مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۷
۰ نفر

امروزه صنعت هوایی در کشور پیشرفت چشمگیری داشته است. درحال حاضر ۹۰ فرودگاه درکشور در حال ارائه خدمات هستند و دیگر مانند گذشته نیست که فقط ۲ یا ۳ شهر فرودگاه داشته‌باشند.

فرودگاه مهر آباد

همشهری آنلاین: اگر در مورد فرودگاه‌های مختلف ایران اطلاع داشته باشید حتما نام فرودگاه‌های بین‌المللی را شنیده‌اید. فرودگاه‌هایی که در فهرست بین المللی AIP ثبت شده‌اند و ویژگی‌های خاصی برای مرزهای هوایی، استاندارد های پزشکی و دیگر خدمات پروازی دارند.

منظور از فرودگاه‌های دارای مرز هوایی نقطه‌ای است که فاصله محدوده زمینی تا ارتفاع پروازی را شامل می‌شود. در کشور ما مرزهای هوایی دارای گستره بزرگ‌تری در مقایسه با مرزهای زمینی‌اند. فرودگاه‌های دارای مرز هوایی آنهایی هستند که در مناطق مختلف کشور یا به دیگر فرودگاه‌های داخلی در پرواز کمک می‌کنند یا برای پروازهای بین المللی خدماتی را در نظر می‌گیرند تا سفر به خوبی انجام شود.

منظور از فرودگاه داخلی نیز همان فرودگاه‌هایی است که خدمات پروازهای داخلی را در اختیار مسافران قرار می‌دهند. برخی از این فرودگاه‌های داخلی در صورت نیاز خدمات پروازهای بین المللی را نیز در اختیار مسافران قرار می‌دهند.

۹ فرودگاه کشور بین‌المللی است

در حال حاضر ۵۹ فرودگاه در کشور وجود دارد که ۵ فرودگاه از فرودگاه‌های تحت مالکیت مناطق آزاد و نیروهای نظامی و ۵۴ فرودگاه تحت مالکیت شرکت فرودگاه‌های کشور است.

از ۵۴ فرودگاه تحت مالکیت شرکت فرودگاه‌های کشور، ۹ فرودگاه با مجوز بین‌المللی، ۲۷ فرودگاه دارای مرز هوایی و ۲۰ فرودگاه داخلی فعالیت می‌کند که فرودگاه‌های بین‌المللی مهرآباد، امام خمینی، هاشمی نژاد مشهد، بندرعباس، تبریز، زاهدان ، شیراز و یزد، ۸ فرودگاه بین‌المللی کشور است.

فرودگاه‌های پرواز داخلی

فرودگاه‌های آبادان، اراک، اردبیل، ارومیه، اهواز، بجنورد، بم، بندرلنگه، بوشهر، بیرجند، خرم‌آباد، رشت، رفسنجان، زنجان، ساری، سبزوار، سنندج، سیرجان، شهرکرد، کرمان، کرمانشاه، لارستان، گرگان، لامرد و همدان و فرودگاه‌های ابوموسی، ایرانشهر، ایلام، پارس‌آباد مغان، جهرم، جیرفت، خوی، داراب، رامسر، زابل، زرقان، سراوان، سمنان، سهند، شاهرود، طبس، فسا، کلاله، نوشهر و یاسوج نیز فرودگاهایی هستند که فقط پروازهای داخلی به و از آنجا انجام می‌شود.

فرودگاه‌های کوهستانی

تعدادی از فرودگاه‌های کشور نیز به علت کوهستانی بودن با محدودیت پرواز در شب مواجه است و این فرودگاه‌ها نیازمند هواپیماهای خاص این مناطق است. در فرودگاه‌های کوهستانی مانند ایلام، یاسوج، خرم‌آباد، سنندج و بجنورد به علت کوهستانی بودن امکان پرواز در شب برای آنها محدودتر است و در جهان از هواپیماهای خاصی که توان عملیاتی شدن در این مناطق را داشته باشد استفاده می‌شود اما چون این نوع ناوگان پروازی در کشور وجود ندارد، در این فرودگاه‌ها با محدودیت پرواز در شب مواجه هستیم.

برخی دیگر از فرودگاه‌ها به علت محدودیت زیرساختی در بخش باند پروازی به هواپیماهای کوتاه بُرد و سبک نیاز دارد چرا که طول و وضعیت سطوح پروازی این فرودگاه‌ها به گونه‌ای نیست که امکان نشست و برخاست هواپیماهای متوسط و پهن پیکر درآنها وجود داشته باشد؛ ضمن اینکه در بسیاری از فرودگاه‌ها به علت نبود تقاضای کافی برای شرکت‌های هواپیمایی توجیه استفاده از هواپیماهای متوسط و بزرگ برای استفاده در این فرودگاه ها وجود ندارد.  

فرودگاه‌های مرز هوایی

فرودگاه‌های داری مرز هوایی در کشور ۲۷ فرودگاه هستند که شامل فرودگاه‌های آبادان، اراک، اردبیل، ارومیه، اهواز، ایلام، بجنورد، بم، بندرلنگه، بوشهر، بیرجند، خرم آباد، رشت، رفسنجان، زنجان، ساری، سبزوار، سنندج، سیرجان، شاهرود، شهرکرد، کرمان، کرمانشاه، گرگان، لارستان، لامرد  و همدان است.  

منبع: سایت شرکت فرودگاه‌های کشور 

کد خبر 469445
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha