معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری از رشد ۱۹ درصدی بودجه امور زنان و خانواده در سال ۹۹ خبر داد و گفت: معاونت امور زنان برای زنان سرپرست خانواری که در سکونتگاه‌های غیررسمی زندگی می‌کنند و زنان سرپرست خانواری که زیر پوشش کمیته امداد یا سازمان بهزیستی نیستند، برنامه حمایتی دارد.

زنان سرپرست خانوار

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، زهرا جواهریان بیان کرد: دولت برای سال ۹۹ معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری بودجه ۲۵ میلیارد تومان را پیشنهاد کرده و بودجه این معاونت در سال ۹۸ معادل ۲۱ میلیارد تومان مصوب شده بود که از این اعتبار ۲۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان ابلاغ شده است.

او گفت: با توجه به نقش ستادی و سیاستگذاری که معاونت امور زنان و خانواده در راستای توانمندسازی زنان و خانواده و همچنین ارتقای شاخص‌های عدالت جنسیتی با کمک سایر دستگاه‌های دولتی و غیردولتی دارد، به طور قطع توجه به افزایش اعتبار این حوزه امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است.

جواهریان با بیان اینکه معاونت امور زنان و خانواده در بخشی از فعالیت‌های خود ذیل ۴ برنامه راهبری و حمایت از تحکیم بنیان خانواده، ارتقاء شاخص‌های عدالت جنسیتی، ارتقاء توانمندی و مشارکت‌های اجتماعی زنان و طرح تاب‌آوری اقداماتی را انجام می‌دهد، افزود: در بحث تحکیم بنیان خانواده و افزایش مهارت‌های ارتباطی و کاهش فاصله بین اعضای خانواده، یکی از برنامه‌های مهمی که به عنوان طرح ملی دنبال می‌کنیم، طرح «گفتگوی ملی خانواده» و «گفتگوی بین نسلی» است.

  • توانمندسازی زنان و ارتقای تاب‌آوری آنان

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان و خانواره ریاست جمهوری گفت: به منظور ارتقای توانمندی و افزایش مشارکت اجتماعی زنان با همکاری وزارت کشور، سازمان فنی و حرفه‌ای و جهاد دانشگاهی طرح‌هایی را در دست اجرا داریم.

وی افزود: بخشی از این طرح‌ها به موضوع زنان سرپرست خانواری که در سکونتگاه‌های غیررسمی زندگی می‌کنند و زنان سرپرست خانواری که زیر پوشش کمیته امداد یا سازمان بهزیستی نیستند، می‌پردازد.

جواهریان با بیان اینکه ۱۲ هزار زن سرپرست خانوار در سال ۹۸ مشمول این طرح می‌شوند، گفت: در مرحله اول اجرای این طرح به زنان جامعه هدف مهارت‌های آموزشی داده شده است. در مرحله دوم بر اساس استعدادهایشان مهارت‌های تخصصی را می‌آموزند. در مرحله آخر هم دستیابی به شغل بسیار مهم است. معاونت امور زنان و خانواده با همکاری دستگاه‌های ذیربط تدابیری را در این خصوص اندیشیده است.

این مسئول با اشاره به اینکه بخشی از اعتبارات به اجرای طرح تاب‌آوری زنان اختصاص پیدا می‌کند، گفت: این طرح در قالب برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی در استان‌ها اجرا می‌شود.

جواهریان افزود: این دوره برای افراد ظرفیتی مهیا می‌کند تا بیاموزند چگونه بر ناملایمات زندگی چیره شوند و مهارت‌ها و توانایی‌های خود را برای فائق آمدن به مشکلات به کار گیرند و خود را پس از رویارویی با چالش‌ها بازیابی کنند.

  • عدالت جنسیتی

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در ادامه به ارتقای شاخص‌های عدالت جنسیتی هم اشاره کرد و گفت: شاخص‌های عدالت جنسیتی با کمک دستگاه‌های مختلفی که عضو کارگروه ستاد ملی زن و خانواده هستند و با همکاری قوه مقننه و قوه قضائیه تدوین شده است. بر این اساس ۸ محور، ۲۵ شاخص اصلی و ۱۷۹ شاخص اختصاصی تهیه و ابلاغ شده است.

جواهریان افزود: طرح شاخص‌های عدالت جنسیتی، یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که معاونت در سه‌ ماهه آخر سال ۹۸ و به طور ویژه در سال ۹۹ آن را پیگیری می‌کند و قطعا بخش اعظمی از اعتبارات سال ۹۹ به این موضوع اختصاص خواهد داشت.

وی تاکید کرد: با توجه به اهمیت موضوع، تمامی دستگاه‌ها موظف هستند در ردیف برنامه بودجه سازمان خود، ارتقاء وضعیت شاخص‌های عدالت جنسیتی را لحاظ کنند.

کد خبر 469238

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha