رییس اداره امور بیابان اداره‌ کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان گفت: تامین به‌موقع آب بویژه تخصیص پساب برای اجرای طرح‌های نهالکاری و بیابان‌زُدایی در استان، افزایش آنها را حتی تا ۲ برابر فعلی درپی خواهد داشت.

بیابان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، حسینعلی نریمانی روز چهارشنبه ۲۰ آذر اظهار داشت: تامین آب برای طرح‌های بیابان‌زُدایی و کشت نهال در مناطق بیابانی بزرگ‌ترین دغدغه ما به شمار می‌رود و در صورت تخصیص پساب حدود ۴۸ درصد در مصرف اعتبارات نیز صرفه‌جویی می‌شود و قادر خواهیم بود طرح‌ها را در گستره بیشتری اجرا کنیم.

وی خاطرنشان کرد:۶۰ درصد از اعتبارات طرح‌های بیابان‌زُدایی و کنترل ریزگردها در اصفهان به تامین آب مورد نیاز برای آبیاری نهال‌ها اختصاص می‌یابد و این نشان می‌دهد که در صورت اختصاص آب خاکستری از طریق تصفیه‌خانه‌های شمال یا شرق اصفهان چه اندازه هزینه‌ها کاهش پیدا می‌کند.

رییس اداره امور بیابان اداره‌ کل منابع طبیعی و آبخیزداری اضافه کرد: طرح نهال‌کاری در اراضی بیابانی شرق اصفهان در دشت "سگزی" در مساحتی بالغ بر ۲۵۰ هکتار انجام می‌شود و اکنون ۲۰ نوبت آبیاری بوسیله آب‌های زیرزمینی برای این امر در نظر گرفته شده است.

نریمانی ادامه داد: هر هکتار از اراضی ۱۲۵ اصله نهال "تاغ"، "قره داغ" و "آتری پلکس" همه مقاوم با شرایط بیابانی را در خود جای می‌دهد که این مساحت بالغ بر ۳۱ هزار و ۲۵۰ مترمکعب آب در مجموع ۲۰ نوبت آبیاری نیاز دارد.

وی تصریح کرد: مجوز تخصیص پساب برای طرح بیابان‌زُدایی را شرکت آب منطقه‌ای ارائه می‌کند و در سال‌های ۸۸ تا ۹۰ و ۹۳ تا ۹۵ برای آبیاری از پساب استفاده کردیم، اما مجوز استفاده پس از آن تمدید نشد و امیدواریم با مساعدت مسوولان بازهم بتوان شاهد تمدید مجوز مذکور و استفاده باشیم.

رییس اداره امور بیابان اداره‌ کل منابع طبیعی و آبخیزداری با اشاره به اهمیت جلوگیری از ریزگردها و کنترل این پدیده افزود: امسال ۱۱۷ میلیارد ریال برای طرح‌های کنترل ریزگردها و ۴۰۲ میلیارد ریال برای عملیات مالچ‌پاشی(نوعی پوشش روی خاک به‌منظور جلوگیری از فرسایش) در این استان اختصاص یافته است.

۱۶ کانون بحرانی فرسایش خاک در استان اصفهان به مساحت بالغ بر یک‌ میلیون و ۹۲ هزار هکتار وجود دارد.

بیابان‌زایی در استان به‌ویژه در شرق اصفهان، سالانه در کنار به خطر انداختن سلامت مردم و تخریب محیط زیست، به امکانات زیربنایی و منابع طبیعی این استان خسارت وارد می‌کند.

عمده خسارت‌ها به پایگاه‌های نظامی اطراف همچون پایگاه هوایی هشتم شکاری، فرودگاه شهید بهشتی اصفهان، اراضی کشاورزی، محورهای مواصلاتی و شهرک‌های صنعتی، راه‌آهن و شهرهای پیرامون وارد می‌شود.

کد خبر 469362

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha