پنجشنبه ۱ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۷:۴۳
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، عملکرد سال ‪ ۸۶‬خود را گزارش کرد

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در نخستین روز از سال نو خورشیدی، در گزارش عملکرد سال ‪ ۸۶‬خود، رونمایی از کاوشگر سفیر و ماهواره امید و افزایش مشترکان تلفن به بیش از ‪ ۵۸‬میلیون را از دستاوردهای این وزارتخانه اعلام کرد.

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات سال ‪ ۸۶‬را یکی از سالهای پردستاورد در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور دانست. این وزارتخانه در گزارش پایانی سال ‪ ۱۳۸۶‬خود ، تصویب سند راهبردی جامع فناوری اطلاعات، رونمایی از کاوشگر سفیر و ماهواره امید، تلاش برای خصوصی سازی و رسیدن تعداد مشترکان تلفن به بیش از ‪ ۵۸‬میلیون مشترک را بخشی از این دستاوردها برشمرده است.

خصوصی‌سازی مخابرات
تلاشها برای واگذاری شرکت مخابرات ایران، در سال ‪ ۸۶‬نیز همانند سال ‪۸۵‬ ادامه یافت و این موضوع توسط شورای سیاست‌گذاری اصل ‪ ۴۴‬به شدت مورد پیگیری قرار گرفت.

نخستین جلسه کمیته مشترک سازمان خصوصی سازی، سازمان بورس، دبیرخانه شورای سیاست‌گذاری اصل ‪ ۴۴‬وزارت ارتباطات، اردیبهشت ماه سال ‪ ۸۶‬برای بررسی اساسنامه شرکت مخابرات ایران، تشکیل شد. از سوی دیگر، در همین ماه، کمیسیون شش گانهای جهت انجام فعالیتهای مختلف از جمله، تهیه و تنظیم پروانه، اساسنامه و ساختار، آییننامه معاملات، آیین استخدام و پرداخت، اطلاعات مالی و فنی و همچنین اطلاع رسانی در شرکت مخابرات ایران تشکیل شد.

این اساسنامه پس از گذراندن چند مرحله بررسی و تصویب مراجع مربوطه، در هیات دولت مطرح شد، که دولتمردان آن را در ‪ ۲۴‬مرداد ماه تصویب و به منظور بررسی بیشتر به معاونت حقوقی ریاست جمهوری ارایه کردند. شاید بتوان مخابرات را یکی از اصلیترین موضوعات مطروحه در جلسه‌های نیمه دوم مرداد ماه سال ‪ ۸۶‬دولت دانست چرا که به فاصله چهار روز پس از تصویب اساسنامه شرکت مخابرات، دولتمردان طی مصوبهای دیگر، شرکت فناوری اطلاعات را همانند شرکت ارتباطات زیرساخت، از مخابرات ایران منفک و به وزارت ارتباطات منتقل کرد.

کارشناسان در بدو امر تصور کردند که دولت قصد کوچک کردن بخشهای قابل واگذاری مخابرات را دارد، در حالی که پس از گذشت چند روز و با اظهار نظر مسوولان مخابراتی این ابهام مرتفع و مشخص شد، تنها بخش حاکمیتی شرکت ‪ IT‬به مجموعه وزارت ارتباطات منتقل میشود.

تحویل حسابرسی سالهای ‪ ۸۴ ،۸۵‬و میاندوره‌ای ‪ ،۸۶‬همچنین تعیین و معرفی شرکت کارگزاری بانک صنعت ومعدن به عنوان کارگزار شرکت مخابرات نیز از دیگر اقدامات اساسی بود که طی سال جاری و در راستای درخواستهای سازمان بورس، انجام شد.

تصویب کلیات پروانه فعالیت اپراتور اول نیز از جمله آخرین تلاشهایی بود که در سال جاری و برای هموار کردن مسیر ورود سهام مخابرات به بورس از سوی مسوولان مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات صورت گرفت. از سوی دیگر، طی سال ‪ ۸۶‬چندین هزار نفر ساعت بحث در زمینه خصوصی‌سازی در وزارت ارتباطات، سازمان تنظیم مقررات و شرکت مخابرات صورت گرفت که تفکیک وظایف، فعالیت ها، تجهیزات،ماموریت‌ها و جابجایی کارمندان از جمله دستاوردهای آن محسوب می‌شود.

براین اساس و با توجه به گفته کارشناسان، مسئله خصوصیسازی مخابرات به طور کامل در مجموعه وزارت ‪ ICT‬انجام شده و سهام این شرکت هم اکنون منتظر انجام اقدامات لازم از سوی سازمان خصوصیسازی و سازمان بورس برای عرضه شدن به متقاضیان است.


بهره‌مندی ‪ ۵۲‬هزار و ‪ ۶۸۶‬روستا از فناوری ارتباطات
یکی دیگر از برنامه‌هایی که در ابتدای سال ‪ ۸۶‬از سوی مسوولان به شدت مورد تاکید قرار گرفت، ارتباط رسانی و ارایه خدمات ‪ ICT‬به روستائیان بود.

در همین راستا نیز تلاشهای بسیار گستردهای انجام شد و به واسطه استفاده از فنآوریهای نوین که برای ارتباط رسانی به روستاهای دور افتاده صورت گرفت، هم اکنون ‪ ۵۲‬هزار و ‪ ۶۸۶‬روستا از نعمت ارتباطات بهرهمند شدهاند.

‪ GSM‬روستایی یا همان تلفن همراه روستایی، یکی از فنآوریهای بکار گرفته شده برای تحقق این هدف است به گونهای که هم اکنون ‪ ۲۰‬هزار روستا را تحت پوشش خود قرار داده و حدود یک و نیم میلیون شماره نصب که یک میلیون شماره به متقاضیان واگذار شده است.

از سوی دیگر و برای ارایه تمامی خدمات ارتباطی از قبیل پست، پست بانک و مخابرات در سال ‪ ،۸۶‬بهرهبرداری از دفاتر ‪ ICT‬روستایی به شدت مورد توجه مسوولان قرار گرفت به گونهای که تاکنون،شش هزار و ‪ ۱۵۰‬دفتر تجهیز و پنج هزار و ‪ ۷۶۰‬دفتر مورد بهرهبرداری قرار گرفته که در بیش از چهار هزار و ‪ ۲۰۰‬عدد از آنها خدمات بانکی مورد نیاز روستاییان به آنها ارایه میشود. ورود بانک برای اولین بار به روستاها موجب شد تا رضایتمندی هر چه بیشتر روستاییان فراهم شود و از سوی دیگر، پست بانک هم به منابع جدید مالی دست پیدا کند.

با توجه به آمارهای موجود، به نظر میرسد که این دفاتر تا حدود زیادی توانستهاند به اهداف از پیش تعیین شده خود دست پیدا کنند چرا که تنها دفاتر خدمات ارتباطی در استان اصفهان، توانسته است در مدت هشت ماه حدود یک میلیون و ‪ ۱۴۰‬هزار سفر روستاییان به شهرها را کاهش دهد.


ضریب نفوذ تلفن همراه از مرز ‪ ۴۸‬درصد عبور کرد
پس ازروزآمد شدن واگذاری تلفن ثابت در شهرهای کشور در سال ‪ ، ۸۵‬انجام این ماموریت برای روستاهای بالای ‪ ۲۵۰‬نفر در اولویت برنامههای مسوولان بخش مخابرات قرار گرفت.

برای تحقق این هدف، یک مدت زمان دو ساله در نظر گرفته شد که با توجه به آمارهای موجود به نظر میرسد واگذاری به روز تلفن ثابت در این روستاها زودتر از زمان پیش بینی شده اجرایی شود چرا که حدود هفت استان مانند مازندران و فارس توانستهاند این هدف را پیش از پایان سال جاری محقق کنند.

اما در حوزه تلفن همراه، تلاشهای بسیاری انجام شد که از آن جمله میتوان به راهاندازی سه هزار ‪ ۵۳۵‬سایت تلفن همراه (‪ )BTS‬در قالب فاز ‪ +۳‬و واگذاری بیش از ‪ ۹‬میلیون و ‪ ۴۷۰‬هزار سیم کارت اعتباری و دایمی توسط شرکت ارتباطات سیار به متقاضیان اشاره کرد.

این در حالی است که اپراتور دوم تلفن همراه نیز توانست در پایان سال گذشته تعداد مشترکان خود را به ‪ ۹‬میلیون نفر برساند. پس از آن که اجرای تعهدات توسط پیمانکاران عمومی (‪ )GC‬همانند گذشته باکندی انجام شد، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، به منظور سرعت بخشیدن به توسعه شبکه تلفن همراه کشور و برای توانایی به پاسخگویی نیاز جامعه، فاز ‪ +۳‬را طراحی و در آن راهاندازی پنج هزار و ‪ ۴۵۳‬سایت توسط شرکتهای مخابرات استانی را پیش بینی کرد.

به واسطه این تلاشها بود که تعداد سایتهای تلفن همراه شرکت ارتباطات سیار از ‪ ۱۰‬هزار عدد در ابتدای سال ‪ ۸۶‬به ‪ ۱۴‬هزارو ‪ ۸۶۸‬عدد در نیمه اسفند ماه رسید. همچنین،تعداد تلفن‌های همراه کشور در پایان سال قبل به ‪ ۳۶‬میلیون رسید و به واسطه آن، ضریب نفوذ این نوع از تلفن از مرز ‪ ۴۸‬درصد عبور کرد که یک رکورد برجسته و ویژه در سطح جهان محسوب می‌شود.


واگذاری سیم کارت اعتباری دولتی
واگذاری سیم کارت‌های اعتباری توسط شرکت ارتباطات سیار برای اولین بار در کشور،یکی دیگر از دستاوردهای این حوزه محسوب می‌شود که مورد استقبال مشترکان، بویژه جوانان قرار گرفت و عملا باعث شد تا مردم کشورمان بتوانند با پرداخت چند ده هزار تومان، صاحب سیم کارت شوند.

لزوم همکاری شهرداری تهران برای ارتقای کیفیت مکالمه تلفن همراه در بخش دیگری از گزارش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، آمده است همکاری نکردن شهرداری تهران، طرح افزایش کیفیت مکالمه تلفن همراه در تهران را دچار مشکل کرده است.

اما موضوع بهبود کیفیت مکالمه از دستور کار مسوولان خارج نشد و همزمان با توسعه شبکه، کار ارتقاء کیفیت نیز مورد پیگیری قرار گرفت. در این راستا تاکنون ‪ ۳۴‬بزرگراه، ‪ ۲۱۸‬خیابان اصلی و ‪ ۱۲۰‬خیابان فرعی تهران به طور کامل اصلاح شده و وضعیت کیفیت مکالمه تلفن همراه در آن مکانها به حداستاندارد رسیده است.

همکاری نکردن سطوح پائینی مدیریتی شهرداری تهران موجب شد تا در سال ‪۸۶‬ ، موضوع توسعه شبکه تلفن همراه در سطح استان تهران با مشکل مواجه شود به طوری که پیش بینی نصب و راهاندازی ‪ ۴۰۰‬سایت ‪ BTS‬در سال ‪ ،۸۶‬محقق نشد.

ولی با دقت نظر و درک کامل موضوع از سوی مسوولان رده بالای شهرداری، خصوصا شهردار تهران، اواخر سال ‪ ۸۶‬امید به این مشکل ظاهر شد که در صورت به وجود نیامدن موانع جدید، موضوع توسعه شبکه در سطح استان تهران، اوایل سال ‪۸۷‬ سرعت بیشتری به خود خواهد گرفت.

فناوری اطلاعات
این حوزه نیز همانند دیگر حوزههای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سال پر تلاشی را پشت سرگذاشت.

پهنای باند خارجی کشور، در سال ‪ ،۸۶‬با رشدی قابل توجه، از ‪۲۴‬ ‪ STM1‬به ‪۳۵‬ ‪ STM1‬افزایش یافت و به گفته مسوولان در صورت وجود مشتری، قابلیت افزایش تا ‪۴۰‬ ‪ STM1‬را نیز دارد. از سوی دیگر، با توجه به اطلاعات و آمار موجود، ضریب نفوذ اینترنت به ‪۲۷‬ درصد و کاربران این حوزه در کشور به ‪ ۱۸‬میلیون نفر رسیده است.

بر همین اساس، نقاط تحت پوشش اینترنت کشورمان، به حدود یک هزار و ‪ ۲۱۸‬شهر و شهرک صنعتی رسیده که مجموعا یک هزار و ‪ ۴۲۰‬مرکز مخابراتی را تحت پوشش قرار میدهد. تخصیص امکانات به ‪ ۱۹‬هزار و ‪ ۳۵۳‬شعبه بانکی و ارایه فیبرنوری به ‪ ۳۲۴‬نقطه اعلام شده وزارت علوم نیز از دیگر دستاوردهای این حوزه در سال ‪ ۸۶‬محسوب میشود.

اما یکی از دستارودهایی که به اعتقاد کارشناسان، بسیار با اهمیت بود، تصویب طرح شبکه ملی اینترنت در دولت بود که به واسطه آن، بودجه‌ای معادل ‪ ۵۶۶‬میلیارد تومان به طرح مذکور اختصاص یافت.

بر اساس مصوبه دولت ،این بودجه از محل منابع شرکت مخابرات و طی سه سال تامین خواهد شد و به واسطه آن طرح شبکه ملی اینترنت وارد فاز اجرایی خود شده که طرحی‌ها در سال ‪ ۸۶‬نهایی و وارد برگزاری مناقصه شد. همچنین با تلاشهای صورت گرفته، تعداد مدارس متصل به این شبکه نیز به پنج هزار و ‪ ۱۶۲‬باب رسید.

پست
کارکنان شرکت پست نیز، سال پرتلاشی را پشت سر گذاشتند، به واسطه همین تلاشها نیز، دستاوردهای بزرگی را خلق کردند.

رسیدن شمار مرسولات پستی به حدود یک میلیارد عدد و افزایش ‪ ۲۵‬درصدی درآمد شبکه پستی با وجود کاهش برخی منابع درآمدی آن در سال ‪ ،۸۶‬تنها بخشی از دستاوردهای حاصل شده در این حوزه است.

کد خبر 46930

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز