حواشی جمعیت هلال احمر با بازداشت مدیران میانی آغاز شد و با بازداشت رئیس آن ادامه یافت. در گزارش پیش رو نگاهی داریم به چگونگی آغاز این روند و عاقبت آن؛ ضمن اینکه گمانه‌های مرتبط با جانشینان علی‌اصغر پیوندی در جمعیت هلال احمر و روند تعیین جانشین را مرور می‌کنیم.

علی‌اصغر پیوندی

همشهری آنلاین - لاله غزالی: نام جمعیت هلال‌ احمر ایران که قاطبه نیروها و امدادگران آن در جریان بروز حوادث و سوانح طبیعی کنار مردم حضور دارند و به ارائه خدمات امدادی می‌پردازند، ماه‌هاست با اخبار فساد و بازداشت برخی مدیران در مرکزیت یا سازمان‌های تابعه‌ خود به اتهام تخلفات مالی گره خورده است؛ اخباری که روابط‌ عمومی این جمعیت یا به تکذیب آنها پرداخته یا در مواردی مجبور به تاییدشان شده است.

به عنوان نمونه، از مرداد ماه ۹۸ تاکنون علی فرجی مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی بازداشت و به دستگاه قضا سپرده شده یا مدیرعامل سابق شرکت «سُها یک» هلال احمر نیز بازداشت و اتهام وی سوء‌استفاده مالی در قالب واردکننده انحصاری ‌دارو و ‌تجهیزات‌ پزشکی هلال احمر بیان شده است. علاوه بر اینها انگشت اتهام برخی نمایندگان مجلس بخصوص محمود صادقی نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید همواره به سوی علی‌اصغر پیوندی رئیس جمهیت هلال احمر بود.

  • دوئل محمود صادقی و هلال احمر

محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس، اولین نفری بود که در خصوص وجود فساد مالی در جمعیت هلال احمر ادعاهایی را مطرح کرد. صادقی چند ماه قبل در توئیترش نوشته بود: «اگر رئیس جمعیت هلال احمر مراقب فساد در حوزه کاری خود بود قطعا برای انجام وظیفه در حوادثی مانند سیل گلستان آمادگی بیشتری داشت. فساد و اختلاس در بیمارستان ایرانیان دبی، ساختمان طالقانی، پروژه مهاباد و پروژه زمین ازگل نمونه‌های نگران‌کننده‌ای از شیوع مناسبات ناسالم در جمعیت است». 

وی همچنین در سخنرانی خود در همایش فصلی شورای اصلاحات در شهرستان رباط کریم که ۲۲ آبان‌ ماه انجام شد، در این زمینه گفت: «مفاسد زیادی در حوزه هلال احمر از مدیریت قبل تا مدیریت فعلی کشف و اتفاقا محرز شده و هیچ تردیدی درباره آن وجود ندارد».

صادقی با اشاره به پیوندی ادامه داد: «فراکسیون شفافیت مجلس، بازرسی ریاست‌جمهوری، سازمان بازرسی کل کشور، نمایندگی رهبری در هلال‌ احمر و شورای عالی هلال احمر به این موضوع ورود کردند و مشخص شد که آقای رئیس آلوده فساد است، اما آقای روحانی او را نگه داشته است».

پس از مطرح شدن این ادعاها، روابط عمومی جمعیت هلال احمر کشور به حرف‌های صادقی واکنش نشان داد و با اشاره به اثبات‌نشده و نسنجیده بودن این اتهامات، نماینده مجلس را به سیاسی‌کاری متهم کرد و از پیگیری‌ حقوقی و قضایی ادعاهای او سخن گفت. 

روابط‌عمومی هلال احمر در پایگاه این جمعیت نوشت: «سخن گفتن با قطعیت پیش از هرگونه اثبات ادعاهای موجود در مراجع ذی‌صلاح دور از شأن نمایندگی در مجلسی است که قرار است برای کشور میزان و معیار و در راس امور بوده و نماینده آن بایستی عصاره فضایل ملت باشد. ... اطلاعات ضد و نقیض و سوگیرانه‌ای در اختیار ایشان قرار گرفته که منابع آنها و نیاتشان در تخریب هلال احمر کاملا مشهود بوده و ماه‌هاست که کیان و سرمایه اجتماعی این نهاد مردمی را آماج انواع تهمت‌ها و بداخلاقی‌ها کرده‌اند». 

با وجود همه تکذیب‌ها و جوابیه‌هایی که از سوی روابط عمومی جمعیت هلال احمر خطاب به اظهارات افشاگرانه منتقدان رئیس این جمعیت صادر می‌شد، اما تاب پیوندی برای ماندن طاق شده و بالاخره استعفا داد.

  • از استعفا تا بازداشت 

دوشنبه ۱۱ آذر ماه جاری بود که علی‌اصغر پیوندی از سمت خود در جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران استعفا کرد و با شروع گمانه‌زنی‌ها، فضای رسانه‌ای را به خود اختصاص داد. البته از پیش از ظهر آن روز، این خبر کم‌کم رسانه‌ای شده بود، اما اسماعیل رمضانی مدیر روابط‌عمومی جمعیت هلال احمر آن را تکذیب کرد تا این‌که در نهایت خود پیوندی بر خبر استعفایش صحه گذاشت و رمضانی در توئیتی دلیل استعفای پیوندی را «حفظ سرمایه اجتماعی این نهاد و ایجاد فضایی مناسب‌تر برای کار موثر» اعلام کرد؛ دلیلی که افکار عمومی و به‌ویژه رسانه‌ها را اقناع نکرد. همه به دنبال دلیل حقیقی این استعفا بودند؛ تا اینکه با گذشت کمتر از یک روز از استعفا، خبر بازداشت پیوندی منتشر شد. 

در مورد نهادی هم که به بازداشت پیوندی اقدام کرده بود، خبرهای مختلفی روی خط رسانه‌ها قرار گرفت و در این میان از ضابطان قوه قضائیه و اطلاعات سپاه سخن گفته شد. حتی برخی در فضای مجازی مدعی شدند وی با حسن روحانی نسبت فامیلی دارد و گفتند حمایت‌های رئیس‌جمهوری کشورمان باعث به تعویق افتادن استعفا و بازداشت او شده است. در این میان، آنچه بیش از همه به شایعات دامن زد، سکوت جمعیت هلال احمر درباره کل این وقایع بود. 

بعد از بازداشت پیوندی، محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس و منتقد جدی رئیس جمعیت هلال احمر، در توئیترش نوشت: «رئیس محترم و پاکدست جمعیت هلال احمر بازداشت شدند. روابط عمومی جمعیت توضیح جدیدی ندارد؟»

  • عاقبت مشابه پیوندی و پوری حسینی

 استعفای پیوندی دارای عاقبتی نظیر عاقبت استعفای پوری حسینی از ریاست سازمان خصوصی‌سازی بود. هر چند که حجم نقدهای شخصیت‌ها و فعالان سیاسی و همچنین رسانه‌ها نسبت به مدیریت پوری حسینی در حوزه خصوصی‌سازی بیشتر از نقدها نسبت به مدیریت پیوندی در جمعیت هلال احمر بود اما عاقبت هر دو یکی بود، اول استعفا و بعد از کمتر از یک روز هم بازداشت.  به این گونه که میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی، رئیس سابق سازمان خصوصی‌سازی نیز که مانند پیوندی در مظان برخی اتهامات بود، صبح چهارشنبه ۲۳ مرداد ۹۸ به سازمان بازرسی کل کشور احضار شد که متعاقب آن از سمت خود استعفا داد و ساعاتی پس از استعفا، بازداشت شد. حال علی‌اصغر پیوندی رئیس جمعیت هلال احمر نیز که در تاریخ ۱۱ آذر ماه ۹۸ استعفای خود را تقدیم رئیس جمهور کرده بود، عصر سه‌شنبه ۱۲ آذر ماه ۹۸ توسط ضابطان قضایی بازداشت شد. 

  • هلال احمر بعد از پیوندی چگونه بود؟

۱۴ آذر ماه خبرگزاری مهر به نقل از محمودرضا پیروی دبیرکل جمعیت هلال احمر نوشت که «شورای عالی جمعیت هلال احمر طبق اساسنامه بالاترین مقام جمعیت است. همچنین جمعیت هلال احمر یک نهاد ۹۷ ساله است و در نزدیک به این یک قرن، علاوه بر حوادث طبیعی، با مشکلات درون‌سازمانی زیادی نیز مواجه بوده که از همه آنها عبور کرده است. تمام این تجربیات مفید، امروز هم پشتوانه جمعیت برای برون‌رفت از این مشکل است».

پیروی با بیان این‌که فرآیند انتخاب رئیس جدید برای هلال احمر زمان‌بر نیست، گفت: پس از تایید خبر استعفای رئیس جمعیت، ما منتظر اعلام نظر ریاست محترم جمهوری هستیم. در صورت صلاحدید ایشان، ساز و کار قانونی و مردمی انتخاب رئیس جدید آغاز خواهد شد. بر همین اساس اعضای شورای عالی دو نفر را به ریاست محترم جمهوری معرفی کرده و ایشان گزینه مورد نظر را منصوب خواهند کرد. 

بالاخره، در جلسه فوق‌العاده شورای عالی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران که دوشنبه شب (۱۸ آذر ماه) برگزار شد، استعفای رئیس این جمعیت قرائت شد و این شورا به منظور ساماندهی هرچه سریع‌تر وضعیت این نهاد امدادی در اجرای جزء ۵ بند «ب» ماده ۱۰ قانون اساسنامه جمعیت (معرفی دو نفر مدیر و مدبر شایسته از افراد واجد شرایط به رئیس‌جمهوری به منظور انتخاب یکی از آنها به عنوان رئیس جمعیت) فرآیند اعلام نامزدی و نحوه بررسی سوابق و برنامه‌های افراد واجد شرایط را به اتفاق آرا تصویب کرد. 

با توجه به این مساله، استعفای پیوندی در جمعیت هلال احمر به صورت رسمی پذیرفته و فرآیند انتخاب جانشین وی نیز آغاز شده است. شورای مذکور به متقاضیان کرسی ریاست جمعیت هلال احمر تا ساعت ۱۴ روز شنبه ۲۳ آذر ماه جاری فرصت داده است که مدارک و رزومه خود را به این شورا تحویل دهند. جلسه آینده شورای عالی جمعیت هلال احمر نیز ساعت ۱۸ همان روز در محل ساختمان صلح برگزار و مدارک تحویلی متقاضیان بازگشایی و بررسی می‌شود. در همان جلسه، شورای عالی در نهایت دو نفر از افراد واجد شرایط و حائز اکثریت آرا را انتخاب و برابر ضوابط و مقررات مربوطه به رئیس‌جمهوری معرفی خواهد کرد.

  • گزینه‌های جانشینی پیوندی در هلال احمر 

برای جانشینی پیوندی در مقام ریاست جمعیت هلال احمر گمانه‌زنی‌هایی در فضای رسانه‌ای و مجازی شکل گرفته است و در این میان نام چند گزینه‌ بیش از دیگران به چشم می‌خورد. 

پیرحسین کولیوند رئیس سازمان اورژانس کشور یکی از افرادی است که با توجه به سوابق کاری وی در جمعیت هلال احمر می‌توان او را یکی از گزینه‌های احتمالی برای این منصب دانست. او در سال‌های ۹۲ تا ۹۴ ریاست سازمان امداد و نجات این جمعیت را بر عهده داشت و پس از آن از سال ۹۴ به عنوان معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر منصوب شد. 

سید سلمان سامانی معاون هماهنگی وزارت کشور که سابقه عضویت در هیات‌مدیره جمعیت هلال احمر استان تهران، بازرسی کل جمعیت هلال احمر و عضویت شورای عالی جمعیت هلال احمر را دارد، دیگر گزینه احتمالی است. 

از علی‌اصغر احمدی که دارای سابقه دبیرکلی جمعیت هلال احمر است هم جزو گزینه‌ها نام برده می‌شود. بین همه گزینه‌های احتمالی، نام غلامرضا شریعتی استاندار فعلی خوزستان نیز مطرح است. او در جریان سیل فروردین‌ماه امسال بارها در قاب دوربین رسانه‌ها در کنار رئیس‌جمهوری و معاون‌اول وی دیده شد. به علاوه، خبرگزاری مهر ادعا کرده که اخیرا شریعتی با یکی از مسئولان نهاد ریاست‌جمهوری جلسه‌ای با موضوع ریاست وی بر جمعیت هلال احمر داشته است.

حال باید منتظر ماند و دید طی روزهای آتی چه کسی بر صندلی ریاست هلال احمر کشور تکیه خواهد زد.

  • ریاست نظام پزشکی تهران و استعفا از آن

پیوندی تنها سکاندار هلال احمر نبود بلکه زمانی که ریاست جمعیت هلال احمر ایران را در مهر ماه ۹۶ پذیرفت، از ۲ ماه قبل بر کرسی ریاست نظام پزشکی تهران نیز تکیه زده بود. ۱۱ آبان‌ ماه امسال و در همین دوره بود که او با حکم دادسرای جرائم اقتصادی متهم و بازداشت شد، اما ساعاتی بعد با تودیع وثیقه ۳ میلیارد تومانی به خانه برگشت. 

مقامات رسمی جزئیاتی در مورد پرونده پیوندی و علت بازداشت او منتشر نکردند، اما همان موقع برخی رسانه‌ها به نقل از منابع آگاه نوشتند که علت آن تشکیل پرونده‌ای مربوط به دوره ریاست پیوندی در دانشگاه شهید بهشتی بوده و گفته شد او به اختلاس ۱/۵ میلیارد تومان متهم شده است.

پیوندی همچنان در سمت خود باقی بود تا این‌که صبح ۲۳ همان ماه در جلسه سازمان نظام پزشکی استان تهران از ریاست این سازمان استعفا کرد. او درباره استعفای خود از ریاست نظام پزشکی استان تهران در صفحه شخصی‌اش در توئیتر نوشت: «دوره دو ساله خدمتم در نظام پزشکی تهران به پایان رسید و امروز به اعضای هیات‌مدیره اعلام کردم که در انتخابات بعدی، به دلیل مشغله کاری در جمعیت هلال احمر، شرکت نخواهم کرد. از حسن اعتماد همه اعضا برای دو سال گذشته سپاسگزارم و همچنان به عنوان عضوی از هیات‌مدیره در خدمت جامعه پزشکی خواهم بود».

  • جانشین پیوندی در نظام پزشکی تهران

صبح امروز سه‌شنبه ۱۹ آذر ماه جلسه هیات‌مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ در سالن مرحوم نوربخش سازمان نظام پزشکی برگزار شد و اعضای این هیات به اتفاق آرا رئیس جدید نظام پزشکی تهران را انتخاب کردند. در این جلسه دکتر محمدرضا ظفرقندی به عنوان رئیس جدید نظام پزشکی تهران بزرگ انتخاب شد. او در حال حاضر سمت رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی کشور را نیز بر عهده دارد.

کد خبر 469235

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha