، موقت است و به تمام اتحادیه‌ها و اصناف گفته شده که باید مدل آن را بعد از دو ماه روی پیمایش ببرید. این می‌تواند ابزاری باشد که روی خودرو نصب شود و پیمایش خودرو را نشان دهد.

  • قول نمی‌دهیم اما به فکر چاره‌ایم

مدیرکل دفتر حمل و نقل و ترافیک وزارت کشور ادامه داد: می‌توان به واسطه همین نرم‌افزارهایی که روی گوشی‌های تاکسی‌های اینترنتی است، پیمایش‌ها را اثبات کرد و بر اساس آن در سقفی که کمیته سه‌نفره تعیین می‌کند، به افراد ماهانه مابه‌تفاوت ۱۵۰۰ تا ۳ هزار تومان پرداخت شود.

محمدیان گفت: به دنبال این هستیم که بتوانیم موضوع مربیان آموزشگاه‌های رانندگی را مطرح کنیم ولی به کسی قول ندادیم. چون ابعاد و اندازه باید مشخص شود و به ما اعلام کنند که عدد چه میزان است و لیترها چطور است و بعد بررسی شود.

او اظهار کرد: نکته اینجاست که اگر سهمیه به این افراد تعلق گیرد، آموزشگاه‌ها دیگر مجوز افزایش قیمت نرخ آموزش رانندگی را نخواهند داشت.

کد خبر 469512

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha