دبیر کل سازمان ملل اعلام کرد این سازمان نمی‌تواند به طور مستقل تایید کند موشک‌ها و پهپادهای استفاده‌شده در حمله به تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان منشاء ایرانی داشته‌اند.

تاسيسات نفتي آرامكو در عربستان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بلومبرگ، اعتراف صریح آنتونیو گوترش در شورای امنیت سازمان ملل درست خلاف ادعاهای عربستان، آمریکا و سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و بریتانیاست که ایران را عامل اصلی حمله به آرامکو در ماه سپتامبر گذشته (اواخر شهریورماه ۹۸) معرفی و اعلام کرده بودند در این ماجرا تردید وجود ندارد. در آن زمان حوثی‌های یمن مسئولیت حمله را بر عهده گرفته بودند.

گوترش روز سه‌شنبه گزارشی از بررسی‌های سازمان ملل درباره حمله به تاسیسات نفتی آرامکو به شورای امنیت ارائه داد که در بخشی از آن آمده است: «سازمان ملل در این بازه زمانی نمی‌تواند به شکل مستقل تایید کند که موشک‌های کروز و هواپیماهای بدون سرنشین استفاده‌شده در حمله به آرامکو سرمنشاء ایرانی داشته‌اند.» دبیر کل سازمان هر سال دو بار درباره تحریم‌های تسلیحاتی ایران گزارش می‌دهد و قرار است شورای امنیت گزارش اخیر او را هفته آینده بررسی کند.

گزارش اخیر دبیر کل سازمان ملل درباره حادثه آرامکو از آن رو بسیار اهمیت دارد که مقام‌های ارشد عربستان و آمریکا بلادرنگ پس از حمله ایران را مسئول آن معرفی و آن را «اقدام به جنگ» توصیف کردند. تروئیکای اروپایی هم اندکی بعد راه ریاض و واشنگتن را رفتند و ایران را مسئول اصلی حمله به آرامکو دانستند و گفتند که تهران باید مسئولیت اقدام‌های خود را بپذیرد.

ریاض همان زمان مدعی شد در حمله به تأسیسات نفتی آرامکو از ۱۸ پهپاد و هفت موشک کروز مجهز به سیستم مکان‌یاب جهانی GPS استفاده شده تا حمله دقیق‌تر باشد. سخنگوی ائتلاف به رهبری عربستان هم گفته بود: «موشک‌ها ساخت سپاه پاسداران است و روی آن کلمه یا علی نوشته شده است.»

مقام‌های رسمی ایران در پاسخ به ادعاهای عربستان، آمریکا و سه کشور اروپایی هر گونه دخالت خود را در حمله به آرامکو رد کرده بودند. یگان پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن شنبه ۲۳ شهریور در عملیات موسوم به توازن بازدارندگی دوم دو پالایشگاه شرکت نفتی آرامکو را هدف قرار دادند که در پی آن حدود نیمی از صادرات نفت خام عربستان به بازارهای جهانی متوقف شد.

کد خبر 469325

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha